|
|
|
|---|---|
|
Jag är på jakt efter ett bra chip till min 318is - 90. har 3" system och öppet kn-filter. Blir det någon märkbar skillnad med chip? Och vilka priser?! Uppskattar ALLA vettiga svar :) | |
|
Det är någon snubbe i Tyskland som säljer vad som sägs vara en kopia på BMW's egna Grupp N-chip, för cirka 500:- Kan vara värt ett försök! En god vän till mig körde sin 318is med detta chip samt 2,5" avgas (tror jag), och mätte upp 158 hkr... 3" Avgassystem känns dock i grövsta laget .Risken är att du förlorar effekt på grund av för litet mottryck i avgassystemet. En sugmotor skall ha ett visst mottryck för att jobba optimalt, till skillnad mot en turbomotor där det bara är bra att köra med så "öppet" system som möjligt! Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Ok det där med chipet lät bra. Vet du vad ett grupp-n chip kostar hos Bmw? Och kan man fortfarande få tag på de? Ja har orginal fram till katten, och 3 " efter den med 1 simonsdämmpare . Tack för svaret :) |
|
| tittar man på chippen är det mycket små skillnader, handlar om soppa på fullgas och optimering till 98oktan | |
| Flyttar man inte varvtalsstoppet också? | |
|
Någon som vet vart man kan få tag på ett Grupp-N chip? Har hittat några mätningar på 158hk, så lite verkar det kunna ge. Endast vettiga svar tack. |
|
|
Har för mig att han som sålde chipen heter Mario och är en av krafterna bakom www.318is.de: Länk Går ej att köpa hos BMW. BjörnB, Varvstoppet flyttas, är dock osäker på hur högt. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Tja! om det var Anton Lillsund gammla 318is -91 du tänker på, så är det jag som äger den nu. Den är chippad, och har 157,2 bevisade hästar med grupp-n chip (se länk) Länk Jag ska ta och kopiera mitt chipp, då vi är 3 andra som har 318is bilar här. Om du intreserad av grupp-N chipp, kan du höra av dig. /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
Mätningen jag lät göra på min bil är som jag skrev troligen lite missvisande. Så mycket effekt ska det inte bli av att bara byta programvara till motorstyrningen... Det var oerhört varmt ute den dagen mätningen gjordes. Dessutom vet jag inte hur bänken står sig i jämförelse med andra bänkar osv. Det bästa hade naturligtvis varit att låta mäta effekten med originalchip och sedan med Grupp N chipet. Men originalchipet låg kvar hemma drygt 50 mil från bromsbänken. Grupp N chipet finns med stor sannolikhet att köpa via BMW Motorsport. Räkna med en prislapp som gör dig kallsvettig. Jag ska luska lite efter art. nr om någon är intresserad. Jag köpte mitt chip från Mario på www.318is.de. Vad jag senast hörde så gör han inte fler av dessa chip, men samtidigt har jag hört att han tillverkat något enstaka lite då och då, men då till ett klart högre pris än de 500 kr inkl frakt jag betalade. Att maila och fråga är nog det säkra i denna fråga. Det går bra att skriva på engelska om tyskan inte är vad den borde. Jag vill tillägga att Pelle Persson här på forumet labbat lite med en annan programvara i sin 318is. Den verkade mer intressant enligt mig. Sök på foumet efter den tråden. Helt klart värt att kolla upp. Ännu ett tillägg blir att när jag chipade min bil då det begav sig så resulterade det i en markant högre bränsleförbrukning. Så den, för så många, viktiga låga bränsleförbrukningen som 318is E30 har kan ses som bortblåst efter detta ingrepp.. /Anton |
|
|
jag tycker inte den dricker så farligt.. trots att man gasar rätt kraftigt.. aldrig vart över litern... som sagt om det är några intreserade så kan jag fixa Grupp-n chippet... kopierat av de jag har, det vill säga det anton köpte.. som är BMW Motorsport. /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
Tack så mycket för svaren! Att kopiera ditt chip Strengbohm låter riktigt intressant, vilka pengar rör de sig om ungefär? Kan va bra att ha något att räkna på nu med vinterns bilkostnader ;) Bmw power |
|
|
