AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.834

Mycket olja...? M3 e46

He
97
HerrRennen
BMW M Coupe
Hej, jo min vän råkade hälla i lite för mycket olja i sin M3a E46 idag, vi kanske snackar om en 2 till 3 dl. ca 1 mm över max nivån.

Frågan e vad kan hända??? Den kanske sjunker när den gått ut i systemet men e det skadligt?

Fråga 2:

Läste nånstans att Vanosen har seperat olja, att man kan tömma vanosoljan seperat osv på en 3,2:a...

Tusen tack på förhand
Om man vill va överjävlig så tappar man ut så det blir rätt nivå...Men det rör sig om så lite så det är ingen större fara...

Beträffande att vanosen skulle ha separat olja har jag aldrig hört talas...Är inte 100% men vanosen ingår i det vanliga "motoroljekretsloppet"....

Inget o bry sig om..

bara tuta o kör...=))

Mvh
HerrRennen,

Både för lite och för mycket olja i motorn är inget bra. För ett normalt oljebyte på E46 M3 inkl byte av filter så krävs ca 5,5 liter TWS Motorsport 10W-60 (enda godkända oljan). Dock så har S54 motorn i E46 M3 en speciell procedur för att kolla nivån (se nedan) beroende på oljesystemet. Men menar du 1 mm eller 1 cm över maxnivån på oljestickan? Det är ca 1,3 liter mellan min och max i S54 motorn. Med bara ca 2-3 dl för mycket olja så märker man direkt att oljetempen går upp och bilen känns inte lika snabb.

/RS2

The S54 engine require a different procedure than conventional practice to check the oil level which must be followed precisely for a true indication of the oil fill level:

1. Park the vehicle on a level surface.
2. With engine warmed to its normal operating temperature (one yellow LED illuminated on the tachometer), allow it to idle for at least 15 seconds, then switch off.
3. After approximately 1 minute, pull the dipstick out and wipe it off with a clean lint-free cloth, paper towel, or similar material.
4. Carefully push the dipstick into the guide tube and pull it out again.
5. The oil level should be between the two marks on the dipstick.

ka
204
kaell
330xi -01
Sug upp olja med en biltema-pump (oljepump) genom oljestickan om du inte vill tappa underifrån. Mindre kladdigt.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.