|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Tänkte montera ett par nya 5.25or i min e34a. Sätter förmodligen 5.25orna i originalhålen. Och med dessa följde det alltså med totalt 4st diskanter. Egentligen är det ju bäst att provlyssna, men nu hinner jag inte riktigt det av förklarliga skäl, som jag inte orkar skriva nu :) Tänkte höra med er vad ni tror blir bäst? Ska jag montera ett par i originalhålen i instrumentbrädan och ett par i a-stolparna? Högtalarna jag har investerat i är Rockford Fosgate P152S Punch. God kväll! | |
| Glömde nämna att det är framsystemet jag pratar om :) Men det förstår ni nog ändå.. | |
| Jag skulle nog montera ett par så nära mellanregistret som möjligt och ett par i a-stolparna riktade mot varann , men hur hade du tänkt att koppla då det endast är ett par diskanter till det kittet original? | |
|
Gå in på brl.se och sök efter P152S så ser du att det är två par diskanter. Är bara ett par på bilden, men det står två par. Så har ju jag två par liggandes här hemma i paketet också :) Men det låter som en vettig idé. Jag monterar ett par nere i kickern vid högtalarna och det andra parat i a-stolparna. |
|
| Ja se på f**n det var första kittet jag hört om som har 2 par disk.Montera ett av paren i mellanreg så dom blir som coaxial och andra paret i a-stolparna , dämpa(ca 6dB) dom i a-stolparna ngt jämfört med coaxialerna så dom endast lyfter ljudbilden utan att sticka ut för mkt om möjligt , det är mitt förslag. | |
Ulke |
I de flesta fall så skall man försöka att placera diskanterna så nära mellanregisterna som möjligt och sedan rikta in diskanterna i likhet med hemmahögtalare.... Anledningen till att man skall placera mellanregister och diskantelementen nära varandra är att man skall skapa en unisont återgivning med så små fas/tidsfel som möjligt...... Ytterlig vikt vid placeringen skall man lägga då diskanterna är små dvs delningen ligger högt på dem, det högfrekventa ljudet är väldigt rktningskänsligt. Om man till exempel i en E34 med uttag i kickarna och på panelen vill ha en hög ljudbild, så kan man med fördel köra ett 3-vägssystem istället och då köra midbasarna upp till cirka 250-400hz i kickarna och sedan använda ett par mellanregister i brädan tillsammans med diskanter i stolparna (eller små koaxialer i brädan).......med detta lyfts ljudbilden avsevärt.... Obs! Riktigt bra kommer det aldrig att bli om man använder sig av diskanter både i kickarna och vid a-stolpen på grund av att de höga tonerna inte kommer att få en utmejslad placering utan kommer från 2 håll...... //ulke |
| Det var just därför(se Ulkes inlägg) jag föreslog att du skulle dämpa övre disk -6dB , jag tror det blir bättre änn att mont alla fyra disk nere i kickarna. Obs: förslaget är baserat på att du skall använda det kittet du har nu och inte ta bort eller lägga till ytterligare element men Ulke har rätt vad gäller att ett par mellanregister på brädan vore att föredra(t.ex dls 2.5"dome). | |
|
Tack för de väldigt kloka svaren! Är inte helt och hållet hundra på det här med ljud. Så hur gör jag för att sänka ett par diskanter? Ska jag dra på något slags motstånd? Det går inte att göra några förändringar via delningsfiltret.. Mvh Tobbe |
|
|
Är ska jag helt enkelt montera alla diskanter vid mellanregistret och sätta allt nere i kickern? Eller ska jag montera hela paketet i dörrsidan istället? Då flyttar man väl upp ljudbilden ganska bra? |
|
|
Kan passa på och fråga om bästa sättet att montera basarna nere i kickern också. För om man installerar dem i originalhålet med original "vägg" blir det väl inte speciellt tätt? Hur noga är det med tätheten gällande 5.25or? |
