AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
939

jag har en bmw 740i-99 har den vanos

pe
8
per-1
740i-99
jag undrar om vanos är dyr att köpa ny och om det är svårt att byta den själv och vart sitter den på motorn och hur betersig bilen om den är trasig..

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Har du en 740i (eller är det en 740iA?) modellår 1999 så är det högst troligt att den har VANOS. Säkrast är att fråga din BMW-handlare, som förhoppningsvis kan slå upp detta.

VANOS går inte att eftermontera med mindre än att man byter ut en större del av motorn. Antagligen pratar vi femsiffriga belopp, arbetskostnader ej inkluderade.

Wilhelm Svenselius
pe
8
per-1
740i-99
hej 740i har jag men hur går bilen om vanos är trasig???

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Sexväxlad manuell växellåda alltså? Häftigt, jag trodde det var så gott som ickeexisterande på 740 E38 av lite senare modell.

VANOS reglerar ventiltiderna, så är det trasigt går bilen antagligen ojämnt och/eller känns kraftlös på vissa eller alla varvtal.

Wilhelm Svenselius
pe
8
per-1
740i-99
okej för den rycker när den har blivet varm men inte orkelös den bara rycker ??? kan det vara nån givare till vanos som är trasig??

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Varför tror du att felet ligger i VANOS till att börja med? Inte precis det som oftast strular i en bil av den aktuella typen. Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara för fel baserat på din beskrivning. I ditt ställe skulle jag kontakta en verkstad.

Wilhelm Svenselius
pe
8
per-1
740i-99
jag har gjort det då sa dom nåt om insugnigs- vanos rad 1 nån kod som var fel om jag fatta de dom rätt ska ditt på tisdag bmw nyköping finns det nån annan så är bra på bmw i stockholms området??? mvh per

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Perre på BIl&Motorteknik i Huddinge, 087110787 är bäst på BMW i Sthlm och dessutom väldigt van vid specialla krångelbilar. JAg skulle gissa att det är nån givare på din bil eller kanske så enkelt som låg batterispänning...?
Asken
GW autoservice i Bagarmossen har gott rykte, jobbar mycket med 7-serien
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Defekt kamaxelgivare är ett relativt vanligt fel på motormodellen som du har. Har bytt en givare själv för ca ½-år sedan på vänster sida. Mkt. lätt att byta, tog mig under 5 minuter. Kom inte ihåg om jag kände något speciellt, utan att det visade sig som en felkod vid ordinarie servicetillfälle (hos Perre;)

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.