AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.175

Ingår försäkring i röda exportskyltar eller ej?

HJÄLP!!! Vad ingår i exportskyltarna vad det gäller försäkring?

Ska åka till Tyskland imorgon bitti och köpa bil och har pratat med min tyska vän i Frankfurt. Han hävdar att jag måste köpa en försäkring för 80 Euro som gäller för 15 dagar innan jag går till Zulassungstelle och skaffar exportskyltar. Han hänvisar till ett brev han fick från en tjänsteman i morse (se längst ned).

Enligt detta forum ingår trafikförsäkringen i exportskyltarna när man köper privat. Kan någon hjälpa mig att reda ut denna fråga? Eller kan nån som är bra på Tyska tolka texten annorlunda än min tyska vän?

-------------------------------

Good morning mr,
I hope you still get this message before you leave for Germany - I looked it up again and it really seems like you have to obtain insurance cover for the car to exported prior to going and getting the export number plates... Insurance will cost 80 Euros for 15 days and you will have to bring the car to the Zulaassungsstelle so they can check for its correct identity. The Zulassungsstelle in Frnakfurt unfortunately is not so close to my place, but on the good side it is open every morning from 7.30 so we can maybe go there together...
And... please dont forget your passport - you will need that.
Safe travels tomorrow and looking forward to having you here!
cheers,
Simon
------------

Message Just as I said - and this is the official information from the Zulassungsstelle... sorry! ;-)

/Simon

-----Original Message-----
From: "Lüdicke, Jens" [mailto:jens.luedicke@stadt-frankfurt.de]
Sent: 03 January 2006 09:29
To: 'KESSLER, Simon, FM FRANKFURT'
Cc: Behm, Claudia
Subject: AW: Exportkennzeichen

Sehr geehrter Herr Keller,

vielen Dank für Ihr Email. Bitte beachten Sie, dass bei der Abmeldung des Fahrzeuges in Deutschland der Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein und die Kennzeichen zur Entwertung vorgelegt werden müssen und nur dann der jetzige Halter steuerlich entlastet wird. Zur Ausfuhr nach Schweden empfehle ich Ihnen die Beantragung von Ausfuhrkennzeichen. Zur Zulassung von Ausfuhrkennzeichen benötigen Sie folgende Unterlagen.

- Reisepass/Personalausweis (für Personen)
- Handelsregisterauszug und Gewerbeanmeldung (für Firmen)
- Fahrzeugbrief
- gelbe Deckungskarte für Ausfuhrkennzeichen ( fragen Sie ruhig mal beim ADAC nach)
- Fahrzeugschei
- amtl. Kennzeichen
- das Fahrzeug muss vorgefahren werden

Der Vorteil bei dieser Zulassung ist, dass das Fahrzeug in Deutschland endgültig abgemeldet, der Fahrzeugbrief entwertet wird und Sie einen internationalen Fahrzeugschein ausgestellt bekommen. Sollte das Fahrzeug schon in Schweden sein und die schwedischen Behörden haben den Fahrzeugbrief, -schein und die Kennzeichen entwertet, so lassen Sie sich dort darüber eine Bescheinigung ausstellen, diese von einem beglaubigten Übersetzer ins deutsch übersetzen lassen und damit das Fahrzeug in Frankfurt am Main abmelden.

Sie haben weitere Fragen? Ich informiere Sie gerne unter der u.g. Telefonnummer.

Mit freundlichen Grüßen
Im Auftrag

Lüdicke
(Amtsinspektor)

Zulassungsstelle Frankfurt am Main
Jens Lüdicke Öffnungszeiten:
Am Römerhof 19 Mo,Di,Mi und Fr 7.30-12.00 Uhr
60486 Frankfurt am Main Donnerstag 8.00-12.00 und 15.00-17.30 Uhr
Tel.: 069/212-42355
Fax: 069/212-43393 eM@il: jens.luedicke@stadt-frankfurt.de

/mr B

/mr B
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej!

