|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det stämmer med kamkedjesträckaren. Den brukar behöva bytas vid 10-14 000 mil ungefär. På min bil är den bytt runt 14 000 mil. Fördelen med detta gentemot ett kamremshaveri är att du i detta fall MÄRKER klart och tydligt att något inte står rätt till (oväsendet från motorn), medan en kamrem smäller rakt av utan någon som helst förvarning! Visst kan en kedja också smälla utan förvarning, men det får bedömas som ypperligt ovanligt. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Och då bör man byta till den uppreviderade m44 varianten, annan konstruktion. Justja skulle inte tillägga något mer i denna tråd. :) Ingen utav teoretikerna här som som har lust och ork att mäta positionen på sin 318is modellbeteckning på bakluckan (om den fortfarande sitter kvar vill säga)? |
|
|
Kamkedjesträckare inte kamkedjan, den uppgraderade varianten av den kom på M44 tror jag. När det gäller drevet vet jag inte om det blivit åtgärdat på senare det finns flera trådar ang. detta här är några. Länk Länk |
|
|
Gruv: 2cm fra siden og 2cm fra bunnen av koffertlokket. |
|
|
Tomte guttn< Tackars så djävulskt mycket! Du vet möjligtvis inte hur stort mellanrum det är mellan "318" "is"? |
|
|
För mig skulle valet te sig ganska enkelt jag har ägt 2 st E30 325:or och numera en banpreppad E30 318is. Två helt olika bilar för olika ändamål. E30 med M20 motor är en trevlig vardagsvagn som i originalskick är utmärkt i vardagstrafiken. E30 med M42 motor utan några modifieringar är en trevlig vagn som funkar både till vardags men som också inte gör bort sig när det svänger lite. En E30 med M42 motor och lite väghållning går jämt med en dito 325:a med samma modifieringar och därmed också jämt med M3:or oavsett årsmodell (excl. senaste modellen) om dessa inte har modifierats. Detta har jag många timmars filmbevis på från årets BMW träffar. Jag hade valt en 318is för att jag gillar när det svänger. Har jag inget intresse av det så hade jag valt en 325 med M20 motor. Inte i ngt läge hade jag valt en M20 med 2 liters motorn. ;O) JohnC |
|
| JohnC: Upp med filmerna då vi vill se, börjar få svår ban abstinens ;-) | |
|
Min IT kunskap är ungefär lika med noll men så mkt har jag förstått att skall man lägga upp film så måste man ha bandbredd och serverutrymme ngt jag inte har........men om ngn annan har det så kan jag gladeligen skicka lite filmer för uppläggning för nedladdning ;O) JohnC |
|
|
JohnC vad menar du med En E30 med M42 motor och lite väghållning går jämt med en dito 325:a med samma modifieringar och därmed också jämt med M3:or oavsett årsmodell (excl. senaste modellen) om dessa inte har modifierats. e36 av någon års mod gör o-100 på 6 sekunder menar du att is:en också gör det ? eller pratar du om DIN banpreppade E30 318is inte bara bmw är bakjulsdrivet |
|
|
Japp det är min erfarenhet exclusive E30 M3 evolution också glömde bort det. Min jämförelse haltar dock kraftigt då min bil sånär är tävlingsklar (jag saknar bur, och diffbroms). Intressant dock att en bil med ca: 140 - 160 hk (beroende på modifieringar) hänger med bilar som har mer än dubbelt så många hästkrafter. Allt handlar om stötdämpare, balans, däck, och låg vikt. Dvs du kan köpa en 318is trimma den lätt för ca: 5000 - 7000 kr (ger drygt 160 hk). Köpa ett H&R chassie för ca: 11 000 kr, rensa den på inredning (vikten ned till strax över 1000 kg) och köra jämt med det mesta på bana. Men som sagt min jämförelse haltar då jag jämför mig med standard M3:or och de är mjuka som gunghästar jämfört med en tävlingspreparerad bil. En helt standard 318is kör med största sannolikhet jämt med 325:or på banor men får definitivt stryk av M3:or så din slutsats att det handlade om min banpreppade 318is stämmer absolut. Men min konklusion är att det är billigt att få till en banpreppad 318is som kör jämt med mkt dyrare konkurrenter. JohnC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.