|
|
|
|---|---|
|
Tjenixen! Kan någon förklara för mig vad som krävs för att få ut ca 3-350hk ur en m20 2.5l motor med turbo? Behövs nya ventiler o allt vad det heter? Jag är väl kanske inte riktigt den bästa bilmekanikern som finns men med mycket våld o vaselin tror jag att jag kan lyckas knepa ihop en motor som kan likna turbomotor. Hjälp från er krävs dock! Vad ska en turbokonvertering innehålla? Ni får gärna skriva ihop en konvertering för dummies oxå om ni vill det. Vill gärna att motorn ska hålla mer än ut från parkeringen så jag vill inte vara för snål men ändå hålla nere kostnaderna så mycket som går. tackar på förhand Andreas | |
|
Snälla sök!! du har då att läsa i månader..... sen när du stöter på problem ställ frågan här då... Här söker du : Länk där skriver du turbo and m20 lycka till!!! Min förra pärla :-) Länk |
|
|
Gå in på den här hemsidan. Länk De kan hjälpa dig att bygga en hållbar turbobil med 350 hk. Räkna med en prislapp på 50 till 75 k, gissar jag. Maila och be om offert. För motorn... Med 350 turbohästar gäller det att ta det försiktigt med drivlinan. Sen blir bilen olaglig att köra på allmän väg och du kan inte besikta bilen med turbomotorn, men det känner du säkert till. Behöver du använda våld och vaselin, när du bygger motor, så har något gått mkt fel. Samma sak gäller förövrigt kvinnor..... hehe... Sen kan du använda sökmotorn på forumet, M20 + turbo ger rätt många svar. E |
|
| Varför inte börja med en liten snik konvertering och sedan uppgradera med tiden. | |
|
Först o främst.. jag har sökt o sökt o läst o läst.. men jag har fortfarande inte kommit så långt att jag vågar ge mig på en konvertering med det jag lärt mig från sökningarna. Det jag behöver mest ha hjälp med är väl vad olika saker är för något, jag vet att det behövs en wastegate o att den ibland sitter på turbon, o det finns en massa mer som behövs men jag vet inte vad o jag vet knappt vad är wastegate är (det är en ventil som släpper ut avgaser när trycket blir för stort). Men vad mer behövs... turbo(givetvis), intercooler, rör.. men sen då? behövs det bytas ventiler, behöver man köpa ett nytt grenrör(man kunde tydligen vända på original). Dom grejjorna jag tror jag kan fixa fram billigt o som gjort att jag blivit sugen på det här med konvertering är turbo, intercooler o spridare. Sen känner jag en som jobbar på en skrot om jag har nån användning av det. Jag hade helst sluppit betala 50-70k för en motor! O jag vill helst inte ha nån snik som ger ca 50hk extra Jag vill gärna ligga nånstans därimellan. Men eftersom jag inte har en aning om vad som behövs så kan jag ju inte räkna ut några kostnader heller. Vem vet.. det kanske skiter sig redan på det ekonomiska stadiet, att det skiter sig mitt i byggnaden kan jag ta för då har jag iaf lärt mig nåt. Så ge mig gärna en beskrivning av vilka saker jag behöver o gärna vad dom är till för o varför. O som sagt.. vilja, våld o vaselin kommer man långt med.. även hos flickorna (mindre våld då men hon kanske redan har en karl o då kan det ju krävas lite sånt med) (hmm.. skämt då!) tack för mig. |
|
|
AndreasC-73: Är det kanske nåt sånt här du letade efter:Länk /Fredrik |
|
|
behöver man köpa ett nytt grenrör(man kunde tydligen vända på original). Undrar jag också..Skulle ju vara fint om man kan vända på orginalgrenröret, Någon som vet hur de går till? MVH //Barken |
|
|
Mer soppa behövs för att inte motorn ska självantända (spika). Motorn själv antänder om den för lite soppa. Vilket kan leda till moterhaveri. Så du måste göra något åt bränsle biten, tex köpa ett eftermarknadssystem Grenröret får du fixa antingen ett nytt eller skaffa en adapter alt. bygga en själv (ppf säljer adapter) Byta vetiler i toppen har jag aldrig hört någon bytta till större, däremot behövs en svetsning av toppen, har för mig att man svetsar igen kylkanalerna så toppen blir mer stabil. Ska du satsa på 300 350hk så är nog en komp. sänkning bra att göra ;) Lycka till hoppas jag kunde bidra med någon info. Tänker själv satsa på en snik turbo installation och sedan bygga vidare på det. |
|
|
Har själv aldrig turbokonverterat utan hållit mig till "orginalskurvande" men jag har trimmat modellmotorer 2-takt. Det är betydligt enklare än en bilmotor. Men jag har lärt mig en sak. Det är inte "bara". Någon stans måste man börja att skruva och testa. Man kan göra mycket själv, vilket jag delvis gjorde, men enklast är alltid att lära av någon som kan. I annat fall blir testandet mycket kostsamt. Åk på bilträffar till Mantorp etc på Bilsport event och skaffa kontakter och lär, vilket tar lång tid. Eller köp färdig lösning. E |
|
|
håller med E man måste börja med lite mindre skruvande innan man går över på den stora noshörningen.... köp en volvo 740 och börjar skruva testa och ställ in ......eller köp ett kitt eller en hel turbomotor... ///325/// |
|
|
vad alla är tråkiga. Ge killen ett bra svar hur man gör istället. Andreas, det finns att köpa 90% kompletta turbopaket som du kanske sett på blocket? köp ett sådant lite tryckrör gör du själv hur lätt som helst sen spridare från en 535. 3 tum från turbon så ska du se att du plockar ut över 300 hk. kostar dig max 15 000 kr. Vad gäller kompsänkning, På min sierra turbokonverterade så körde vi etanol som är bra mycket kallare och kyler mycket bättre än bensin och en bränsletrycksregulator och ställde fram tändningen lite. kompisen turbokonvertera sin 318is,325,523 alla funka as bra och inga problem eller strul. han köpte ett japs grenrör färdigt för turbo med t3 fläns kromat för 1500 kr dom är inte dyra nu ;) en vettig volvo t5 turbo en intercooler större spridare från en 535, satans vad dom går alla 3 :) kostade inte många kronor och få ihop det där. du behöver inte kompsänka om du bara tänkt dig ca 300 hk. men du får tänka på hur mycket du varvar då :) jag ska turbo konvertera min 320. köper ett färdigt paket och snickrar dig fan så smidigt :P lycka till! |
|
|
Jag är nästan säker på att Andreas har hittat hjälp (någon annanstans?) då det är 3 år sen tråden var aktiv... ;) Mvh |
|
|
Jo det verkar ju äna det!!! ;) Undrar om han fått ihop motorn än?? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.