|
|
|
|---|---|
|
hej!mitt problem är att jag får bra värme och tempmätare står på normal vid tomgång, men så fort jag åker me bilen så åker tempmätaren till blå markering och värmen slutar? är det termostat fel eller är det nåt me vattenpumpen eller nåt annat? tacksam för svar! bilen 523i Touring-98 Mvh Nick | |
|
Välkommen till forumet! Termostaten har eventuellt låst sig i öppet läge, väldigt vanligt fel. Du kan ju passa på att byta vattenpump också när du ändå måste hålle på att lufta ur systemet då du har bytt termostaten. Termostat kostar på mekonomen ca 250 på BMW ca 350 och vattenpump 590 på mekonomen respektive 640 på BMW. Även fläktremmen kan du byta när du ändå måste demontera den. Du kan söka gamla inlägg om detta då det varit uppe X antal ggr - Länk För mektips angående v-pumps byte och termostatsbyte finns under "Gör-det-själv" här till vänster i menyn! |
|
|
tack för tipset ,har sökt men hittade bara det omvända dvs värme vid körning ej vid tomgång, men ska leta bättre i framtiden;) en fråga angående vatten pumpen medans jag håller på ,låter det mycket om vattenpumpen när den går sönder, hörde( skrammel,gnissel som om det var metall mot metall) för typ 2 v sedan, det försvann efter en kvart, kollade upp bilen hos en meck för att se om nåt pajat under bilen men han hittade inget, kan det ha varit vattenpumpen som pajat? sorry för mina newbie frågor mvh nick |
|
|
Vattenpumpen behöver inte nödvändigtvis avge något ljud ifrån sig när den havererar, oftast brukar den bara ge upp utan förvarning. Symptomen är att motorn går varm, kylarvattentempen går upp mot rött. Inte bra, kan resultera i skev topp/blåst toppackning ~ kostnader allt från 2-3 om du fixar det själv upp mot 50 000 om det går helt åt pipan. Hände en kille här på forumet med just en e39 (528i) hans slutnota gick på strax 50 000 kr. Så visst vore det bra att byta den pumpen i förebyggande syfte. Annars skrammel, gnissel och metalliska ljud kan vara vad som helst.. Kanske pumpen, men då borde du ha märkt något det här laget. |
|
|
törs lova dig att det är att termostaten står öppen hela tiden byt annars blir det fel bränsleblandning vilket medför eventuellt ännu mer fel i slutänden Bimmer |
|
|
ok , har bytt termostaten nu och allt funka klockrent, tack alla för tipsen;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.