När jag köpte min bil i Tyskland i somras fixade bilhandlaren alla formaliteter med de tyska myndigheterna, men min bild år att det det som står i importguiden stämmer, dvs om du köper de dyrare röda exportskyltarna är bilen trafikförsäkrad under hemfärden i Tyskland. Dessutom kan jag inte se att det står något om försäkring i det tyska mailet från zulassungs-mannen.

Lycka till!

Don't dream it, drive it
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

det stämmer att man egentligen köper försäkringen separat. anledningen till att det verkar som att de här ihop med exportskyltarna är att när man låter handlaren fixa detta så gör han allt på en gång.
försäkringen brukar du oftast köpa i samma byggnad som skyltarna, där vanligtvis själva "zulassungsstelle" också ligger. så det blir ofta en del springande mellan olika luckor inom samma byggnad.
om du däremot köper bil på en mindre ort saknas ofta försäkringsförsäljningen, vilket verkar vara fallet för dig. då får du åka till ADAC eller annat ställe för försäkringen.
försäkringen är dyr, det är den största utgiften vid exporten.
lycka till!

Mvh Johan
Ett klargörande:

Det jag tidigare skrivit om att "Enligt detta forum ingår trafikförsäkringen i exportskyltarna när man köper privat." Var helt ett missförstånd av mig som senare klargjordes av den mycket hjälpsamme Scheckheft och Johan (Autopower) på ett föredömligt sätt. (se ovan och nedan)

Jag ska nog följa hans råd och lugna ner mig lite inför resan, så att inte allt går åt pipsvängen.

Hoppas att denna tråd kan förhindra missförstånd hos andra gröngölingar.

/mr Amatör

--------------------
Hej
Som jag förstår är detta första gången du importerar en bil och jag kan förstår din förvirring. Men kanske är det dags att lugna ner sig lite?

Jag citerar "traum" från en annan tråd och han beskriver väldigt bra hur detta går till:

"Efter att affären var avklarad åkte jag tillsammans med säljaren till Zulassungsstelle. Här köpte vi röda skyltar och försäkring. Försäkringsköpandet är en del av skyltproceduren (som innebär många strapatser mellan de olika luckorna/diskarna). Det gick till nåt i den här stilen:

1. In i "skyltfabriken" och betala skyltarna. Fick med kvitto. Detta kostade €100. (Priser varierar från ort till ort).

2. Över gatan, in på självaste Zulassungsstelle. Vänta på min tur med en nummerlapp i handen. Fram till en kvinna (egentligen en ung tjej, men hon hade så byråkrattyskt utseende och utstrålande att hon liknade en tant :P). Hon ville se pass, Brief och kvitto från skyltfabriken. Hon hajjade till när hon såg att besiktningsperioden löpte ut innan skyltarnas giltighetsdatum skulle ta slut. Eftersom bilen var nybesiktigad (30 minuter innan) så var det bara att visa upp kontrollbesiktningsprotokollet. Därefter inga problem. Nu behöll hon mitt pass och Briefet medan jag knallade över golvet och ställde mig i nästa kö. När det blev min tur fick jag visa upp ett papper jag fått från nyss besökta damen, sen betalade jag € 33,30 för försäkring (trafikförsäkring gällande i Europa) och för exportproceduren/avregistreringen. Sedan tillbaka med kvittot till damen igen. Nu blev jag tilldelad ett exportreg-nummer och fick ett grönt häfte med texten "Internationaler Zulassungsschein". Häri fanns information om bilen och försäkringsbolagets adress, slutdatum för försäkring osv.

3. Tillbaka till skyltfabriken. Visa kvitton igen och få ut de färdiga skyltarna.

4. In till kontoret som låg vägg-i-vägg med skyltfabriken. Visa upp alla papper och lämna över skyltarna. Mannen här följde med ut och kontrollerade bilens chassinummer. Påklistring av kontrollmärke på skyltarna.

Nu var det bara att få på skyltarna och köra hem."

Svårare än så är det inte. Är ni osäkra kommer ni att få tydliga anvisningar av tjänstemannen på Zulassungsstelle.

/mr B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.