AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.117

Ställa upp för varandra mot STORA rost problem!

Croazia
Gillar denna tråd verkligen, jag lider vänligen med ricjo och er alla som har en rostig e39 a jag tror år övertygad att alla har problem mer eller mindre. Men 3000 sommar mil det är droppen!

MEN VI MÅSTE VISA MÅSTE! ATT BMW GÖR FEL NÄR SOM GÖMMER SIG BAKOM 6 ÅRS GARANTIN.

Vore kul om vi minst ett tio tal helst många fler förståss kunde mötas. Tex. en gång i månaden vid Preem macken i Bredäng köpa kaffe bulle och i kortes köra till BMW Segeltorp den syns från E4 an och parkerar på gatan utanför så att alla ser både från E4:an och dom som är på väg in till BMW. Det räcker att vi har kartonger i v form på taket med den en bar text skriven på.
Oredet är fritt så länge det inte är stötande.

Vi behöver inte stå där länge men en två timmar räcker nog där kan vi stå och snacka lite bil det är alltid kul och jämföra rost med varandra och ha hur trevlig som helst. Får man inte gensvar då av BMW, efter ett par månader då kan BMW dra åt skogen.

Mitt förslag att vi börjar nu på lördag men om Ni inte kan så tar vi nästa, jag står där och väntar med plakat.
Intresse anmäla kan ni göra genom att besvara tråden

PREEM BREDÄNG 060107 KL 11.50 eller PREEM BREDÄNG 060114 KL 11.50

Vi kan göra det här för det är trotsallt VI allihopa som är BMW och inte tvärs om!!

Upp till kamp BMW bröder!! Vi ses!!
Croazia
Vilken rusning det blev vad hände har ingen läst mitt inlägg eller har ingen rost problem med e39. Konstigt ingen har 6 timmar att ”offra” (på en 3 månaders period) av sitt liv att för att kanske kunna få rätsida med sitt eller någon annans (stora) rost problem. Jag är tycker att någon kan väll ge sin åsikt.

Vi sitter här framför datorerna i timmar trots allt. Jag (vi) kan läsa om BMW eller andra bilar i timmar, jag (vi) kan tvätta bilen i timmar så fort den blir skitig.

Men när dom flesta har allvariga problem med ROST, på 2 är gamla eller 3000 mil gamla bilar om man nu kan kalla det för gammalt så är alla helt plötsligt tysta. Man skriver lite på forumet kanske klagar på BMW lyckas få ”goodwill” om man kan kalla det för god vilja. Bilarna rostar innan garantin är slut trotsallt! God vilja är när man tar hand om bilar som är 6 och en månad också. Bilarna rostar uppenbart även innan, det är bara frågan när man upptäcker det innan 6 år eller efter, eller hur. Jag tillhör den senaste. Bilens garanti gick ut i Maj anmälde i Juni och fick en tid inbokad (var inte medveten om vad BMW s hårda attityd). Byte av bagage luckan, två dörrar och HELA spark lådan! Grymmt tänkte jag, gick och skröt till alla om att BMW dom minsann vet hur man gör med kunderna. Rekommenderade till alla att byta till BMW fast dom rostar, ja jag var helt salig i BMWn och allt som rörde företaget.

Men när jag kom till verkstaden efter att stått i kö i 7 mån dvs. Januari. Nä då var goddwillen slut, fan jag hade till och med bokat en hyr bil för 300 kr som jag fick stå för, så BMW s godavilja kostade mig 300 kr och rosten var kvar.

Jag vill nu se en anstormning av anmälningar till ett protest möte kom igen ni vågar.

Mvh BMW bröder
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Hej,

Är det verkligen så att merparten att bilarna är rostiga eller är detta ett problem isolerat till ett fåtal bilar?

Min e39 har inte några tendenser till rost och då har den gått i salt slasket i Sverige!

Visserligen har jag sett några lik ute på vägarna med gravrost på bakluckan. Men det är en mycket liten andel av det totala beståndet av e39 som jag varit i kontakt med som haft sådana problem.

Nu är detta min personliga reflektion och antalet e39 som synats under luppen begränsar sig till ~10+ så det är inte en vetenskaplig undersökning..

Bortsätt från rostproblemet så är ju detta ett trevligt initiativ till en mini träff =0)

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Hm, ja jag ifrågasätter också om det är såna problem med E39. Min är iofs fortfarande hyfsat ny och har gått 4000 mil, men inga spår av rost på den. Har inte heller varit direkt pedant, tvättar bilen kanske 2ggr/månad. Den har Ditec-behandlats. Kan ju kanske ha hjälpt lite?

