AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.499

Dålig värme

In
3
Inc
328ic -95
hallå jag har en 328/95a som tar hur lång tid som helst på sig att bli varm jag kör kanse 2 mil i statskörning till jobbet det tar kanse en 30 minuter och på den tiden hinner inte bilen bli varm plus att om jag sätter på fläckten i bilen när motorn nästan är varm typ på 3an eller 4an på fläckten så ser man motor tempen sjunka efter en stund. och det har varit 1 till 5 minus grader ute på morgonen. Om jag inte har på fläckten i bilen så kommer den upp i temperatur snabbare men jag kan köra i 40 minuter utan att den går upp helt om jag kör HÅRT med bil varvar som fan på växlarna typ en dag när man för sover sig så kommer tempen. har kollar glykolen så den är det inte... kan det vara termostaten??

Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Låter som om det skulle kunna vara termostaten. Svårt för motorn att få upp temperaturen om termostaten hela tiden är öppen, framför allt nu när det är så kallt ute.
En termostat kostar inte många kronor och är lätt att byta själv.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
termostat hos mekonomen = 250 kr ska oxå byta !

Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Nån som vet skillnaden mellan mekonomens och BMW orginal termostat? SKa också byta nu i dagarna, prisskillnaden är inte så stor men det vore kul att veta vad som skiljer dem åt.. ?
MD: Beror på vilket fabrikat det är på Mekonomens termostat...När jag köpte till min bil (M5) kostade original termostaten ca 900kr på BMW, samma termostat (original termostaten tillverkas av Wahler o öppnar vid 80grader, o Mekonomen hade just Wahler 80grader) kostade mindre än hälften, dvs 420kr! Så kolla fabrikat på Mekonomens termostat, Hasso vet säkert vem/vilka som tillverkar originaldelen:-)

MD: Om du köper termostat från Mekonomen eller liknande så kolla noga så det verkligen är rätt termostat! Köpte först en termostat till min bil från en annan bildelskedja, enligt deras katalog skulle den vara identisk med original o öppna vid 80grader...Mycket riktigt så var den till utseendet helt identisk med original termostaten men den öppnade redan vid 75grader(fabrikat VERNET)! Rena turen att jag kollade den noga!!Så mitt tips: Kolla upp vilken öppningstemp original termostaten har, denna temp bör/skall vara "stämplad" på termostaten!

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Även OK har Vahler i sina kartonger, alltså samma som orginal.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Dawwe:

Allright! Men hmm, hade tänkt att byta termostat & v-pump nu i dagarna då termostaten tydligen har fastnat i öppet läge vilket göra att motorn kommer sent upp i normaltemp. Enligt ETK:n ska jag ha en 88 graders, men får ta och kolla upp det mer ingående.

Några åsikter om vattenpump? Köpte till 325:an från mekonomen, funkade kanon. Har för mig att BMW använder sig av skrovelhjul i bakelit, härdad plast.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
det ska vara den i metall, tror BMW också använder sig av dessa numera, ska göra iallafall om de inte har gamla grejer på hyllan.
In
3
Inc
328ic -95
Tack så mycket för alla tips ska byta termostaten till helgen nu =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.