AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.801

vad är det för service vid 18000 mil m5 3.8

Som texten säger, vill alltså mveta vad det är för service vid 18000 mil på m5 års-92 3.8

Hejssssss
Kan vara vad som helst. Inspektion I eller II, oljebyte... Troligtvis oljebyte, eftersom inspektionerna brukar komma vid jämna 10tusen mil.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Som bayerischemotor säger så kan det vara vad som helst...Har du nyss köpt bilen eller? om det finns en servicebok eller om du vet vilka servicar är gjort de två tre sista gångerna så ser du vilken som ska vara näst.
om du inte är säker så få en insp II eller minst I gjort så du får färska oljor i diff, vxl-låda och motor samt ventilerna justerade och nya filter. Kostar en del men du sparar på det i längden.....(kostar mumma om det rasar)

Bayerischemotor:
inspectionerna kommer ej mej veterligen vid jämna 10000mil. För det första om man följer serviceindikatorn så kan miltalet variera ganska kraftigt mellan servicerna beroende på körstil, och för det andra om man kör för lite så ska man oavsett serva/byta olja en gång per år. Så oljebyten/insp. blir sällan vid jämna miltal.
Det går således inte att säga vilken ska komma vid det tillfrågade miltalet då detta är helt avhängig av bilens servicehistorik.
Servicarna går ju so följer; två oljeservicer mellan varje inspection och varannan inspection är omväxlande I eller II (olje-olje-inspI-olje-olje-inspII-olje-olje-inspI...osv)

MVH:Sakari
Nja...få se...Ungefär så här bör de ha sett ut sen ny...1:a Oljservice ca 1000mil, Insp1 2000mil, Oljeservice 3000mil, Insp2 4000mil osv...
Så det borde vara en Insp 1....

DrSAkke: Min bil har i vartfall servats enligt det schema jag angett...Serviceboken är stämplad så oxå, dvs oljeservice sedan antingen Insp1 eller Insp2...

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Dawwe: Då har du haft insp alltför ofta....(gör inget men kostar) Enl den originala serviceboken som jag har så ÄR det två oljebyten mellan varje inspection. 1 kolumn i boken består ju av tre rutor, insp och två olje serv. det ska läsas uppifrån och ned och när en kolumn är fylld så tar man nästa.
Och NEJ det är inget fast milantal mellan olje/insp dock är det många som byter med fasta intervaller, men egentligen kan det variera en del om man går efter SERVICEINDIKATORN.
Och som jag sa, detta är ju högstindividuellt för varje bil, beroende på avställnigar/mil/år beroende på att om man kör mindre än egentligen krävs för service per år så måste du oavsett byta olja en gång per år oberoende av hur mycket bilen gått.
Så tyvärr den uppgiften stämmer bara för DIN M5!
Och om man ska vara petig så kommer första servicen vid 2000km(inkörningskoll) om jag minns rätt.....minns dock inte man byte olja då......

MVH:
Sakke
Sakke: Har kollat upp med BMW nu angående servicen o det ÄR olje-insp1-olje-insp2 osv...Miltalen skrev jag endast som "ungefärliga"...olje-olje-insp1-olje-olje-insp2 e för vanliga BMW ej M....

Jo, helt rätt DrSakke, men vid mina bilar så har de alltid råkat så att de kommit vid 5 10, 15 tusen.
okej Tack ska ni ha allai hopa,
nu är det så att bilen gåt max 500 mil på tre år vågar jag köra den 20 mil hem då innan jag gör en sörvice.
Tacksam för svar
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Dawwe:
Ok. Hade fel då.

Fricke:
visst går det bra, men om du har chansen så byt olja. då med tre år gammal olja och så lite mil kan det vara en del förändringar i oljan så att den inte smörjer optimalt längre. Du behöver inte byta filter bara tappa ut oljan och sätt in nytt, 5,75l.
Om du inte har möjlighet att göra detta så kör försiktigt och gasa inte alltför mycket och byt olja, kylarvätska(viktigt, hindrar korrosion i kylsyst.), bromsvätska alla filters och få ventilerna justerade omgående när har fått bilen hem(insp II).

MVH:Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.