|
|
|
|---|---|
|
Sådär då var det gjort! Köpte mig en billig roterande på biltema samt smartabs polish + hårdwax och SONAX hårdwax och började. Till att börja med så tog jag bagageluckan och stod ganska länge för att vara säker på att all oxid försvann. När jag sedan kollade på trissan så hade den faktiskt blivit lite röd så jag bestämde mig för att inte stanna riktigt lika länge på samma ställe på resten av bilen. Gick igenom hela bilen och resultatet är klart mycket bättre men jag har lite frågor. 1. Hur länge ska man köra fram och tillbaka på en yta? Ok det kanske är svårt att säga men nu gjorde jag det kanske 3-4 gånger snabbt fram och tillbaka bara d.v.s. väldigt lite. 2. Det var EXTREMT svårt att få det bli lika putsat överallt. När man flyttade sig fram till ett nytt område så kunde man ibland se skillnad mot det nya och det föregående området (efter det var klart och då speciellt på taket). Några tips på hur fasen man ska gå till väga för att få en "smooth" yta? 3. Hur många rondeller behöver man? Hade 3x2 stycken och de fick jag tvätta ungeför 300000 ggr så man kanske borde ha fler!? Hur smutsiga kan de vara? 4. Köpte en gul skummgummi-liknande polertrissa på micro men när jag använde den så blev lacken väldigt matt igen. Ska inte dessa polera ännu finare? 5. Efter allt polering med polishen så var det dags för vax. Jag började då återigen med bagageluckan och lite SONAX hårdwax. Ska detta vara helt flytande som vatten? Blev mycket förvånad och resultatet var HELT åt skogen. Lacken blev extremt flammig och det gick inte få bort stora delar av waxet så jag smetade över allt med lite billigt biltema wax som jag hade liggandes och vips så blev det mycket bättre. Varför bev det så konstigt?? "okompatibla" produkter? Tyvär har jag inga för/efter bilder eftersom jag glömde kameran :/ men det blev bra mycket bättre och min solblekta skärmar blev faktiskt röda :) | |
|
Ett par snabba svar (dock inte alls helt uttömmande): 1) Du skall definitivt köra längre än så.. Kör inte heller några "snabba" vändor utan ta det lugnt och metodiskt i dina rörelse (överlappande 50% brukar rekommenderas). 2) Det kan mycket väl bero på att din lack är väldigt oxiderad och behöver rengöras ordentligt. På vissa ställen på lacken går det då lätt att rengöra och det blir bra just där, på andra ställen kommer det krävas mer jobb alternativt starkare medel. Upplever du att det blir stor flammighet skulle jag rekommendera att skaffa mer avverkande medel samt trissor. Smartab's polish är inte särskilt avverkande. 3) Vilken typ av ronderller hade du? Biltema's vita rondeller har man ingen större nytta av förutom att lägga på det sista skyddande lagret. Använd gula trissor (alt. rosa från Lahega) 5) Sonax hårdvax innehåller ju mycket petroleum. Det kan inte vara så att ytan faktiskt blev ordentligt rentorkad först när du lade på medlet och du då såg flammigheten? Annars så skall man ju se till att inte använda så mycket medel och verkligen låta det torka in ordentligt innan man tar bort, brukar inte ställa till några större problem Men, generellt sett tycker jag det låter som att du skulle prova lite grövre medel, cleaner och vettiga trissor... Prova och se om ytorna blir bätter! Mvh Marcus |
|
|
ok tack för svaren! Använde som sagt biltemas vita ullrondeller men då ska jag ska nöta mer med de gula då. Antar att du menar de gula hårda trissorna? Någon som har bra erfarenhet av något polish/rubbing på till en röd bil som ni kan rekommendera? |
|
|
Sonax Pro Cleaner rekommenderas varmt till oxiderade lacker. Finns att beställa hos mekonomen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Jag skulle börja med Lahega no17, sedan no 28. Kör länge men undivk att ha för mycket medel. Sedan tar du vita (eller gula för den delen( trissor och vaxar bilen. Använd inte för mycket vax heller bara, lagom är bäst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.