AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.429

318is 16V (e30) 91 eller 320im (e30) 89?

Sida 2 av 3
Gruv,

Tycker inte att 320i är meningslös. Det är trots allt en trevlig bil med mycket BMW-känsla! Jämför man med en vanlig 318i eller 318iS M40 så har jag hellre en 320i!

Jämfört med 318is och 325i så ter 320i sig dock som ganska trist, men går ju faktiskt att köpa billigare än de två andra!

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Kalle< som sagt mycket subjektiv åsikt :)
Ett argument för 320 är onekligen att den är billigare än både 318is och 325i i inköp. Annars vill jag slå ett slag för 323i, om man står ut med pre facelift, själv anser jag inte det är nån nackdel ;) Mycket piggare än 320i, minst lika snabb som 318is rakt fram och billigare i inköp än 325i. Dock är det svårt att hitta exemplar som inte är sönderrostade :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
för samma pengar som du får en äcklig 318is får du en kanon 320! såg en halvsunkig för 26000 igår, ska du köpa första bilen kommer du ha mer glädje av en 320

Jag och en kompis satt och programerade ett eget chip till 320 och då blev den riktigt vridstark, vi tog en tur i hans 318is direkt efter och jag tycker 320n har en trevligare karaktär. 318is är visserligen "piggare" men 320ns 6a ger ett intryck av att man sitter i en betydligt dyrare bil när den råmande varvar ur. Givetvis en smakfråga vad man vill ha. Vad du kan göra är att du provkör en vanlig 318ik och tänker dig 20hk till, det är nämligen ungefär vad det handlar om! Som sagt, skit i att den har M-chassie och 325ans bromsar, du lär inte märka ett dugg skillnad efter 20 000 mil.

Jag tycker du ska köpa en 320 för den är trevligare att köra till vardags, känns som en större och dyrare bil!
För övrigt är 318is autopowees mest överskattade bil, bättre att ta bilen för vad den är, en småsliten 16 år gammal bmw med en 1.8 liters 4a...(fast nu blir det säkert spö)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm äcklig och sliten, det är precis vad en 320E30 brukar vara och 318is är en nyare frächare bil än 320E30, ta tex inredningen, stolarna slits aldrig och känns tydligt taijtare i chassie än 320 med en modernare motor. Den enda punkten en 318is E30 är övervärderad på är inköpspriset, men kan man få en bruksvagn för ca 15000kr som är någorlunda hel och fullt fungerande är det bara att slå till. 320 får man billigt men kostar desto mer att äga och köra och seglar förbi en 318is ganska snabbt som är en roligare vagn och det kan nästan alla konstatera!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst får du en finare 320 för samma peng som en 318is. Å andra sidan får du en helt oroligt fräsch Fiat Ritmo för 26'... ;-)

318is är ingen raket men den har gott om körglädje beroende på den fina balansen och motorns varvillighet.

Hur definierar man överskattad?
Hur som helst blir så gott som alla fina 318is e30 sålda väldigt snabbt trots att det begärs ganska bra betalt för dem.
Ägarna verkar mycket nöjda med sina vagnar och de flesta som haft en verkar sakna sin gamla 318is (inklusive mig själv)

Fördelen med 320 framför 318i och 318is är komforten vid landsvägskörning. Men är det komfort framför körglädje man är ute efter skulle jag i så fall hellre satsa på en 320e36.
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
nu får du ge dig dart!

att säga att skillnaden mellan en 318 och en 318is är 20 hk.. ja då vet man inte vad man pratar om..

saker som att vipper går sönder på m20, kamremen måste bytas etc..
m42(318is) har inga vipper, har kamkedja(som räcker bilens livslängd).

Om man sedan mekar med bilarna så är m20 mycket krångligare.. tex... man bör lyfta toppen om man ska byta kam... det behöver man inte på en m42:a, där lyfter man dem rakt up... smidigt enkelt.

M42:a är en 4 cylindrig m50.. det vill säga en mycket modernare motorn än flina m20

Slutsats.. en 318is är INTE överksattad.. den är så pass bra som det sägs!
fick jag välja en orginal e30, så blir det lätt en 318is

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Något för 318is-fantasten:
Länk

Tror det var denna bil som jag var ganska nära att åka söderut för att köpa för ca 2månader sedan. Då var det en privat säljare som begärde ca 3500 euro. Tyvärr hann jag inte med innan den gick iväg. Nu har den blivit lite dyrare...