Jag har hittat en kille som kan kopiera .. får se vad han tar betalt... Hemma är vi 4 st som har 318is alla är röda.. 3 av dem har lamelldiff. en av dem har lätttat svänghjul.. (rätt groft lättat) Vi var och rejsa förut..(jag och han utan lamelldiff) han har helt org. jag har chip, open air, och 2,5tum .. och jag drog honom, men det är när man börjar komma mot 70km/h som det verkligen märks. Men killen som har is:en med lättat svänghjul... hans bil är så jävla lätt varvig.. så den går lika bra som min chippade(om inte bättre).. oroar mig lite vad som händer när han får i ett chipp i den oxå..då blir den farlig..en riktigt M20b25 ätare alltså.. får se hur det går... Jag hör av mig så fort jag vet hur det går.. /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
Det där med lättat svänghjul, svårt att fixa och är de dyrt? Kanske är en dum fråga. Men jag har ju själv ingen som hällst aning. Uppskattar alla svar. |
|
|
grupp-n/g chippet är tämligen meningslöst, det ändrar bara bränsledelen, varvstoppet men ej tändkurvan. Och det ändrar ytterst lite. Finns bättre chip att köpa än det...själv kör jag med proracing chip och det gör ngt mer skillnad..och varvar ngt mer än 8000rpm innan det klipper. Länk Jag har draget mot några andra is med min bil och det är skillnad på bilarna i alla hastighets intervaller. Svänghjul; då annvänder man ett m20 svänghjul som man lättar ytterligare något kilo ;) Länk 3" avgassystem är väl kul om det ska låta mycket men du tappar så pass mkt hastighet på avgaserna så effekten blir lägre. Bort med kat skrället och montera dit ett 2 1/3 friflödes system i stället. |
|
|
Tjenare pelle! De där chipet låter väldigt intressant. Har du någon uppmätt effect skillnad? Hur är det med frakt och så från det där stället? Hur mycket kostade de för dig? Tack på förhand. Mvh alex |
|
|
"grupp-n/g chippet är tämligen meningslöst".. jag hävdar motsatsen då jag åker ifrån org 318is bilar? Men ditt chip verkar bra, men håller grejerna orginal... jag menar om grejerna var gjorda för 8000 varv, så skulle varvstoppet ligga där?? Liten detalj du glömde var ju pris lappen... grupp N 50kr ?-= 50 € Rally chipp 1650kr? = 165 € Din bil med Rally chippet håller den? hur länga har du kört med det? /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
Killen som säljer dom chipen är mkt hjälpsam och jag har alltid blivet kanon bra bemött av han. Frakten är en struntsumma när det handlar om ett chip *vaderat kurvert* Som jag alltid har sagt rasar skitet så rasar det ;) Jag har kört ca 2500 mil med det chippet och på ca 8 banträffar under hösten och än så länge har jag ej rasat maskinen. Grupp n/g hade ganska stänga restriktioner som vi alla känner till därför fick man inte ändra programvaran hur som...därför menar jag att det chippet är meningslöst när det finns bättre prylar på marknaden |
|
|
Det här Rallychippet som säljes för 1650:- vet nån om de finns någon bevisad effectskillnad eller är de bara på känsla? Skulle uppskatta om nån har ett bevis på hur mycket effect skillnad det verkligen blir, Att mäta upp bilen FÖRE och EFTER chippning. Hört mycket om att ett chip inte alls ska göra någon skillnad? |
|
|
Gammal tråd denna -men gör ett försök att uppta ämnet... Klurar lite på att uppgradera något i andningvägarna. Blir det någon skillnad av att bara plocka av katten -är det den största boven i systemet? Känns som 2,5" fullflödes är i grövsta laget, kanske har fel där? Vill ju inte få sämre svar på gasen på lägre varv heller... Ni som har gjort enklare modifieringar med era m42or kan väl berätta lite om vad ni gjort och vad skillnaden blev -vore roligt att höra lite utvärderingar. Och så dessa chip -är det fortfarande samma som rekomenderas? Har redan läst alla trådar jag hittat kring ämnet. Mvh Anton "Ta mig till Ringen och gör mig till Kung" |
|
|
hejhej, har du kvar någon kopia av chipet, lite sugen på ett. ¨Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.