AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.227

Missljud bakvagn, E61

J
7
J L
525iA Touring -05
320i -91
Har fått någon form av missljud från bakvagnen på min 525:a.
Det låter som ett "vinande" typ en vissling, det börjar någonstans mellan 30-40km/h och sedan ökar frekvensen med hastigheten.
vid ca 110-120km/h kommer sedan vibrationer, ungefär som om man kör på vägmarkeringen. Det är då hela bilen som vibrerar, och inte någon vanlig rattfrossa. Var in med bilen till Molin Bil i Sundsvall, men de visste inte vad det kunde vara, och innan de kunde börja byta saker på "måfå" så var deras marknadansvarige för norrland tvungen att provköra bilen och godkänna åtgärderna.... då har man köpt en ny bil för över 500.000:- som nu bara gått drygt 1000 mil....

Har provat med två olika uppsättningar vinterdäck, med exakt samma ljud och vibrationer, så där sitter inte problemet.
Låter kanske lite som ett hjullager, men vad skulle då vibrationerna komma ifrån, dessutom känns det lite väl tidigt för såna problem.

Någon som haft liknande problem eller någon aning om vad det kan vara?
Är det originalfälgar du provat med?
Annars kanske det behövs en distansring.
J
7
J L
525iA Touring -05
320i -91
Nej det är inte original, men replica med rätt inpressning (båda hjuluppsättningarna) har även provat med tunna "centrumplastringar", om det skulle behövas för centreringen men det hjälpte inte.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Prova med BMW fälgar för E61. Att det är rätt ET är en sak, centreringshålet är nästan viktigare. Fått höra att många haft just det problem du beskriver med "pirat" fälgar. Prova även att balasera fälgarna igen, en avancerad balanserare kan även se om fälgen är skev.
J
7
J L
525iA Touring -05
320i -91
Hm, den första hjuluppsättningen balanserades om en gång, den andra har inte balanserats om, men det är vid alla tre tillfällena samma fel. Problemet med centreringen borde väl lösts med plastringar, men även då vi monterade de tunnaste så klämdes dessa sönder vid montage pga att de inte fick plats.
Ro
972
Robert J
Det låter som det enklaste för dig är att montera på ett set med hjul för E61 och sedan om problemen kvarstår åka till BMW. Det är inte så mycket du kan klaga på hos dem så länge du inte har "rätt" hjul på.
J
7
J L
525iA Touring -05
320i -91
Kan så vara, jag har iofs varit dit en gång och en av deras verkstadskillar var med och åkte i bilen. Han trodde inte heller att ljudet kom från hjulen. De monterar dessutom själv en hel del "piratfälgar" på sina bilar som levereras med vinetrhjul, och hade inte upplevt dessa problem. Har pratat med de som levererar dessa fälgar till Moli Bil, och de har inte upplevt detta bekymmer, det som kan behövas är centrumringar om fälgen är borrad för E39 (74mm) i stället för E60/E61 som har 72.5mm.
(Fälgarna som nu sitter på bilen är borrade 72.5 mm.)
Ja, ja, har i alla fall beställt ytterligare en uppsättning hjul som jag skall provas till veckan. Känns inte som att det kan vara samma fel på tre hjulset, även om det inte är "orginal".
Jag upplevde ungefär samma problem som du när jag fick mina nya vinterdäck monterade, i mitt fall var orsaken till detta att dom glömt centrumringarna.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har haft samma problem med kraftiga viberationer i vår E60, när vi köpte piratfälgar till vinterdäcken...

Vi hade stora viberationer i bilen över 80 km/t, bilen var närmast otäck att köra i 120 km/t! Däckverkstaden provade allt möjligt, och till slut, beställde vi org style 116 fälgar och vid första försöket var det helt fria från viberationer... Körde 210 på dom i helgen - inte en skakning :-)

J
7
J L
525iA Touring -05
320i -91
Har full förståelse att det kan bli vibrationer från hjulen, men vad skulle då ljudet komma från speciellt när det kommer vid så låg hastighet....?
Han som monterat hjulen har, även han, varit ute och åkt med bilen och han hade inte hört något liknande ljud från däck eller fälg tidigare.
Ro
972
Robert J
Kom ni fram till vad som var fel?
J
7
J L
525iA Touring -05
320i -91
He, he, problemet är fortfarande inte löst......
Jag har nu bytt till ännu en hjuluppsättning, nya 17"-are med Hakka4, men ljudet finns kvar. Vibrationerna är däremot borta, så dessa berodde förmodligen på balanseringen. Senaste budet är att BMW trots allt vill prova med "originalhjul", för att övertyga sig själva att detta inte är problemet.
Skall visst göras på fredag. En person på BMW-verkstaden var ute och provkörde bilen med kommentaren "Jag kan offra min högra arm på att det är däcken som låter", blir intressant.... Man kan ju tro att det borde finnas ett antal Hakka4-or på de svenska vägarna, och då borde ju fler än jag ha samma problem. Ja, ja det är väl bara att vänta och se... det har ju bara gått snart två månader.
Ro
972
Robert J
Hmm... Jag har Hakka4 själv på BMW orginal fälg, men 16". Tror inte det är däcken som är problemet. De låter mycket mer än sommardäck naturligtvis, det rasslar inte speciellt störande eller högt då bilen är så bra isolerad. Skall bli intressant att höra vad de hittar.
Jag har Hakka4 med 17" och dom viner som f*n, det kan nog också stämma att det är mest vid lägre hastigheter.
Är iaf helt övertygad att detta kommer ifrån däcket.
Upplevde tidigare problemet med vibrationer men detta avhjälptes ju som sagt med centrumringar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.