AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.834

M3 E46 och väghållningskit/fälgar mm.

Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Är på väg att skaffa en M3 E46 med smgII till våren och behöver verkligen goda råd rörande väghållningsbiten.
För det första, 18 el.19” fälgar om jag väljer att köra med r-däck?
Har sökt lite på forumet och det verkar som övervägande delen förespråkar 18” för bättre väghållning, men det är väl knappast för bling bilng faktorn som CSL:en har 19”?

Låt säga att jag har en budget på 30000 för uppgradera med eftermarknadsprylar. Vilka kit är mest prisvärda?
Går det hitta vettiga coilovers för dom pengarna?
Krängningshämmare, räcker det att byta fram? Ska man gå på BMW CSL el. eftermarknads-krängare

Jag har firman ”GA:s motor” i närheten av mig, någon som har erfarenhet av dom, eller kan ge tips om andra firmor som kan BMW M3, då gärna i Östergötland.

Tack på förhand!
Rka,

Jag kommer inte ihåg hur mycket det skiljer i pris på 18" och 19" Michelin PSC men jag tror inte det är så mycket. Dock så finns det ju många fler R-däck och dimensioner att välja på i 18" som passar din bil.

Krängningshämmare till E46 M3 är en lång diskussion då det beror på många olika faktorer. Jag är av den åsikten att man inte ska ha hårdare fjädrar än nödvändigt och då har krängningshämmarna stor betydelse.

Känner du till något om OCL/Brorssons CSL som Rickard har? Det är ett bra exempel på hur bilen fick sämre väghållning och grepp med hårdare krängningshämmare bak. Så vad jag vet så har de standard CSL igen.

Hur stor budget har du för bara chassit? Jag haren del förslag beroende på budget och hur mycket du ska åka på bana. Man bör också reservera en del för bussningar, stötdämparfäste men också för bromsarna.

/RS2
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
RS2,

Angående att jag struntar i bling bling-faktorn gällande 19”-fälgar är väl en sanning med modifikation. Klart att 19” fälgar är coolare. Anledningen till att jag undrar vad man ska välja, är vad man ska ta hänsyn till när man kikar på bil. När man ser annonser verkar det vara 50/50 mellan 18 och 19”. Du har rätt att det finns ett bredare utbud av 18” r-däck, men spelar mindre roll.

I min budget på 30´ så har jag inte räknat in fälgar och däck utan där syftar enbart på chassit. Typ krängare fjädrar bussningar mm. Bromsa är ju också trevligt, men där nöjer jag med race-belägg till att börja med.

Att bilen ska var vrålsänkt är inte mitt måtto. Jag vill gärna komma över vägbulor om jag säger så. Viktigare är att pryarna funkar ihop, typ krängare och hårdheten på fjädrana dvs att bilen uppför sig neutralt. Hoppas även kunna köra några banträffar om tillfälle ges.

Har för mig att jag läste något om att OCL/Brorssons CSL hade för hård fjädring i bilsport.

Kom gärna med förslag på väghållningsprylarna värda pengarna (30´)

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Rka,

Är du intresserad av bankörning så rekommenderas BMW Sport Club.
Länk: Länk

Uppgradera föraren först innan du lägger pengar på bilen ;)
En original E46M brukar räcka långt innan det är dags att pilla med bilen.
Den första (och bästa) modifieringen är att köpa r-däck.
Om du planerar att köra med r-däck även på gatan så ska dessa vara E-märkta till din bil. Våtegenskaperna är dock oftast sämre än jämfört med vanliga gatdäck.
R-däck kostar en slant mer än vanliga gatdäck så utbudet, och priset på r-däck motiverar 18" framför 19".
Din andra modifiering bör vara att uppgradera bromsarna.
Bromsvätska med högre kokpunkt, bättre bromsbelägg, och möjligen även bättre skivor. Borrade E46M skivor tenderar att spricka.

Lycka till !
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Hobbe Z4,

Tack för tipset ang. BMW Sport Club.
Jag har banlicens sen tidigare, men jag behöver nog uppgraderas då det sällan varit tillfälle för bankörning

Tror säkert att std. prylarna på en M3:a räcker bra. Men jag har ändå tänkt att sänka bilen en aning. Så jag menar att det är lika bra att gör det med vettiga prylar från början.

