|
|
|
|---|---|
|
Tjena ! Jag var å fick mina avgasvärden uppmätta (de börjar bli dags för besiktning). Jag fick följande värden. Bilen var varmkörd. CO: 0.29 CO2: 13.7 HC: 242 O2: 2.61 COcor: 0.31 Lambda: 1.106 Allt ser högt ut. Vet någon vad COcor är för något ? Om jag skulle gissa så är de nått meck med lambdan kanske ? För den borde ju vara runt 1 väl ? Och de sitter ju regler tjofräs som använder lambda sensorn för att reglera in de hela. Är de fel på den så lär den ju inte kunna reglera rätt. Exakt vad regleras på lambda mätvärdena ? Är de mängden soppa ? Och får den i så fall för mycket eller för lite soppa med värden över 1. De e mitt uppslag men de kanske finns nån annan som har ett bättre ? Är livrädd för att de ska vara kattarna :( // Anders | |
|
Hade liknande värden på min bil på förbesiktningen hos BMW...Efter byte av lambdasond blev allt bra... |
|
|
Mina värden var åt h-vete på senase besiktingen (ungefär som dina) så det vara bara att ta med ögonstenen till märkesverkstad. Mycket riktigt lambda-sonden som var paj. Gick på ca 2500 att byta så det var ganska överkomligt. Nu släpper den i stort inte ut något... // Salami |
|
|
Låter trevligt, kattar är dyrare :) Vet nån hur man mäter upp lambda sensorn ? |
|
|
Kan man lite el så pluggar man in en bra voltmeter på lambdasignalen och kollar så den snabbt vandrar mellan cirka 0,3 och 0,7 Volt när motorn går på tomgång eller låg belastning. Ser det ok ut är sonden med stor sannolikhet frisk. Sedan måste också avgassystemet vara tätt över allt för att systemet ska funka som tänkt. //Magnus |
|
|
Tjena Anders, här har vi en till BMW med samma problem som du...har du kollat det han har gjort? Länk Min sida Länk |
|
| börja med att byta olja o filter!!jag bytte också lambdan på min,sen blev det bra! | |
|
Tjenis ! Jag snackade med en polare som kör volvo (huga ligen :) ) och fick lite avgasvärdens betydelser utredda, så jag tänkte besvara min egen fråga (till viss del iaf). Detta är vad han låter meddela: --- Lambdavärdet räknas ut i analysatorerna baserat på de 4 mätvärdena (CO CO2 HC och 02). Lamda sensorn mäter graden av förbränning (precis innan katten). Ett lambda värde över 1 indikerar för lite soppa och ett lambda värde under 1 indikerar för mycket soppa (i förhållande till luftmängden). Katalysatorn oxiderar CO till CO2 i huvudsak men den förbränner även kolväten (HC) till vatten och CO2 pga den höga temperaturen och kväveföreningar till kvävgas. Man får höga HC värden om man kör på gammal olja, och om inte katten är varmkörd tillräckligt och om det inte är bra förbräning (dvs för mycket eller för lite soppa). ---- Jag tror jag drar lite följande slutsats av de hela. Min olja är gammal så de kan mycket väl vara den som är boven till HC halten i kombination med att katten kanske inte var varm nog. Annars borde kattarna vara ganska så hela eftersom min CO halt är ganska låg och CO2 halten hög. Värden blir konstiga om man har läckage i avgassystemet också. Sugs luften in efter lambda sensorn (och den fungerar) kommer mätningen som görs bak i avgasröret indikera på ett för högt lambda värde eftersom värdet är ok framme vid sensorn och sedan sugs det in mera luft bakom. Är de hål framför och lambda sensorn funkar så kommer elektroniken mata på mera soppa, och man kommer få ofullständig förbränning, och man borde mäta värden där bak som motsvarar ett för lågt lambda värde. Jag ska byta olja, kolla läkage efter lambdan och se till att verkligen ha varmkört motorn å sen göra en mätning igen. Blir de inte bra då så tänker jag nog rota lite i lambdasensorn och se om man kan mäta upp att den funkar, jag ska nog försöka kolla om tomgångsregulatorn funkar också. Annars vete tusan vad man gör ..... Är de nån som vet vilket håll lambda sensorn brukar gå sönder (indikerar den för mycket eller för lite soppa) ? Och hur elektroniken gör om den inser att lambdan är trasig, gissar den att de behövs mycket sopppa eller lite soppa ? MickeM (killen med den länkade bilen verkar ha nått annat problem eftersom hans lambda värde är fel åt andra hållet, om mina teorier stämmer kan de vara så trist att de e hans kat kanske ? ) // Anders |