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
strengbohm du skrev såhär ... blä för m20

hur kan du skriva blä för m20 ???
många här på forumet lever för sina m20isar
när du bara skriver m20 drar du alla i en gräns

///325///
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
ja.. sorry att jag utrycker mig så.. drar alla över en gräns...

men jag tycker alla fall inte om m20..... kallar min 325:a för: tick tack.
(det finns en bra anlednig vipper*host host*)

m20 är en bra 6 cylindrig motor... men bmw har gjort många mycket bättre motorer idag.. Jag menar m20 kom ut -83 och m42 -90.. de har gjorts en hel del för bättringar.

m20 är som sagt en bra motor.. men att jämmföra den med en m42 motor.. så (enl.mig) vinner m42 i nästan alla lägen.

/Strengbohm
Free your mind, E30

skriver bara vad jag tycker

själv tycker jag inte att det är mer skillnad än lite piggare motor mellan 318(m40) och 318is. Bromsarna är fortfarande glidande ok fram,(320 har lite sämre bromsar men inga jätteskilnnader, fortfarande helt tillräckligt med tanke på motor) chassiet är ungefär lika vingligt efter cirkus 20 000 mil, motorn fortfarande en pigg men lite småsurrig 4a på 1.8liter
320 är en lika vinglig och bullrig bil, men med 6a som visserligen är en ganska sur men har iaf ett fint ljud och som går mycket mjukt
Sammanfattningsvis är inte skillnaderna jättestora, det är inte fråga om 2 helt skilda bilar. För 19 000 får du en kanonfin 320 med M-pkt som ser jävligt fet ut eller en halvdan 318is(eller en jättefin ritmo eller en krockad M5 men det var ju inte vad det handlade om). Tycker skicket går före motorn, skilnaderna är inte så stora som många försöker gällande

Provkör 320 och 318 >89 och så tänker du dig att 318en går lite bättre än 320n så vet du ungefär vad det handlar om
Håller f.ö. med om att du ska titta på 323, den mest underskattade E30n
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
varför är 323:an underkattad? Det är väll som en m20b25 som är lite tröttare?.. eller har jag missat något?

/Strengbohm
Free your mind, E30

St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Den en bra anldning att välja 320 är ju att delar "växer på träd" jämfört med 318is

/Strengbohm
Free your mind, E30

Strengbohm:

Själv skrev jag inte att den är underskattad men du får mycket rolig bil för pengarna. En 323i är billigare än både 325i och 318is i inköp. Den går lika bra som en 318is men du får tjusningen med en rak sexa. Sportigt avstämd fjädring var standard i 323i, dock är jag inte helt insatt i hur det står sig mot sportchassit i t ex 318is. Tryggve kanske kan utveckla :)

Sen så mekar ju inte alla själv och då kan det kvitta hur svårmekad motorn är. Köper man en juste bil så behöver man inte göra så mycket. Nackdelen jag kan se är kamremmen men det är ju inga stora pengar.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Haha vilken rolig läsning. :-D

Allt beror på vad köparen vill ha för typ av bil.
En busig smygräser som vill köras aktivt och lite hårdare eller en bra bruksbil med lagom av allt för klara de flesta uppgifter på ett ok vis.

Trådar som dessa börjar bli många till antalet. Så till trådstartaren säger jag sök på forumet. ;-)

/Anton
323 är underskattad såtillvida att man får en pigg bil för lite pengar, min uppfattning är att prisskillnaden mot 325 är betydligt större än prestandaskillnaden!
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Tillägger bara till tråden att i M3 E30 sitter det en 4á och sen säger jag inget mer ;)
Bara ett inlägg angående driftsäkerhet och M42 motorn i 318is eftersom
det är många här som talar sig varma för att den har kamkedja.

Kedjesträckaren är felkonstruerad på tidiga M42 motorer och om den
inte är bytt till en uppgraderad variant så knackar bilen som en diesel och kedjan sträcks ut samt går av till slut med ventilsallad som följd. Även det lilla kamdrevet vid vevaxeln har skurit och gått av för många helt utan förvarning vilket också resulterat i ventilsallad.

Vill inte komma med skrämsel propaganda på schysst bil som is:en men vill man känna sig säker bör man bytare sträckare, kedjan och det lilla drevet vid vevaxeln, inte helt billig operation dock.

St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
En sådan sak som felaktig kedja, borde väll Bmw ha återkllat bilarna och åtgärdat problemet? sedan om allla inte "valde"eller av någon anledning inte har fått den informationen, missat att göra kam kedjebytet..

Jag har ju en -91:a så jag borde inte ligga i riskzonen, men i andra fall vet du ungefär när den "dårliga" varianten kedja skulle ge upp?

/Strengbohm
Free your mind, E30

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.