AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.544

sugen på M5

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Hej alla fem serie ägare, ska kanske snart bli en också, har hittat en fin M5:a 00 fullt utr! 13.000 mil! pris 198.000kr!

Min nuvarande bil är en BMW 328 coupe och stormtrivs med den, men jag vill ha V8 under huven "man lever en gång" och ni som äger BMW M5 skriv gärna lite bra/dålig fakta om den. Tacksam för svar

BMW its a ride not a car
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Detta är ett bra ställe att börja på, Länk

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Lasse Karlsson
Tjena bpower!

Till att börja med kan jag bara säga att du kommer att älska bilen, om det nu blir en M5:a! Importerade min i Maj i år, och jag har heller aldrig förut haft BMW, men jag är kanonnöjd så här långt!

Vanos, och främst Vanosrassel har man ju läst hur mycket som helst om på denna sida! Rasslet sägs ju ska vara ofarligt och uppträder på 99 och 00 modellerna. 01 modellen är modifierad med en backventil som håller oljan kvar i Vanos under stillestånd, och därmed heller inget rassel vid start. Har man en 99 eller 00 ska man vara uppmärksam på att rasslet försvinner efter en kort stund! gör det inte det, finns anledning att dra öronen åt sig! Ofta är det dock luftmassemätare LMM som spökar, vilket ger felmeddelande om dålig Vanos vilket gjort att många BMW-firmor bytt Vanos för dyra pengar trots att det varit tex LMM som felat. LMM går att rengöra, eller byta vilket om jag fattat rätt ska kosta ca 3000/sida att byta. Annars har jag läst och hört om ett antal andra fel som kan ge störningar i bilens gång som BMW tar som dålig Vanos! ex: lambdasond, magnetventiler, bränslepump/filter, tjuvdrag av luft. Felet som brukar uppstå, är att bilen går ryckigt i vissa varvintervall + att den kan kännas kraftlös. Vad det gäller rena Vanoshaverier har jag bara läst eller hört om ett par stycken!

En hel del bilar från 99 fram till mån 03 2000 har hög ellere mycket hög oljeförbrukning! 03 2000 modifierades motorerna med bättre foder varefter detta problem försvann. Det berodde dock på felaktig inkörning(för tuff) från början.

Kopplingen anses känslig! men med rätt handhavande är det inget större problem än på andra bilar, det gäller att inte slira på kopplingen för mycket! det tål den inte med de krafter som transmissionen utsätts för. Byte kostar ca 8-9000 kr hos BMW

Sen är det väl ABS givare och i värsta fall ABS-modul man hört om strul med. Givare kostar runt 500-1000 spänn medan modul kan gå lös på upp emot 10.000 om man har otur med ras på en sån.

Det är väl i stort sånna fel som så att säga sticker ut på M5 E39. Sedan kan det ju bli frågan om att byta bromsskivor och andra slitdelar och reservdelspriserna till en M5 är naturligtvis dyrare än till en ordinär Volvo tex. Säg att man kan få loss skivor till en Volvo för runt tusenlappen får man nog räkna med nästan det dubbla till M5:an! Sedan går det ju tex åt lite mer däck till ett "kraftmonster" som en M5:a, och med 275/35/18 i bak och 255/40/18 fram så drar det ju iväg lite jämfört med en "svenssonkärra"!

Serviceintervallet ligger på 2500 liter dragen soppa ca 1800 mil. Intervallet är olja, Insp 1, olja, Insp 2 och så vidare. Dock bör man ju byta olja minst en gång per år, om man inte kommer upp i de angivna milen. Service hos BMW går väl loss på i runda slängar: olja 2500-3000, Insp 1: 4500-5000 och Insp 2: 6500-7000 hos BMW, vilket dock verkar varriera och det grövsta över landets firmor!

Använder man sin M5:a som "enda" bil tror jag att det blir tufft kostnadsmässigt! Man får räkna med en soppaförbrukning på runt 1,3l/mil blandad körning, och försäkringen kan ju bli hur dyr som helst om man bor på fel ställe, och är i fel ålder!

Själv har jag en slit och slängbil, som får göra "skitgörat" tex nu i vintertid! då BMW:n mest står i garage, tar dock ut henne med jämna mellanrum då vädret medger. Att ha en M5:a som första och kanske enda bil, skulle jag nog inte rekomendera! men visst går det! Många vill väl tex inte köra sina pärlor över huvud taget vintertid.

I övrigt kan jag bara säga att det är en underbar bil, som verkligen ger körglädje, och ett litet tips är att väljer du mellan en 00 eller en 01, så ta 01:an, den är garanterat bättre, med de modifieringar som gjorts på den jämfört med 00:an.

Lycka till med ditt eventuella bilköp![LÄNK]
IP: ...[56.10.3]
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Tack för svaren. Mycket nöjd? 540 är de nått o ha?

BMW its a ride not a car
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
245/40-18 har M5an fram från fabrik, mer så att alla fakta stämmer.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Kan man leva med att 540:n tar ca 1 sek längre till 100km/h så är det ett bra alternativ. Riktigt bra V8-vrid. Ungefär halva försäkrings/service kostnaden blir ju en del skillnad.... Se till att skaffa en med M-chassie bara.

Kärran Länk Länk
Birger: till 0-200 skiljer det 6,5-7 sek vilket är enormt mycket om du frågar mig :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
5-6 sekunder kan jag sträcka mig till :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
tsaros: Vi kan säga som såhär, 540n kan köra förbi en stillastående m5 i 100 km/h och ändå hinner den inte före den till 200 :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
mm, det stämmer faktiskt men det skiljer "inte mer" än 5.6 sekundet till 0-200 :)
5.6 sekunder är en himla massa tid :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Innan jag köpte min M5:a prova jag väldigt många BMW, bl.a 540. Efter första provturen i M5:an va jag såld. Mycket roligare (faktiskt jäkligt praktiskt bil också) när man kör bil kan man inte ha. 540 är en härlig bil även den, men hamnar i skuggan av M5:an, som är ett riktigt "fullblod"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.