|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan!! Ni som kör 750 ia e38.. Vad tar era bilar i snittförbrukning?? J | |
|
13.3 liter/100 km blandad körning BMW CS #5139 |
|
|
13.8 l/100km från juli till Nov. blandad körning December: vinterdäck nästan bara stadstrafik och många kallstarter 22,3 l/100km Huga! |
|
|
Hur kan era 750in vara så snåla? Min 530 drog ju 1.3 liter milen blandad körning... kör ni enbart på motorväg? ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Tycker också det låter en smula snålt - låg på ungefär 13,3 l/100km med min E38 740iA under sensommaren, inte mycket stadstrafik... Wilhelm Svenselius |
|
| Bland 1.3-1,4 stads 1,6-1,7 Länk | |
|
750iA E38 ÄR inte mycket törstigare än 740iA, snarast tycks det vara tvärtom. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Har åkt 750-99 hela sommaren med en snittförbrukning på 1.15 på landsväg och 1,7-1,8 i stadstrafik i Stockholm. Har haft 740 tidigare. Den drog ganska exakt lika mycket. Underbarare bil än en fin 750 E38 är nog omöjligt att få för de relativt små pengarna! |
|
|
tycker 750n är snål i förhållande till vikt/effekt/motortyp minförbrukning (beräknad) 11.8 liter/100 km 90% landsväg 10% stad maxförbrukning (beräknad) 17.9 liter/100 km maxattack på autobahn BMW CS #5139 |
|
|
Sen jag köpte min så har den dragit 1.29 blandat (mestadels lugn landsväg) Riktigt lugn landsväg 1,03-1,08(som lägst 0,99 !!) Stadskörning 1,5> Makalös bil! Mvh Jocke W |
|
Gnarchp bo |
Min drog 1,3 blandad körning i dec, motorvägs fart är det 1,0-1,1l/mil inte illa med tanke på denna enorma motor. Jag har aldrig kört/åkt en skönare bil. Anledningen till den låga förbrukningen är antagligen varv talet på motorn, vid 100 Km/h ligger den strax över 1500r/m, jag har för mig att man måste över 140km/h för att passera 2000r/m. Fantastisk bil / Fredrik |
|
Min vagn drar 1.85 L/mil. Och då kör jag bara i (stadstrafik) stan i Gbg. Och så klart är det värt varenda krona..:-) |
|
|
Jag ligger för tillfället på 1.65. Mestadelen av mina mil gör även jag i stadstrafik. Jag vet att jag kom ned i 1.2 i somras då jag även hade lite motorvägsmil under dojjorna, stadskörningen förstör riktigt mycket i statistiken tyvärr! /M |
|
alain |
Hej alle samma det bästa sätet att veta hur mycket drar era pärlor är: välj en vägg som är plan, med motor varmt, kör bilen upp till 100km/h, sätt på farthållare, nolla snitt förbrykning och vänta en liten stund och då får du svaret. det görde jag på min och blev 0,78 L . sen, det berör på hur man kör. jag kan få den att dra 2,6l om jag vill, men ja ligger i snitt med stan körning på 1,4l och är mycket nöjd. MVH ((Alain)) ((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..)) |
|
Jag har kört min t.o.r Göteborg-Stockholm på 0,98 uppmätt förbrukning. Dock med ett ägg på gaspedalen och inom hastighetsbegränsningarna. Mitt syfte var att kontrollera hur snålt den kan gå. Normalt hamnar jag på 1,3. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
Paap Reeder |
... hm ... gör jag så så kommer jag ner i 0,72 med OBC. mätningen men tyvärr så vill OKQ8 sedan pytsa i ytterligare ca 40 liter när det är dags vilket gör att jag i regel ligger på ett verkligt värde på minst 1,5 blandad och MINST 2,0 i stad. MVH /// Paap R |
|
Sitter här och läser om era lok, dom flesta verkar ligga runt 1,3 eller strax över det i snittförbrukning vilket låter helt ok med tanke på v12an. OT: Läser rätt ofta trådar om E32 750 och avgasproblemen och har konstaterat att det verkar vara ett tråkigt kapitel, hur är det med E38, är den skonad eller har dom inte hunnit bli tillräckligt gamla? |
|
|
E38:ans motor är enormt mycket förbättrad både när det gäller ekonomi prestanda och tillförlitlighet. Det finns många E38:or som rullat långt och ändå har jag aldrig hört talas om några större problem med dessa. |
|
|
Tack för alla svaren!!! Tycker ni man ska slå till på en tolva istället för en 8a?? J |
|
|
Att bara köra i 100 och nolla datorn och sedan läsa av förbrukningen efter några sekunder tycker jag ger en helt skev bild av förbrukningen. Verklig bilköring, även på landsväg, innehåller lite hastighetsförändringar och backar mm. Då får man lite andra siffror tyvärr. //Magnus |
|
|
12an är grym! Skulle aldrig vilja ha en bil med mindre än 8 cyl iaf, efter min nuvarande. Men 1,3 stadskörning? Hur i hela friden gör ni?? Har haft två 750 E38 och aldrig kommit under 2,0 ren stadskörning. Då har jag svårt tung blyfot i och för sig, men även när jag försökt snålköra i rent testsyfte är det mkt svårt att komma under 1,5. En förklaring kanske är 285 däck sommartid, och givetvis dubbade vinterdäck vintertid? 12an borde ju dra rätt mycket vid stadskörning med tanke på endast 2 ventiler/cylinder och inte en tillstymmelsa av VANOS eller dylika tekniker. Å andra sidan har man tillgång till grym råstyrka på alla varvtal! Me Like! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.