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag har en e39 528i Touring 1997 som rullat 14400mil, det som hänt med den var att på passagerardörren fram så hade det krupit rost vid kittningen, ca 15cm, har nu åtgärdats.

Annars inga problem med den hemska rosten..

///Tobbe
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Min är en 96:a 14500 mil inte än enda lite rostfläck

Bilen:
Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Tror inte en stackars återförsäljare kan göra så mycket i en handvändning. Bättre att höra av sig till BMW Sverige och framföra sina åsikter.

DeLorean var en rostfri bil....tills man tittar under.

Håkan
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Tycker ta mej tusan att det är j****t bra att nån som Croazia.Mfl tar upp detta samt är villig att agera. Det går ju inte att blunda för att e-39:an har problem med rost(eller rostSKYDD). Min egen 540iat-98 har jag inte hittat nån rost på än men däremot min fars 523i-00. 523:an har rost garanti t.o.m 2006-01-16. Bilen har för ett år sedan varit inne på BMW för byte av 2st framdörrar, då skulle dom även fixa rosten vid det berömda fågelbadet vid tankluckan. Det blev en sk "penselrenovering", nu är det så klart rost där igen(fukten har trängt genom färgen dom la över) Men nu i december var jag inne igen med samma bil och då heter det(att det har ju inte rostat igenom plåten) När jag säger att samma skada var okej för er att åtgärda för ett år sedan så svarar dom att då var det på GOODWILL, Okej men rostgarantin har inte gått ut???(2006-01-16) okej det är inte genomrostat så är det bara, sa han.
Jättebra att några agerar, kan ju inte själv komma till Segeltorp då det inte är min 523:a men jag hoppas att det blir nån typ av respons från BMW:S sida om ni blir ett "gäng" som åker dit några gånger.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Vilka år är det som är mest utsatta för rost?
Finns det några sådana modeller eller är det bara "otur"?
En del bilar verkar ju klara sig bra medans andra har stora problem.
le
224
leifeugen
540IA -02
PÅ min förra 528 T -99hittade jag aldrig någon rost,den var importerad från Tyskland så kanske bilarna där inte saltbadar.På min nuvarande 540 sedan-02 fann jag små bubblor vid tanklocket,så det är tyvärr ett ganska normalt ställe för rost annars har jag inte hittat något lovade åtgärda detta.men när man läser forumet och ser att detta förekommer mycket ofta så varför gör BMW inte något åt saken?Samma med touringarnas bakluckor.Tänkte på våren rostskyddsbehandla hela bilen för jag litar inte på att den hålls rostfri i dessa saltbad här i södra Finland.
Croazia
Hej.

Tack A.Blom för ditt stöd, synd att du inte kan komma men vi kommer träffas flera gånger hoppas jag.

På min tråd är det en del som svarat, jag önskar att det var fler som var lika besvikna på BMWs rost problem och BMW agerande
Flera som vill göra nått åt saken flera som vill ta till vara på att vi har yttrande finhet.

Jag undrar nu om det blir bara jag som kommer till PREEM manken i BREDÄNG kl. 12.00 i morgon eller har jag flera med mig ni kan komma som stödpersoner, för även ni kommer att drabbas av ROSTEN förr eller senare.

Vi behöver kanske inte åka till BMW och parkera utanför med plakat på taket om dom flesta tycker att det är jobbigt, pinsamt eller bara fegar av en eller annan anledning. Det vore bara kul och ha en STOCKHOLMS träff bara sådär och snacka rost och byta erfarenheter om rostern. Jag räknar med er ni kommer inte att ångra er!

Med vänlig hälsning BMW bröder må bra och vi ses i morgon
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hade också kommit förbi om jag fortfarande kört E39 och bodde i närheten.Många e39 ägare säger att deras bilar är rostfria, även min kompis som är pedant med sin sv-sålda E39 årsm 98 som han ägt sen ny nästan"sa min bil har ingen rost".Jag synade bilen och vips så var den inte rostfri utan en bil med väldans mycket rost i framdörrarnas kittskarvar.Inte kul att säga så till en nära kompis jag såg på honom att luften gick totalt ur honom.

mvh
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Min tolkning är att BMW med rätt hög sannolikhet har haft odokumenterade processavvikelser vid tillverkningen av E39:an beträffande röstskyddsbehandlingen och några av de dåligtbehandlade bilarna har sålds bl.a. även här i Sverige. Men även miljön där BMW-bilar brukas i under sina första levnadsår tycks ha en signifikant betydelse; det mesta av vad jag har råkat läsa här på forumet säger nämligen att nyare importerade vagnar är oftast förskonade från rost – i de flesta fallen åtminstone från vad som anses vara onormalt rostangrepp – även efter några års användning här i Sverige.