Bromsvätska och racebelägg är aldrig en dålig investering då det gäller bankörning.

Kände inte till problemet med att skivorna hade en tendens att spricka. Ska söka lite på forumet ang. det.

/Rka
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Rka,

Du är välkommen !

Du kan hitta bra (H&R och Eibach) fjädrar, eller ställbara dämpare (H&R, KW, Bilstein) på tex www.forza.se.
Alternativ kontakta Andy på Kelleners-Sport, Andy fixar allt du behöver Länk .

Skivorna spricker nog inte ofta pga gatbilsbruk, men då jag har sett resultatet efter bankörning på diverse banträffar så kan jag rekommendera slitsade skivor framför borrade BMW Original.

Rka,

Några bra trådar att läsa innan vi fortsätter diskussionen om chassi-kit. Hobbe Z4 har också några bra kommentarer ovan om bromsvätska, stålomspunna slangar och belägg. Om man håller koll på tjockleken på original skivorna så är det oftast OK (vissa belägg sliter extra mycket på skivorna). Det finns många välkända tillverkare av olika chassi-kit som fungerar mer eller mindre bra på olika bilar. Jag ska lista mina favoriter och alternativ beroende på användning senare.

Länk
Länk
Länk

/RS2
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
RS2,

Tack för länkarna.
All information är guld värd från Er alla på forumet.
Har du även möjlighet att ge tips på vilka chassi-kit / krängningshämmare som funkar bäst ihop. Vore kanon om du kan ange ett ungefärligt pris på prylarna. Jag menar Öhlinare är säkert bra, men jag har inte tänkt tävla med bilen på bana om jag säger så.

Till sist, var handlarna prylarna till bästa pris? Hobbe Z4, nämnde Forza.
Lönar det sig att handla från Tyskland eller USA?
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Rka,

Jag har fått mina saker till en lägre total kostnad (VAT+frakt) från Tyskland än vad tex Forza kan erbjuda inkl. moms.
Det innebär inte att det alltid måste vara så.

Vilka dämpare/fjädrar och krängningshämmare som passar bäst till din bil leder oss till fjädringskonstanten som RS2 nämnde tidigare.
Hur denna ska beräknas lämnar jag åt RS2 att svara på ;)
Rka,

Här har du mina tre favoriter på olika chassi-kit till E46 M3 Coupe med ca priser inkl moms:

1. Eibach Pro fjädrar med Koni Sport enkelt justerbara stötdämpare (ca 10 000 SEK)
2. Eibach Pro eller Race fjädrar med Koni Sport dubbelt justerbara stötdämpare (ca 25 000 SEK)
3. Eibach Race fjädrar med Moton Clubsport dubbelt justerbara stötdämpare (ca 45 000 SEK)

Koni Sport stötdämpare köper du via Stötdämparexperten i Sthlm med Rejsa klubbrabatt. Eibach fjädrar kan du köpa via någon av OCL/Brorssons återförsäljare. Koni Sport dubbelt justerbara stötdämpare till E46 M3 säljs bara av TC Kline Racing i USA. Och Moton Clubsport kan man köpa direkt i Holland.

Några andra chassi-kit till E46 M3 som brukar få bra recension och som kan vara intressanta.

1. AC Schnitzer Sport (ej justerbart i rebound eller höjd)
2. Bilstein PSS9 (compression och rebound justeras samtidigt )
3. AC Schnitzer Race (Bilstein PSS9 med andra fjädrar)

Ground Control i USA har haft några bra chassi kit tidigare (de sålde bl a ovanstående Koni Sport dubbelt justerbara stötdämpare ifrån TC Kline) men nu bygger de om olika Koni insatser och det har varit diverse problem med kvalitet så jag kan inte rekommendera dem längre.

Om det är något speciellt du undrar över som t ex artikelnummer eller annat så fråga bara.

