AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.265

Straff för att köra obesiktad bil ?

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tjena !

Är de nån som vet vad som händer om man kör en bil som inte är besiktad ? och vad händer om man kör en som har blivit underkänd ? Är de mera brotsligt att köra underkännt än att inte besikta alls ?

// Anders
ge
158
geson
E12 528i -79
Blir du stannad av polisen är det böter.
En bekant blev det, 800:- .
Det konstiga är att han fick fortsätta köra.
Själv trodde jag att han skulle få ställa bilen.

/Geson
jag har gjort så i 10 år på racingbilarna och har blivit stoppad 3 gånger totalt
det enda som händer är att du får betala 800kr och sen är det bara att köra vidare.
men om det är en "vanlig" bil så är det nog bra att besikta den, det kostar trots allt knappt nå.

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har en gammal släpvagn som är obesiktad men används då och då. Några hundra i böter kan man väl ta men vad händer vid en olycka?
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Jo man kanske skulle kolla med försäkringsbolaget vad dom säger om saken..... de vore ju trist om inte försäkringen gällde :(

// Anders
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Tror knappast försäkringen gäller om bilen inte är besiktigad.

Farsan lyckades köra med körförbud på en A8 han hade i ett halvår! Han hade missförstått besiktningsreglerna för importbilar och trodde inte han behövde besiktiga det året. Polisen som stannade honom sa bara att han skulle åka till bilprovningen dagen efter.

Bilen: Länk
Är du vållande till en olycka och har bilen försäkrad så spelar det ingen roll om bilen har körförbud eller ej.Försäkringsbolaget går in och betalar den andres skador.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
...och bolaget kommer inte rikta några krav mot dig/mig i efterhand?

Racerbilen: Länk
Björn B
Det vet jag inte om,men när pojken blev ihjälkörd av en bil som ej var besiktigad och var belagd med körförbud bla pga dåliga bromsar,så gick hans försäkringsbolag in och betalade begravningskostnaden.
Jag hoppas i allafall att dom krävde han på pengar i efterhand.
som sagt, jag har kört med körförbud och fått full ersättning utan att betala självrisk när jag krockade med en toyota.
så länge det är motpartens fel är det lugnt säger försäkringsbolagen. det är ju den försäkringen som gäller då.

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Får se om jag lyckas lösa mina avgasproblem innan tiden går ut. Tackar för alla svar !
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Japp, bilen slank igenom :) Nu kan man lugnt köra helt rakt igenom lagligt i ett år till :)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Man får ju köra till och från besiktning och till och från verkstad med en bil som e belagd med körförbud (obesiktad). Så om man är "bra" på att prata bör man nog kunna slippa undan böter om man inte är befinner sig på helt fel ställe.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Enbart obesiktad bil ger 600kr i böter och man får inga problem med försäkringen, jag är själv levande bevis för det !
FRIFART:
Är du ett levande bevis?? Är du en bil som din ägare glömt besiktiga??

;-)))

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Rolex, hur kunde du gissa så rätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.