|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| hm fan okej tackar | |
| Johan B, jag har provat och min 52 liters tank fick i dryga 49 liter när jag hade räckvidden på noll. Ingenjörerna i München lägger det ju med lite marginal så noll inte betyder soppatorsk. | |
|
Har samma erfarenheter som Grelle. Körde ofta ner till --- med min E46 men är lite försiktigare nu då jag förstått att soppatorsk inte är nyttigt för direktinsprutningen :) |
|
|
Ok, det kanske finns säkerhetsmarginaler i form av mer soppa än vad som anges.... MEN det är en chansning! OCH det är inte bra för bilen sett ur flera perspektiv att köra med väldigt låg bränslenivå - dels är risken att köra helt slut och det kan stegra avgastemperaturen väldigt mycket när det sker (mager blandning) och dels har soppan en kylande och i viss mån smörjande funktion för t ex. bränslepumpen i tanken och spridarna. Så det är inget jag rekommenderar att man gör "medvetet". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har aldrig fått soppatorsk och det är ganska korta tider den är så tom, så riskerna är minimala, men istället så kan jag nyttja min lilla tank maximalt. När man tänker över scenariot och jobbar/jobbat med tekniska produkter till privatpersoner själv så förstår man att inget framgångsrikt bilföretag har 1dl kvar när mätaren visar 1 km. |
|
| Också samma erfarenheter som Grelle. 0 km dte på min E 93. Fick i 60 l av 63 möjliga.. /Anders | |
|
Under de senaste ca 10 åren, alla de bilar som jag har kollat, så är min bedömning att de allra flesta (alla?) anger att man kan köra ca 100 km när "reserv-lampan" indikerar. Så står det även i instruktionsboken till min snart 30 år gamla E34. Uppgiven tankvolym tror jag är 80 liter (men jag har för mig att den rymmer några få liter ytterligare?) Min nuvarande F11 plingar och indikerar 100 km kvar och plingar och indikerar igen vid 50 km kvar. Jag tror att jag har kört till knappt 40 km kvar och då har jag fått i ca 62 liter. Utan att ha kollat så har jag för mig att uppgiven tankvolym är 66 liter? |
|
| Skulle misstänka att din tank är på 70l Ulf och om du kört till du har 40km kvar och får i ~62 liter så stämmer det. Du har sannolikt också 3 liter kvar när mätaren går ner på noll. | |
|
Men oftast brukar det ju inte stå exakt volym på tanken. Min står det ca 53 liter (diesel ca 51). Det har ju även hänt att folk fått i nästan mer än tanken "rymmer". --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Sverige, jag tror inte det är så många dl det felar, sedan kan tankstorleken vara korrekt, men lite går att fylla i röret också. | |
|
I min F11 är BMW:s egen uppgift att tankrymden är 66 liter. Jag tror att det stämmer ganska väl med vad bilen kan suga ur tanken. Min snittförbrukning brukar ligga på ca 0,8 l/mil vid landsvägskörning. Hur stor rest som då finns kvar, när den inte förmår att suga mera, vet jag inte, men det beror väl lite på lutning etc. Men med dagens teknik tvivlar jag på att det finns mer än 2 liter kvar i tanken. Det tänker jag inte testa, för det är nog inte hälsosamt, särskilt inte på en diesel. Jag tankar alltid fullt. I min gamla E34 har jag för mig att det gick att fylla 82 liter en gång när jag körde soppatorsk. Det skedde i ungdomens dagar under en körning där full tank räckte i 54 mil. Vi tankade fullt i Piteå-trakten och hade bråttom till Östersund. Färden tog 3 timmar och 15 minuter, förbrukningen blev drygt 1,5 l/mil och genomsnittshastigheten 166 km/h (om jag minns rätt..?). Men det var som sagt i ungdomligt oförstånd. |
|
| Om jag googlar F11 tank capacity så säger alla svar 70 liter, är du säker du har 66 liter? | |
|
Nej, som jag sade, inte säker... Den här uppgiften får jag dock när jag Googlar F11 530d xDrive Touring, BMW:s sida, dokument år 2017 (min är dock en 2016): Tankvolym liter 66 Länk |
|
|
Kan vara så att de har ändrat det, vet med bestämdhet att min F11 som var av årsmodell -12 rymde 70 liter. @Ulf, har du kollat vad som står i instruktionsboken? |
|
|
Jag hade en 523-98. Det var lite olika innan soppatorsk. En gång det blev streck istället för räckvidd och jag körde ca 4 km till macken utan problem. En annan gång var det 5 km kvar och jag körde 1-2 km och jag fick soppatorsk 50 meter innan macken. Man bör nog inte försöka köra soppatorsk som nån skrev innan. Det kan vara diverse gremeljer längst ner i tanken. ;-) |
|
|
Det står 66 liter även i min instruktionsbok. (Men t ex 68 liter på en bensinare; 530i xD T) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.