AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.484

M-Paket, hur vet jag om det sitter på min bil?

Ulke
540iA 1995, vad består paketen av?

mvh Ulke
rsarits
Jag har M-paket på min 530, det verkar innehålla:
M-front, sidokjolar, bakkjol(stötfångare)
M-ratt m. airbag
M-speglar
M-sportchassi=20mm kortarefjädrar, grövre krängningshämmare F, B, andra stötdämpare.
337 M Sportpaket till 1995-96 års E34, gick att få till följande Sedanmodeller; 520i, 525i, 525iX, 530i, 540i, 525td, 525tds, till Touring endast som Individual, paketet innehöll;

Klädsel tyg/läderkombination Millpoint, lägre tillägg för läder, än övriga.
Shadowline
Sportstolar
Vogelaugenhornträ
M-sportchassi
Svart innertak
M-technic stötfångare,
M-trösklar "standard på 530i/540i från 95"
Dimljus till 520i, 525i, 525iX, 525td, 525tds

Hjul, inklusive reserv
17" Krysseker med 235/45-255/40 till 530i/540i
15" Krysseker med 225/60 till 520i, 525i, 525td, 525tds
16" normala iX alu med 225/55 till 525iX

Sedan fanns det några tillval som inte gick att kombinera med M Sportpaket, nämligen;
Buffelläder, nivåreglering, Nussbaumträ, fällbart baksäte, PDC, armstöd fram, el-svankstöd till framstolarna, standard alufälgar.

Sedan måste en av följande airbagrattar väljas, 4 ekrad läderratt, 3 ekrad Sportratt III eller 4 ekrad M-ratt.

Dom färger som gällande var, utan extra tillägg eller avdrag; Alpinweiss III, Hellrot, Cosmosschwarzmetallic, Arktissilbermetallic, Daytonaviolettmetallic, Avusblaumetallic.

M-speglar var endast ett normalt tillval på M5, ville man ha det på övriga E34: or, var det Individual som gällde, däremot var M-vinge ett tillval både till M5 och M Sportpaket, den gick inte att få till övriga modeller, dock gick inte vingen att kombinera med 3: dje bromsljus.

Till 1994 och tidigare årsmodell, ingick inte samma delar, Shadowline var inte standard, Vogelaugenhorn inte heller, metallicfärgerna var Granitsilver, Diamantsvart och Orientblå, paketet omnämndes som M Technic sportpaket och hade kod 336.

Ulke; Det vore kul om din hade M Sportpaket, är din Cosmossvart?

Mvh Stephan
Ulke
Stephan

Tack för att du tog dig tid och svarade, som vanligt ett MYCKET informationsrikt o bra svar...

Min bil är i färgen Orientblau met nr.317..
Den har det mesta av det du räknade upp som M-paket, dock saknar den vissa detaljer som t.ex vinge och "rätt lack" då.

Däremot sitter det ju andra saker i den som du har räknat upp, samt att det sitter Chassiesatsen i vart fall...antagligen är den utrustad med det som gick -utan att välja just M-paketet.

Men den kommer som vanligt (för bilar i min ägo) att hitta sin kompletta rustning.....

mvh Ulke

Ulke; Nu kom jag ju på att färgerna gäller 9/95= modellår 1996, modellår 1995 har andra, dock inte samma som 1994 heller, eftersom Granitsilver och Diamantsvart är utbytta, mot Arktisgrått, Cosmossvart, då är frågan är färgutbudet för 1995 års M Sportpaket; Cosmosschwarz, Orientblau, Alpinweiss III, Hellrot, frågan är om det räcker, det måste ha funnits fler färger, men Arktisgrått, Fjordgrått har jag inte sett några bekräftade M-paketbilar i, alltså din har en korrekt färg.

Ulke; Saknar din M-stötfångare, svart innertak? Dom delarna har jag bara sett på bilar M-paket eller Individualbilar.

Mvh Stephan
rsarits
Jag har fällbart baksäte och M-paket!!!
Inget svart innertak
Däremot shadowline och trä
Uppvärmda M-speglar
Uppvärmda spolarmunstycken
Ulke
Stephan

Svart innertak har jag inte, har du någon bra bild på stötfångarna?

mvh Ulke
rsarits; Har du utrustningslista till din bil? All utrustning gick att få, även av det som inte gick, bara det att köparen fick betala extra mycket via Individual, eller utan det om köparen var vältalig, till exempel står det även M Sportpaket, ej med hjul med nödegenskaper, festligt nog har jag listan till en 96: as 540iM/6 där den har just dom hjulen från fabrik, så vad som står och hur det blev i verkligheten behöver inte nödvändigt viss vara samma.

För 1994 års M Technic Sportpaket, står det dock bara ej tillsammans med, PDC, nivåreglering, hjul med nödegenskaper eller standard alufälgarna, 530i/540i hade 1994, krysseker TRX i M Technic Sportpaket, dom var som jag uppfattat utbytta till 17" krysseker 1995, årsmodellen började tidigt, april 1994 för 540i.

Här är en 1994års 540iM/6 med ljusgrått innertak, Chromeline och Nussbaumträ... Länk

Frågan är vad innehöll 1995års M Sportpaket? Det verkar skilja sig både mot 94 och 96 årsmodell.

Mvh Stephan

Framstötfångare M Sport... Länk

Bakstötfångare M Sport... Länk

Framstötfångare 540i standard... Länk

Bakstötfångare E34 standard/nerlack... Länk

Mvh Stephan
Ulke
Hehe, nu är jag mycket klokare (tror jag)

I alla fall sitter detta på min...

Chromeline
Nussbaum (vad jag kunde se - lite mörkt och högglans)
Grått innertak

Överrensstämde med bilden inifrån den 1994 som du länkade till...

Undrar lite om det finns några snyggare rattar t ex. den 3-ekrade? eller vilken tycker du är snyggast?

mvh Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.