|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så grabbar! Nu MÅSTE ni hjälpa mig då jag står utan idéer! Jag har varit nere vid bilen idag och tagit bort termostaten ur huset, för att tro att det kunnat varit den som spökat. Men NEJ, problemet kvarstår = Bilen blir FÖR varm, även UTAN termostaten. Alla kylarslangar förutom en blir varma den sista är iskall. (den som går från termostathuset till fläkten den nedre-anslutningen) Det finns inga "proppar" nånstans i systemet utan allt har cirkulation. Så vad tror ni att det kan vara för fel ? btw. så fungerar inte heller värmen i coupén. Om ni säger hur jag kan "kolla" dom felen ni tror att det är så skriv gärna lösningen då jag meckar i 40cm snö o spenderar gärna mindre tid i snön, om ni ger mig en utförlig förklaring HUR jag kollar. Mvh CR EDIT: Tror någon att det skulle vara luft i systemet ? Isf. har någon en GRUNDLIG beskrivning hur jag LUFTAR systemet ? | |
|
det första jag tänker på är luft i systemet och som du kanske vet är dessa motorer svårluftade... så här har jag gjort när jag luftat med lyckade resultat: hissa upp bilen ganska mycket i framkant, alt, ställa den i brant backe. starta bilen å slå på full värme. skruva lös luftningspluggen, den bredvid påfyllningslocket. sen har jag tagit en slang som med aningens våld precis gått ner i påfyllningshålet, ca 1 meter lång. genom denna slang blir det mer tryck å lättare att lufta! sen är det bara att sakta fylla på med kylarvätska genom slangen tills det inte längre bubblar i luftningspluggen utan bara rinner. skruva då igen allt å kolla så du har värme i kupen. om inte så är det bara att fortsätta! |
|
|
Blev bilen varm innan du tog bort termostaten? Man tänker ju då på vattenpumpen, den kanske har havererat? Annars kan toppen ha tagit stryk av överhettningen. Läckage från slangar? Hur ser olja/kylarvatten ut? |
|
| kolla pumpen så inte impellern lossnat!glöm inte att ha full värme på när du luftar,och dessa bilarna är inte speciellt svårluftade!m 50 är däremot,du bara fyller på vätska på med värmen på fullt,öppnar luftskruven låter bilen gå på tomgång tills den blir varm kollar luftskruven och vätskan hela tiden och stänger när där bara kommer vätska!annars är antingen kylaren eller fläkten kass.om toppen är kass borde det bubbla i systemet. | |
|
har du tryck på slangen efter vattenpumpen? om du klämmer slangen efter v-pumpen ska du känna att vattnet pumpas däri... Min förra pärla :-) Länk |
|
|
Nu har jag hällt igenom kylaren o det är inget stopp där. Kollat ALLA slangar och inget stopp där. LUFTNINGSSKRUVEN är väl den som sitter bredvid påfyllningslocket ? För den har jag luftat med och det ända som kommer ut ur den är ånga....INGET vatten/glykol. Sen finns det också en slang som sitter ihop med ett RÖR framför fläkten och den NEDRE DELEN av slangen är kall. Vilken slang är det som går ifrån vattenpumpen ? Jag vet inte äns vart vattenpumpen sitter så om nån kan förklara vart den sitter så blir det lite lättare ? Är det svårt att byta vattenpumpen ? Måste jag UNDER bilen för att byta den ? (då bilen är insnöad så är det lite svårt) Mvh CR |
|
| Vattenpumpen sitter där fläkten sitter fast. ;) | |
| Det är inte svårt att byta vattenpump och du behöver inte krypa under bilen. Kolla ---> Länk Inte din bil men ungefär samma princip... | |
|
du har ju även en luftningsskruv på termostathuset... Min förra pärla :-) Länk |
|
|
Jo jag fick veta att det var en luftningsskruv på termostathuset. Jag skall försöka med den också. Men jag fick ett tips om att blåsa i exp.kärlet och försöka lufta på det viset men det går juh inte öppna kärlet medans bilen är på! |
|
| Mitt tips ar att du antingen har en kass vattenpump eller en blåst toppackning. Så jag tror inte på att enbart luftning kommer att lösa ditt problem. Luften har inte hittat dit av sig själv så att säga. Om du inte har varit och pillat med något typ termostast som har gjort att du har fått luft i systemet. | |
| självklart kan du göra det! | |
|
Allting började med ett hål i en kylarslang så jag tror att det har kommit in luft i systemet. För allting fungerade perfekt innan det blev ett hål.... därför tror jag att det är luft i systemet! Sen har jag tagit loss termostaten flera ggr för att försöka lokalisera felet. FRIFART: Vad menar du med "självklart kan du göra det" ??? |
|
| som sagt mycket viktigt att bilen hissas upp i framkant när du ska lufta för expansionskärlet sitter annars lägre än andra delar i kylsystemet som gör att det kan bli luftfickor där! | |
|
problemet är att jag inte kan flytta på bilen eller at hissa upp den..... men jag skall försöka på nått sätt... |
|
|
näe inge vidare med minusgrader å snö när man ska meka men utan att lyfta upp den kan jag säga att det är snudd på omöjligt att lufta ordentligt. kan möjligtvis gå ändå om du bara tar en gummislang med passande tjocklek å pressar i påfyllningshålet å häller genom den. ju längre desto bättre! |
|
|
Men skall detta inte göras när bilen är på ? Är inte glykolen/vattnet VÄLDIGT varmt i kärlet ? Går det inte som jag sa tidigare att BLÅSA ner i kärlet ? |
|
|
jo givetvis ska allt göras när bilen är på och den har kommit upp i normal temperatur! nja det är väl sådär 90-100grader men det är ju inte så det sprutar ut, lite försiktig ska man väl vara när man skruvar av locket men sen är det lugnt! själva grejen är ju att det bör vara tryck vid påfyllningen så att du s.a.s. trycker ur de luftfickor som förmodligen finns nånstans i kylsystemet och ut genom luftningsskruven. nu vet jag inte vad du menar med at blåsa? med munnen tror jag blir svårt om du inte har väldigt starka lungor, däremot med tryckluft borde gå bra. det var det som var iden med min "påfyllningsslang" för då får man ju ett högre tryck när man fyller på mer vatten högre upp liksom. |
|
|
ok, så antingen tryckluft eller så skall man göra som du säger att ta en lång slang och hälla igenom den ? jag kan ev. nu fixa en backe också så det blir lättare =) Har juh bara sommarsulor på den bilen liksom....:S |
|
|
EDIT: asså jag glömde juh säga att det pyser och fräser juh när man öppnar locket....men du säger att det inte kommer spruta ut något ? för jag hade fan för mig att det rann ut när jag öppnade där sist.... |
|
|
jo precis slang eller tryckluft funkar. lyckas du även fixa en backe så är det ju knon!:) brukar kunna spotta å fräsa å rinna över när man skruvar av locket men det är ingen fara! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.