|
|
|
|---|---|
|
Är less på dessa primater som stjäl mina dimljus hela tiden, så jag tänkte nu larma dimljusen. Min idé: enklast är att dra en kabel igenom dimljusen och om denna slinga bryts så går vanliga larmet. Larmet går ju om huven öppnas, så jag tänkte utnyttja denna larmslinga. Tänkte koppla in mig vid huvens mikrobrytare, men jag har upptäckt ett problem! När huven öppnas så kortsluts larmkretsen (brun-kabel och violett/grön/gul-kabel). Det betyder att jag inte kan göra en slinga genom dimljusen som ska larma när slingan bryta. För att min idé ska fungera, måste brun-kabel och violett/grön/gul-kabel kortslutas när min dimljus-slinga bryts! Det hade ju varit enkelt om huvlarmet hade fungerat så att larmet gått då slingan bryts. Då hade man ju helt enkelt lagt till min dimjus-slinga till vanliga slingan. Är det någon som förstår allt mitt babbel och har någon bra idé? Kan man kanske kika bakom handsfacket och dra en ny larmslinga som gör att larmet går då slingan bryts? Eller ska man kanske med någon lämplig grind(digitalteknik) och en transistor fixa det hela? Då kan jag använda huv-slingan....förslag? //Magnus | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.