AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.352

Motorvärmare som monteras på kylarslangen

le
234
leszek
BMW 535 -88
Stämmer det att motorvärmare som man monterar på kylarslangen gör att slangen går sönder efter ett tag pga av den stora värmeutvecklingen. Har hört det från några och vet inte redigt om jag kan lita på detta!?!?!

Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Nej, speciellt inte om den har termostat som slår av vid ca 70 grader (DEFA har en sådan) men den är inte lika effektiv som en insticksvärmare. Dock är den busenkel att montera. Jag har inte haft några problem med min.
Fl
2
Flathead
e39 525IM -03
Min erfarenhet av slangvärmare är riktigt dålig. Min höll drygt ett år sedan gick den sönder. Det är en dålig kompromiss till en insticksvärmare eller den modellen som skruvas på utanpå blocket. Alla mina andra bilar har pallat att stå på med motorvärmare dygnet runt under större delen av året utan att paja , men slangvärmaren dog efter 12-14 månader.

Lite kunskap är mycket farligt.
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Har aldrig hört att slangen går sönder men där emot att själva värmaren kan gå sönder när den blir för varm. Loctite: Var sitter Termostaten i defa-värmaren? 220v i värmaren medans sladden är inkopplad trodde jag???????
Vad är det som slår av den???????
Jag har ingen själv men funderar på att skaffa en!!!!!!!!!!
zh
53
zheep
M5 3,6 -91
M5 3,6 -90
Har bara goda erfarenheter av slangvärmare... så jag skulel då kunna rekommendera detta...
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
A.Blom: Det sitter ett litet termostathus på min ovanpå värmaren. Ska enl. dok. slå av vid 70 gr.C. Antagligen för att inte förstöra slangen.
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Loctite: Tack för den info.! Blir nog att investera en sådan, vad kostade värmaren??? Hur länge har ni andra haft era?? Flathead har ju inga goda erfarenheter vad gälla livslängd!!!!!!!
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
A.Blom: Kommer inte riktigt ihåg men ca 1200:- för element, kabel med miniplugg och nätkabel har jag för mig. Köpte den på mekonomen förra hösten. Har läst på forumet att det ska finnas en med cirkulationspump. Den kan nog vara ännu effektivare. Sök efter "slangvärmare" så har du en del att läsa. Lycka till!
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
I vårt case, så påstår handlaren att slangvärmare EJ skall monteras på magnesiummotorierna iaf. enligt BMW. Annars hade dom gjort det vid det här laget.

Länk
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Monterade slangvärmare på morsans Passat. Efter att den stått och värmt i 40-50 min så sprack en kylslangsförgrening. Den var av plast(spröd som bakelit) Kan inte rekomendera slangvärmare!!!

m30 i e30
Vantage
Har just fått en slangvärmare monterad på min 525 tds-98:a.
Och den suger !!!!
Efter 1½ timme vid -2 grader så är motor`n fortfarande helt kall !!
Efter 3 timmar ingen förändring.
På min 325:a -94 så sitter en blockvärmare och efter 2 timmar vid samma temp så bränner man sej nästan när man känner på blocket, snacka om skillnad.
Fick skiten monterat ( 525:an ) för 4000:- så nu är jag förbannad.
Jag pröjsar faan inte detta för ett kupè-uttag bara känns det som.
Vet sen tidigare att de sk slangvärmarna är urkassa så med viss skepsis avvaktade jag resultatet av denna.
Det är en Defa på 550 w så man tycker att det borde bli varmt förutom i slangen 1dm ovanför värmaren.
Verkar inte som det finns blockvärmare till E39 serien ??
Jävligt skumt !!!
Nå`n annan som monterat liknande med samma symtom ??

Vantage
Paap Reeder
... på min M70 så kommer vattnet att cirkulera från slangvärmaren på nedre slangen från kylaren -> vattenpumpen -> vidare upp mot termostathuset ->vidare upp till övre slangen till kylaren.

Vad blir kontentan av detta? Jo ... man har värmt upp vattnet i kylaren men inte i motorn.

Kanske är det en likadan konstruktion på vattenpumpen på din E39 och detta gör att motorn inter värms upp?

På M30 skulle vattnet från vattenpumpen tvingas ta vägen via blocket innan den kan nå upp mot termostaten och där passera det lilla hålet i termostatventilen för sin vidare färd mot övre kylslangen.

MVH /// Paap R
Vantage
Samtalade idag med en försäljare av bildelar, och han sa att samma mekaniker som monterat min slang-värmare monterat samma på hans 7-serie.
Samma problem med hans bil som min.
Har lämnat in bilen för ommontering av motorvärmaren.
Enl. DEFA så ska det vara Block-värmare och Inte slang-värmare till E-39:an.
Det blev väl billigare och lättare att bara klippa slangen än att dra ur en frost-plugg antar jag.
Nu blir det dyrare i alla fall för denne mekaniker,tvingade honom att byta till block-värmare utan ersättning.

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.