|
|
|
|---|---|
|
Jag har de senaste 25 milen känt att bilen ryckt till ca 5-6 ggr. Det har oftast hänt vid gaspådrag efter motorbroms. Första gången jag märkte det hade jag tankat blyfri 95 efter att under tid kört V-power (Shell 99 oktan). Har här på forumet läst om givarproblem vid ryckig gång. Har nu varit inne på Bmw för diagnos. Det enda dom kunde se som var registrerat var "Vanos blockerad/går trögt, finns inte för närvarande".Sporadiskt fel. BMW:s kommentar: Minnet raderas, kunden bör köra mer för att se om felet blir mer återkommande. Har efter diagnos kört a 10 mil utan ryck (kört lungt). Är det troligt att det är ett vanosbyte på gång för ca 10 000:- | |
|
Vanosfel är FRUKTANSVÄRT ovanligt på M52TU. Hur långt har bilen rullat? Skulle jag få gissa så skulle jag tro Kamaxelgivare när du beskriver symptomen. Jag har nog aldrig hört talas om ett vanos ras på en M52TU. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bilen har gått ca 11500 mil. Har inte hittat något större på sök-funktionen "vanos" (kanske bra det ,lite problem med vanos alltså) |
|
|
Det är min signatur och inget annat :) Som sagt är vanosproblem på din motorfamilj extremt ovanligt. Jag skall forska lite i ämnet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tackar för responsen och engagemanget! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns en serie med M54 tillverkad mellan 03-07 2001 som har fabrikationsfel så att att gängorna i änden på kamaxlen släpper och avläsningsskivan för kamaxelgivaren lossnar då blir det felavläsning, men som wendtan säger väldigt ovanligt med fel på Vanosen på M52/M52TU. vanligast är dock givarna som ger sig, men det har hänt att vanosen kärvar, men ovanligt som sagt. ///MVH Hasso Länk |
| Felet löst: Sprucket tändstift. Som inte visade sig vid diagnos. mmm | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det borde har visat tändningsmissar på den cylinder som tändstiftet var trasigt på i diagnosen normalt sett. Tack för den feedbacken ///MVH Hasso Länk |
| Mycket bra att du skriver var felet låg! | |
| Annars så kan jag tillägga att min 523 beter sig på samma sätt om jag under temporär sinnesförvirring får för mig att tanka med 95 eller t.o.m 98 oktan. Bilen får (sublima) tendenser till ryckig gång och saknar i viss mån bottendrag. Det är dessutom ohyggligt lätt att få så kallat ”kärringstop” med standard soppan. Kontentan måste vara att bilen har blivit beroende av V-Power, eller om det är jag som har blivit det? ;) Med V-Power så går bilen som en dröm, och jag har kört på soppan sedan introduktionen. Och nej det är inte inbindning! Jag har gjort blindtester med sambon som genast klagar på bilen med annan soppa i tanken??? Typ vad har du gjort med den. ;) Som tillägg så hittade CarSoft noll fel sist jag kollade i veckan. Vad vet jag… | |
|
Länk M.v.h Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.