Min importerade E39:a har dock haft rostangrepp på backluckans nedre kant redan innan bilen var fyra år gammal – då hade jag kört den i Sverige i c:a 2,5 år – men jag fick backluckan utbytt helt kostnadsfritt på goodwill. Först fick jag dock resonera med såväl verkstan som importören för att hävda att ingen av de åtgärder som ingår i servicen har någonting med förebyggande av rost att göra. För som bekant kräver de att bilen skall ha varit regelbundet servad på en auktoriserad verkstad och då menar de att man då även ser till att förebygga rost! Men i övrigt har bilen hitintills varit helt rostfri inklusive innanför tankluckan (fågelbadet), men jag är också mycket noga med att suga ut all vatten som samlats där när jag tvättat bilen.

Jag tror att den attityd man har med sig och sättet man använder för att framföra sin besvikelse och sitt önskemål när man tar kontakt med BMW vid sådana fall är av avgörande betydelse. Här gäller det att koppla ihop den bristande rostbeständigheten med tillverkarens kvalitetsimage och att visa tydligt, men på ett raffinerat sätt, att man är missnöjd med sin bil och att BMW förlorar stort på att ha missnöjda och besvikna kunder.

Man kan naturligtvis försöka påverka sin situation genom kollektiv samverkan – som exempelvis att ”gråta ut” tillsammans med andra likaledes drabbade – men det är knappast effektivt. Jag minns att jag för drygt tjugo sedan såg en Peugeot på Liljeholmens parkering med en stor och iögonfallande skylt på taket med texten ”Två år gammal Peugeot med stora rosthåll”. Visserligen har vi numera tillgång till effektiva vapen som Internet men en skylt med texten ”Nästan ny BMW med allvarliga rostangrepp” monterad längst taket på en E39:a skulle alla gånger få BMW att bli mera tillmötesgående, tror jag. Peugeot gjorde då som bekant något ännu mer dramatiskt; de drog sig tillbaka från den svenska marknaden under en flerårsperiod.

Ha det gott

Ellinas
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Jag är litet trött just nu och min grekiska hjärna ha litet svårt med att uppfatta olikheterna mellan de svenska långa och korta vokaler. Så ”baklucka” blev ”backlucka” istället! Have mercy with the criminal!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min E39 som jag importerade i juli hittade jag rost på ganska kort efter jag kommit hem med den. Den hade alltså rullat 3,75 år i Tyskland och någon månad i Sverige så det svenska saltandet är i alla fall inte den enda boven i dramat...Kan ju vara att saltandet skiljer sig mellan olika delar av Tyskland.

___
//Ulf
Croazia
Hej

Jag kan dra några slutsatser efter allt snack:

Att vi är nog många som har problem med rosten.

Att jag läst att flera ägare till bla. e39 har fått karosseri detaljer utbytta tex. backluckan och att dessa också har rostat.

Att BMW kör med goddwill och byter plåtdelar på bilar MAX sex år. (Rost garantin ÄR på SEX ÅR?)

Att problemet omfattas av mod -97 till -02 mod 520 till 540 OCH M5.

Att problemet inte omfattas av Sv- sålda bilar körda i salt slask.

Att problemet finns i ny importerade bilar också.

Att inte alla har drabbats.

Att dom som trodde att dom inte hade rost upptäckte rost efter att synat bilen ordentligt.

Att jag synat en M5 med EGNA ögon i måndags i Danderyd! Bilen är till salu på Blocket Sv-såld. 13000 mil. Ljusblå. (rost på bagageluckan och dörr)

Att försäljaren till En grön M5 på BMW Segeltorp erkänner till mig att huven på bilen är lackad pga. ROST! Bilen är en -00 7000 mil.ståt till försäljning på BMW Segeltorp i 2 år!

Att BMW helt och hållet struntar i oss som påtalar rost om bilen är 6 år och EN DAG!!
GODDWILL???

Att Jag som kört en AUDI 100 (C4) -88 mellan 1998-04 och 18000 mil till 2003-04 och 30000 mil. inte viste hur rost såg ut.

Att jag inte kan tänka mig någon annan bil en BMW och helst en e39 men om bilen rostar vad ska man gör? Köpa en nyare som rostar om ett tag eller byta märke eller försöka få sin pärla reparerad på en GODDWILL garanti som inte finns?

Att jag tycker att vi som är drabbade och kommer bli drabbade borde mötas i morgon och bara prata ta en kaffe och kanske köra ner till BMW. Vi ses kl. 12.00

Så kommer någon till Segeltorp i morgon?

Sovgott BMW bröder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.