AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.780

ingen bränsleretur, varför?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har konstaterat att bränsletrycket i returledningen på tomgång, ca 1000-2000rpm är 0 bar, jag plockade loss mätklockan och kunder konstatera att det knappt var fuktigt av bensin och inte kom en droppe från returslangen från bränslehuvudet.

Vad jag har förstått så är det en kolv (som sitter i bränslehuvudet i x-led och utifrån sett riktat mot bilens 12v batteri och bestämmer systemtrycket med hjälp av brickor) som kärvar, men vad kan det vara för andra orsaker???

VAd ska ett korrekt returtryck vara egentligen?
Returledningar brukar vara mer eller mindre trycklösa i dom flesta vätske-system där tanken inte står under tryck...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hmm men borde det inte komma någonting genom dem? Det verkar som om det är nästintill torrt i min ledning, vad ska man då med en retur till?
I de system med L-jectronic forsar iallfall bränslet genom denna returslang.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om pumpen inte orkar pumpa över inställt systemtryck kommer det inget ur returen.

Du kan ta bort bränslepumpsrelät och bygla mellan 30 och 87, då går pumpen konstant utan att motorn går, om det då inte kommer nått ur returen kan du nog räkna med att det snart är dax för en ny pump.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Bara det att pumpen är "ny", dryga 2000mil ! och ändå orkar den inte driva runt tydligen, det tar emot liksom, borde vara någonting i bränslehuvudet.
Det intressanta att för några år sedan slutade pumpen slås på då tändningen gick på, bytte då till ny pump men problemet kvarstod även om bilen blev rappare. Nu har även spridare, accamulator + nya bränsleledningar bytits utan resultat.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har du testat att byta bränsletrycksregulatorn?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det sitter ingen "separat" bränsletrycksregulator på bilen enligt BMW, går inte att beställa någon pga att ett artikelnummer inte finns. Den tryckregulator som finns sitter i bränslehuvudet och är integrerad dvs ett nytt bränslehuvud måste beställas a' 9700kr.

Tryckregulatorn består av en kolv + fjäder samt brickor som ställer in trycket, varje bricka på 0,5mm tjocklek ökar trycket med 0,3bra. Hela arrangemanget sitter inskruvat i x-led in i bränslehuvudets nedre region, alldeles mitt emot där batteriet sitter. Grejen är den att eftersom bilen var sågott som helt okej när jag köpte den och startade utan något problem vid -20grader celsius tex är inte själva systemtrycket felinställt, (tror knappas brickorna förökas eller förminskas utan yttre ingrepp från människan :-)

Det som med stor sannolikhet är fel är kolven som kärvar och på så vis påverkar systemtrycket. Den kan smörjas upp/poleras upp med exempelvis autosol för bättre glid, (gäller även den kolv som arbetar i y-led och sköter skivan för blandningsregulatorn) om den ej är repad, går ej detta måste man köpa nytt bränslehuvudet då det inte går att byta ut någonting som sitter i bränslehuvudet separat, förutom påkopplade spridarör och bränsleslangar.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag är svinaktigt irriterad då jag inte kan få tag på en 2-vägs ventil som man kopplar in i insuget för att mäta styr och systemtryck, denna testutrustning sitter säkert bara BMW på :-(

Vet någon var man kan få tag på en sådan?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har en bränsletrycksmätare för K jet till Volvo, går att avända på andra bilar med övergångsnipplar då det inte alltid är samma gänga.

Problemet är att jag lånade ut den och bok för över ett år sen. Han som lånde den är lite hal, lovat flera gånger att dyka upp, men jag har inte sett röken av honom :(
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm vad synd, det är ett djävla sätt att få äran att låna någonting och sedan inte bry sig om att ge tillbaka det.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jaha sådär ja då gick inte bilen att starta, starthjälp löste inte problemet heller, något kärvar i bränslehuvudet så systemtrycket är utanför tolaransområdet. Mitt "nya" bränslehuvud hoppas jag löser startproblemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.