AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.105

Bluddrande motor

Sida 1 av 2
Den bluddrar på tomgång och vid acceleration både vid kall och varm motor. Har nyligen bytt kammkedja men det blev inte helt ok av detta. Testat och byta stift då BMW sa att den missar på en cylinder. Detta hjälpte inte så jag har testat att koppla ur spolarna en och en och det verkar som att all fungerar. Motorn är en M60B30. Någon som har någon ide vad det kan vara?
/Peter
Ba
127
Banditleffe
525i -95 Executive
Gör en diagnos o leta felkoder om du inte redan gjort de.
Kollade felminnet innan kedje bytet, där fanns bara luftmassemätaren. Den är bytt. Har även bytt insugningsbälgen.
/Peter
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Fördelarlock?
På en V8 ?
/Peter
Fick dom inga felkoder på nån spole när du gorde DIS... hur verkar soppaförbrukningen på den

Bimmer
Kollade bara felminnet då jag trodde att det var kedjan som var boven. Kedjan var hög tid att byta då den blivit så lång att den slog i bröstet.
Har inte hunnit kolla förbrukningen efter bytet. Nolla boxen genom att ta bort strömen idag för att tömma minnet efter att jag koplat bort kablarna till spolarna. Märktes ingen skilnad.
/Peter
ok men håll ögonen på hur mycket soppa den tar kan ju faktiskt vara att den går för fett

Bimmer
Kan kärvande lyftare ge dessa symtom? Det är en lyftare som låter lite vid start, nåra sekunder.
/Peter
Besiktigade idag.
Ha de tokiga avgasvärden (Väntat).
co 0,9
co2500 1,3
hc 125
lambda 1,45
Ska lämna in för felsökning när lönen kommit.

/Peter
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Läckande avgassystem ger det höga lambdavärde (luft sugs in och blandar ut avgaserna) och dålig(a) lambdasond(er) gör att den går lite fett och får högt HC och CO gissar jag.

//Magnus

liknar lite mitt fel jag hade på en 750 en gång. då var de lambdasonderna som spökade men även tempgivaren.
Dålig lamda bör ge felmedelande, eller?
Hade felmedelande på lambda 2 "kortslutning till B-" återkomm ej efter nollning av felminne. BMW sa att detta hade samband med att luftmassemätaren varit dålig, denna är bytt.
/Peter
Har nu fått domen.
Lamda 2 defekt.
Uppvärmningsrelä lambda 2 defakt.
Reläet var billgt. Undrar om man är dumsnål om man köper en begagnad orginalsond för 500:- eller en ny för 1300:-(Kontakter)?
/Peter.
köp nytt ioförsig ingen garanti men jag skulle inte köpa sånt begagnat

Bimmer
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

bobbafett, som jag sa till bimmer oxå, kolla efter nya lambdor på ebay. mkt billigare än i sverige sen e dom ju inte så stora så frakten blir inte dyr....
Har ingen erfarenhet av ebay, efter en snabb titt kunde jag inte hitta någon lambda. Det blir nog en begagnad så att den går igenom. Ekonomin är inte så stabil efter allt jag lagt ner på bilen. Fungerar den några månader så har man förhoppningsvis kommit ifatt.
/Peter
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Om du har några problem med hög eller svajjande tomgång rekommenderar jag att du kollar så den inte tjuvluftar vid insug lr vaakum-slangar. Det kan ge ett högt Lambda värde..
Tror jag eliminerat den biten redan. Får se värdena efter lambda byte. Kan också vara fel kamvinklar enligt Jarls Bilservice. Är det så har jag verkligen varit dumsnål.
/Peter.
nej jag tror det är lamdorna kamvinklana borde dom väl sett när kedjebytet blev av eller var det nått du gjorde själv

Bimmer
Lämnade den till en "vidsidanompulare".
/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.