AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.086

e36 med asc

Sida 1 av 2
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Hur vanligt är det att e36or har asc?
Jag antar att det inte är standard som på e46orna.
Brorsan är sugen på en 323/325 e36. Jag tycker att asc fungerar fint i min e46, därför tycker jag han borde ha det i sin bil också. Dessutom blir det hans första "18 års" bil.

mvh.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har ASC+T i min och det är helt överlägset. Förbättrar framkomligheten enormt!

Bilen: Länk
Det är standard på svensksålda E36 from 97 års modell.
Thorssa: Som jag förstått det så fanns inte asc+t till e36, utan bara ASC.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Det är inte så vanligt. Nästan bara 328:an hade det 1995. Sen blev det vanligare till 1996 års modell. Dock är det oftast de större moterna som har det. 325 med ASC är inte så vanligt dock vanligare på 323.an.

MVH//Anton
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Det är inte så vanligt. Nästan bara 328:an hade det 1995. Sen blev det vanligare till 1996 års modell. Dock är det oftast de större moterna som har det. 325 med ASC är inte så vanligt dock vanligare på 323.an.

MVH//Anton
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
tusen tack för tippsen!
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Någon som vet om asc på tyskabilar också blev standard from. 97 års modell?
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Jag hade iaf ASC på min 320i Touring -96 Standard eller inte?? Vet ej.

Mr P
Kan man överhuvudtaget ha bara ASC utan T? T står väl för antispinnsystem som borde vara den enklare delen av systemet.

Mvh Johan
ASC+T fanns så tidigt som 1993 som extrautrustning till E36. Det stod att läsa om detta system i instruktionsboken till min 318 -94 som var tryckt detta år. Det har däremot funnits tidigare till bl a 5, 7 och 8-serien.

Systemet är rätt vanligt from 1996 års modell av 323/328 på både svensksålda och importerade, mycket pga att E39 523/528 som lanserades detta år fick systemet som standardutrustning.

Det är som tidigare sagt perfekt att ha på vintern, särskilt vid starter i hala uppförsbackar.

I en gammal E36 broschyr från 95/96 finns bara "ASC+T" att välja och inget annat. Jag betvivlar starkt att endast ASC har funnits att välja till E36 eller om ens ASC existerar utan "+T".

Är det någon som vet om ASC utan +T existerar ö.h.t eller om det bara är "slang" för systemet pga att det bara står "ASC" på knappen bredvid ciggtändaren??

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Är nybliven 328 E36 ägare. Funderade själv på skillnaden. Finns både och enligt instruktionsbok. ASC reducerar motorns drivkraft. +T bromsar dessutom drivhjulen då tendens till hjulspinn upptäcks. Kan tillägga att det känns tryggt att ASC:n finns när hustrun är ute och kör i vinterväglaget då det är gott ryt i 328:an!

Salesman
Ni
221
Nick3
318i-91
Min kompis har asc på sin 325 coupe´ 93:a tyskimporterad

För den okräsne betraktaren kan allt vara vackert.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
ASC fanns på 90-talet och ASC+T finns med.
Tror att den allra första e36:orna fanns bara med ASC och då menar jag då när ASC introducerades runt 92-93?
Rätta mig om jag har fel men enligt bmw:s utrustninglista/koder så kom asc+t först 94års modelen på e36 touring, men kan ha fel.
Som Kristoffer säger så blev det standart på 96 års modeler på 328 men även tror jag på 323.

MvH Bmw 4-ever
peter78: Nej, nej, ASC+T måste ha introducerats till E36 redan 92-93 med tanke på att det stod omnämnt i min instruktionsbok tryckt 1993 :)

E36 Touring debuterade först hösten 1995 som 1996 årsmodell, naturligtvis fanns ASC+T att extrautrusta bilarna med då eftersom systemet redan var etablerat.

ASC+T blev standard först 1997 i Sverige och var tidigare extrautrustning, dock blev det rätt vanligt att 323/328 (lanserades 95/96) som såldes parallellt med 523/528 extrautrustades med ASC+T i Sverige.

På importbilar är det inte ovanligt att ASC+T saknas på även senare E36or.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
tack för all hjälp!
Visa användare
1.981
Thorssa
ASC är antispinn och har du också T så är det även antisladd!

Thorssa:

ASC+T= Automatic stability control+ Traction = "Antispinn". Traction innebär antispinn funktionen.

DSC= Dynamic stability control = "Antisladd". Kallas även för ESP etc, av andra biltillverkare. Standardutrustning på BMW nyare än 2002. Finns ej att få till E36.

Även om ASC+T har förmågan att bromsa drivhjulen så arbetar systemet INTE som det aktiva antisladdsystemet DSC, dvs att det inte är ett aktivt antisladdsystem i sin egentliga mening.

Hoppas att det klarnade något...

Kristoffer: ASC utan +t existerar till E36. Vi har haft en e36 Ci 325 i familjen med detta. Den bromsade bara motoreffekt och använde inte bromsarna för att återfå greppet i bakvagnen som ASC+T gör.

Återigen, 1997 blev ASC+t standard på E36 i sverige.

Tillfälligt hjärnsläpp av mig ovan angående ASC och E36.

Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
ASC:Stryper motoreffekten vid hjulspinn. Hjälper till vid start i halka men är inte till speciellt mycket hjälp vid sladd

ASC+T: Stryper motoreffekten till att börja med vid hjulspinn och vid behov bromsar den även bakhjulen individuellt så att effekten går över till det andra bakhjulet. På så vis får den en funktion liknande diffbroms vid start i halka. Enligt instruktionsboken kan den flytta över 25% av kraften på detta vis. Mycket effektivt. Hjäper också till vis sladd MED gaspådrag genom att den bromsar bakhjulen. Utan gaspådrag gör systemet ingenting om det släpper. Jag har upplevt båda så det vet jag.

DSC: Är inte hundra på hur det arbetar men antar att det arbetar liknande ASC+T med motoreffekt och bromsar. Men vid sladd så bromsar det väl alla hjul individuellt? Hjälper alltså till vid sladd även utan gaspådrag.

Hur som helst är det roligast med systemen urkopplade ;D

Thorrsa: Stora skillnaden mellan ASC+t och DSC är att DSC kan aktivt förebygga sladd. DSC har alltså ASC+T samt Dynamic Stability Control

Jag har listat begreppen massor med gånger, men here i go again:

Antispinnkontroll, ASC+T , förhindrar att de drivande bakhjulen spinner loss och säkrar bästa möjliga väggrepp och körstabilitet. Om det finns en tendens till hjulspinn, exempelvis vid start eller acceleration ut ur en kurva, minskar den elektroniska motorstyrningen drivmomentet. Om detta inte räcker, bromsas det hjul som spinner eller båda hjulen, tills bilen återfått väggreppet.

Vid vissa tillfällen kan du ha nytta av ett hjulspinn, t ex om du kört fast i en snödriva och ska gunga dig loss. Därför kan ASC+T kopplas ur vid behov. ASC+T är ett mycket bra hjälpmedel för framkomligheten och säkerheten, särskilt på vintervägar.

Som framgår av texten ovan så är systemet passivt tills en sladd inträffar.

DSC, Dynamisk stabilitetskontroll , är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge.

I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt.

Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Vem vill ha antisladd o antispinn på en bakhjulsdriven bil....

Beemer, a way of life.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.