/RS2

Hobbe Z4,

Jag har räknat ut effectiv wheel rate och suspension frequency på olika kit men det är helt hopplöst att räkna på krängningshämmarna... :-)

/RS2
Rka,

Jag glömde svara på krängningshämmarna men det är mycket beroende på vilket chassi-kit som man väljer. Tvärtemot alla vanliga regler så får man mer neutrala egenskaper med bara kraftigare krängningshämmarna fram så som CSL har standard. Vissa chassi-kit har mjukare fjädrar bak och då kan det behövas kraftigare även bak men jag skulle hellre välja andra chassi-kit i så fall. De vanligaste krängningshämmarna är CSL, Eibach och H&R. Nedan har du relativa värden på vridstyvheten (CSL fram är ihålig och i verkligheten något mjukare än teoretiska värdet nedan).

/RS2

BMW E46 M3 Coupe
Front Stabilizer Bar 26 mm
Rear Stabilizer Bar 21,5 mm

BMW E46 M3 Convertible
Front Stabilizer Bar 27 mm (torsion 1,16)
Rear Stabilizer Bar 21,5 mm (torsion 1,00)

BMW E46 M3 CSL
Front Stabilizer Bar 30,8 mm (torsion 1,97)
Rear Stabilizer Bar 22,5 mm (torsion 1,20)

Eibach Anti-Roll Kit
Front Diameter 29 mm (torsion 1,55)
Rear Diameter 25 mm (torsion 1,83)

H&R Stabilizers
Front Diameter 30 mm (torsion 1,77)
Rear Diameter 25 mm (torsion 1,83)
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
RS2,

Tack för mycket utförlig info.

Några småsaker bara.
Finns det olika höjdmod. av Eibach Pro fjädrar?
Jag tänker ev. montera en CSL front (spoiler), hur mycket kan jag då på ett
ungefär sänka utan att det tar i vägbulor (farthinder).

Om jag nu väljer Eibach Pro fjädrar med Koni stötdämpare, funkar då även Eibach Anti-Roll Kit bäst till dom. H&R:s kit verkar ju vara rätt vridstyva vilket borde påverka styrresponsen på ett mer positivt sätt.
Eibach Pro finns bara i en variant till E46 M3 men de sänker lite mer än vad som anges officiellt av Eibach. På min bil så sänkte de ca 25 mm fram och 20 mm bak. För de allra flesta som kanske kör sin bil på bana någon enstaka gång så är AC Schnitzer Sport och Eibach Pro med Koni Sport helt tillräckligt.

Jag har haft några olika chassi-kit och har än så länge klarat fronten men man måste tänka på att ta vissa farthinder i vinkel. Dock så har jag svårt med markfrigången under bilen när man ska in och ut i vissa garage som har en kraftig lutning (ca 10° är max med original chassi).

Min och många andras erfarenhet är att man först ska testa och behålla original bakre krängningshämmare för att bibehålla greppet bak ut ur kuvor och i högfartsböjar. Eibach fram har två hål för justering medans H&R har tre håkl och kan alltså justeras lite mer (men de flesta kör i det hårdaste läget).

Normalt sett så minskar greppet i framvagnen med hårdare krängningshämmare fram men eftersom bilen kränger så mycket i kurvor så är detta första åtgärden (se flödes schemat nedan med kommentarer).

Så vilka krängningshämmare som man ska välja är en smaksak och beror också på personligt körsätt men också vilket chassi kit och däck man använder. Och många är nöjda med CSL fram eftersom det är ihåligt och väger nästan hälften av de andra.

Angående styrresponsen så har hjulvinklarna (camber och toe) större betydelse. Med de vanliga original övre stötdämparfästena fram så finns det en location pin som kan skruvas bort så att man får lite mer justering av negativ camber fram.

Se not 5 på understeer i flödes schemat nedan.

Understeer: Länk
Oversteer: Länk

/RS2
Glömde att säga att du också ska byta till CSL stål fäste (nummer 3 på bilden nedan) beroende på storleken på bussningarna till krängningshämmarna eftersom de som sitter original på M3 är av aluminium och spricker av utmattning.

Länk

/RS2
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
RS2,

Huga, det där kunde du minsann.
Tack åter igen.

mvh Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.