|
| Om du monterar mellan register/bas i dörren så högt upp som möjligt så höjer du ljudbilden men jag skulle fortfarande monterat ett par disk i mellanreg coaxialt och ett par i a-stolparna men detta kräver ju att du modifierar/förstör dörrsidorna.Ja man kopplar ett motstånd (i serie?)med högtalaren , kan dock inte hjälpa dig med värden på det men det kan bilradiofirman. Det är mkt noga att mellanreg/basen sluter tätt , det kan fixas med ett varv tunn fönsterlist el likn runt korgen. Försök också att se till att panelen sitter fast ordentligt samt ev förstärka panelerna om dom är klena. | |
|
Har ringt till brl´s support och fått reda på vilka motstånd jag ska ha, samt inhandlat lite dämpull som han på supporten sa skulle räcka gott till att täta med. Blev ett 4Ohms motstånd jag ska koppla parallellt mellan + och - samt ett 2Ohms motstånd att sätta i serie med + kabeln. Det skulle sänka diskanten med 6Db. Tänkte passa på att fråga lite mer i den här tråden :) Hur monterar jag lös a-stolparna och var drar jag kablarna? Mvh Tobias Tack för dina svar Hewi! |
|
| Om jag inte minns fel så drar man bort dörrlisten längs med hela a-stolp panelen och sedan sitter panelen bara fast med clips , kablarna kan du dra ned i "hållet" som syns när panelen är borta. | |
|
Ytterligare en fråga... Hur blir det med mina högtalare i hatthyllan när jag stoppar i en baslåda? Måste jag bygga lådor åt dem för att de ska fungera? |
|
| Menar du om dom blir påverkade av bastrycket? Har för mig att (om dom sitter i original hål) inte har direktkontakt med bagaget så det är ingen fara , Vad skall du ha för baslåda? Har du skisack/mitt armstöd?Sedan el touring? | |
|
Tycker man ser högtalarna ur skuffen sett? Eller så har jag drömt det. Vet inte om jag vågar berätta vad jag ska stoppa i, för antagligen har jag gjort en tabbe där. Har en sedan, med armstöd, plåten sitter kvar. Har byggt en sluten baslåda med dubbla 10" Rockford P310D2 basar i. Antagligen lär man väl inte höra mycket utav den i mitt slutna bagageutrymme. Eventuellt plockar jag bort högtalarna i hatthyllan helt och hållet så det blir öppet där. Har inte köpt nåt baksystem hsh, tänkte bara stoppa ditt mitt gamla framsystem som är något vassare än det original bak. Nu kommer sista frågan, hoppas jag :) Eftersom att jag saknar glasfiber kunskapar kanske jag blir tvungen att montera diskanten i instrumentbrädan ändå, blir inte så snyggt att bara skruva fast diskanten rakt på a-stolpen :/ Har ju monteringskopp till den och så, men blir nog ändå ingen höjdare. Tänkte höra hur man enklast drar kabeln från instrumentbrädan? Mycket skruva för att komma åt kabeln därifrån? Återigen tack för din hjälp Hewi! |
|
Ulke |
>Ang. Mittarmstödet..... Plåten bakom är redan perforerad, så du kan trycka bort den med handkraft om du dunkar till lite, då kommer basljudet in bättre. Hur ser lådan ut som du har byggt? åt vilket håll sitter basarna? Om de sitter framåt, så kan du bygga en typ av ram på kanterna av lådan som sedan tätar mot ryggstödet, på så vis tvingar du allt basljud att pressas ut genom lastluckan. Se då till så att du har en luftspalt på cirka 7-10 cm mellan basarna och ryggstödet.... mvh Ulke |
| Gör exakt så som Ulke skrev med baslådan så påverkas inte dina högtalare i hatthyllan , jag hade själv den konstruktionen i min förra E34 och det blev kanon. För att dra kablarna runt instrumentbrädan är det enklast om du tar bort handsfacket på hö sida och panelen ovan pedalerna på vä sida + panelerna vid kickarna men dom skall du ju ändå bort med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.