AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.276

Problem med kylsystemet (520i -88)

Sida 2 av 2
Okej bra!

Får testa det...hör av mej imorgon!

Håll koll på den här tråden!..:)
Så skriver jag om det fungerar eller inte...

Mvh CR
1
Rönnlund
525im -92
Tjena. Jag hade samma problem på min 525:a för ett tag sedan. jag provade att byta termostat, lufta systemet men ingenting fungerade. Men efter jag gnuggat mina geniknölar ett tag så insåg jag att det enda vettiga kunde vara att byta vattenpumpen. Eftersom att när jag körde full värme i kupén så gick motorn inte varm. Utan den kyldes via kylpaketet. Och hade toppen eller topplockspacningen farit så skulle det ju inte fungera. För luften som då kommer ut tar sig ju till den högsta punkten i kylsystemet vilket är kylpaketet.

När jag då rev och tog upp vattenpumpen så hade den havererat totalt. Hjulet som pumpar runt vatten verkar vara gjort i något slags kermamiskt material, och detta var av på mitten. Så där var mitt problem. Har du inte hittat något fel än. Så kan du ju alltid testa det!

/ Jesper

Ursäkta att jag hoppar in i tråden, men jag åker 535 själv, och lider av liknande problem från och med idag.

Lämnade in bilen imorrse på Speedline för montering av motorvärmare, så killen hadde nog tömt systemet, konstaterat att motorvärmar prylarna var fel, sedan satt tillbaks grejjorna, och fyllt på systemet igen, jag hämtade bilen körde ett tag och märkte att det luktade glykol, då stanna jag öppnade huven och så att locket var löst till påfyllningen.

Lungt tänkte jag, skruvade åt locket, åkte hem, senare tog jag bilen för att göra några saker, då rusade tempen upp på rött, svängde då in på OK, öppnade locket med ett sprut :), fyllde ny kylvätska, och efter det så vandrar temp mätaren från mitten snabbt upp till nästa streck för att sedan gå tillbaks till mitten igen, flera ggr.

Frågan är väl, gör den så för att det är luft i systemet, eller självjusterar den kylsystemet på min bil? E39 535. För om inte jag är blind så har jag inte sett nån luft skruv, eller liknande brevid påfyllningen.

Ursäkta för att jag lånade tråden.

Tacksam för svar.

Mvh Mange
beamerkai
har precis samma problem som du..oja blir snart tokig på att inte få detta löst....o till bmw verkstad kan man juh inte lämna då de kostar 1100kr i timmen...ena slangen är iskall....och...lufta har ja gjort i evigheter...nån sm vet hur ja ska lösa detta?kan vattenpumpen orsaka att vätskan....försvinner??temp mätaren...står normalt...men värmen kommer bara när man börjar köra...eller när man luftat i en timme...men sen har problemet kommit tillbaks nästa dag

Beamerkai
På min bil var det iallafall en rejäl luftning som krävdes, har aldrig varit med om tjurigare bil att lufta.

Körde helt enkelt med motorn igång och spillde på kylvätska vartefter luft kröp ur systemt, tog säkert en halvtimme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.