|
|
Här finns det mycket bra skrivet om avgasvärden: Länk Mvh |
|
|
Trevlig länk, man tackar ! De kanske är så att sensorn är paj så den går för magert, det är iaf slutsatsen av den där sidan (som verkade seriös). // Anders |
|
|
Är bilen original eller modifierad/trimmad på något sätt? När servades den senast och när byttes stiften senast? Är det rätt stift? Hur ser de ut? (vita/glansiga elektroder tyder på mager blandning) Har någon diagnosdator kopplats upp mot bilen? Vilka felkoder kom då fram? Tjuvluft efter LMM? Några frågor att besvara innan man går vidare.... Mvh |
|
|
Jag tror inte den e trimmad, nu vet jag ju inte riktigt om de e bytt chip eller liknande på den nån gång i tidernas begynnelse. De e ganska länge sen oljan byttas, lite över 1000 mil sedan. Jag kollade stiften och var lite gråaktiga, såg ok ut tyckte jag men ska ta mig en titt till på dom. Inge diagnos dator, de jag däremot har sett men inte riktigt lyckats med att få fram är att de finns nån metod, man ska trapa gasen i botten 5 ggr inom 5 sek tror jag med tändingen på men motorn av så ska de blinka fram felkoder på nån check engine lampa, men de har jag som sagt inte lyckats med. Tjuvluft har jag inte kollat, ska ta mig en titt på de också. |
|
|
Tjenis ! Var i garaget i e.m. å mätte lite på lambdan. Den pendlar mellan 0.05V och 0.8V, den är längre tid på låga spänningar än höga och periodtiden på pendlandet är väl typ 2 sek kanske. Kan de vara så att den är trasig ? Sen har jag forskat på check engine och kopplade in mig på boxen, den visade på tomt felminne ! De jag lurar på är om lambdan kanske inte är helt fel utan bara lite trasig om den nu kan bli de. Är de någon som har en länk med en lite utförligare teknisk beskrivning av lambdasonder ? // Anders |
|
| Här är ytterligare en länk om just lambdasensorer Länk | |
|
Tjena ! Nu har jag varit på besiktning :) ! Och de gick vägen (på håret iof). Jag bytte stift, olja, filter (både olje och luft) då blev de följande värden på besiktningen. CO: 0.03 CO2: 14.5 HC: 168 Lambda: 1.01 HC var fortfarande för högt, men då tog besiktningskillen bilen på en liten "varmkörning", sen mätta han på en gång och med lite medvind så blev de 80 i HC värde och godkännt !!!! Bilen går lite smårisigt på tomgången endå tycker jag. De känns som att de e nått litet bajs kvar att reda ut, jag har ju inte direkt hittat några fel. Man får tacka för tipsen ! |
|
| Prova med insprutningsrengöring, Red line oil eller STP complete fuel system cleaner rekomenderas, inte den där vanliga STP som säljs på mackarna. | |
|
Jag hade inte samma tur :o( Jag åkte dit på efterkontrollen idag, högt HC värde på tongång lyder domen, när bilen varvar är alla värden klart godtjända... Efter första besiktningsnederlaget gjorde jag en välbehövd service, ny syntetolja, luft & oljafilter samt nya NGK stift, startade bilen som gick PÅTTASKIT!, det slog mig att jag kanske skulle nollställa bilen (Av med batterikabeln) och se, bilen gick sim en dröm, klart tänke jag.... Men i morse på vär till efterkontrollen inbillade jag mig att bilen ryckte någon sekund när jag gasade och visst, kuggade igen och det trots att jag hade 5 liter E85 på 20 liter bensin i tanken..... Har kopplat upp bilen mot BMWdatorn men de kan inte se några fel på lamdasond/er, och om det skulle vara Katten skulle jag väll knapPast ha bra värden när man varvar bilen, eller hur... så frågan är ju vad det kan vara, i tråden ovan står det att Högt HC värde kan bero på att "det inte är bra förbräning (dvs för mycket eller för lite soppa)." Mitt Lamda värde ligger på 1.03, vilket betyder mager blanning, kan det vara brännslefiltret tro? dvs förlite soppa på tongång? //Glenn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.