|
|
|
|---|---|
|
Då kanske det är slut på 735 glädjen. Var ute och busa lite i snön med några urvarvningar vilket knäckte två vippor till cylindern längst fram. Det här är väl miljöpartiets hämd för att jag lyckades få den genom besiktningen i onsdags med rent papper. Nu skuttar den stackaren fram som en skadeskjuten kanin med spridaren urdragen för att inte fylla insuget med soppa. Frågan vad jag ska hitta på med den nu... den ser ju riktigt skrotig ut och kamaxeln mm i toppen är ju sliten men annars är den ju riktigt skaplig och jag gillar den manuella lådan i detta exemplar. Lägga 6k på att renovera toppen känns svettigt på denna bilen då värdet är så lågt, att göra en fulfix med två nya vippor bara känns också som nått högst temporärt för snart knäcker väl kamaxeln någon annan vippa igen.. //Magnus | |
|
Tja...Om inte rosten börjat att härja alltför "vilt" på vagnen, så tycker iaf jag att en topprenovering skulle suttit fint,motor'n går lääänge efter en seriöst utförd topprenovering :) Brukar oftast vara ettans vipparmar som går åt först på M30 iaf, ty det är där kamaxeln först slits så att det märks.. Mvh Janne. |
|
|
Jag tror inte en 528 topp passar, tror det måste vara en 3,5 liters med motronic för att det ska funka. Någon som kan bekräfta eller dementera? Men jag behöver ju egentligen inte en topp utan bara kam + vippor + axlar + packningar, det kanske passar mellan olika M30?? Byta mott nått som rullar kan vara intressant, tyvärr har jag inte riktigt plats för fler objekt just nu så antingen måste jag fixa denna vagn eller göra mig av med den och skaffa nått annat som kan ta mig till jobbet. //Magnus |
|
| vippor o axlar skall vara samma,men möjligtvis skiljer det längst fram på kammen beroende på l-jet eller motronic ej säker,sen kan det ju vara annat gradantal på kammen med,jag har en 520 91-24v som är nästan nybes,lite fix.bra maskinellt! | |
|
Det är som du skriver dd, kammen skiljer sig beroende på om det är L-jet eller Motronic. Jag skulle nog fixa den i ditt ställe. Finns det nåt trevligare än en M30. Har själv en M30 motor stående som ska renoveras. /Geson |
|
Paap Reeder |
944 driver! Fixa! ... M30- vippor fram går att byta med motorn kvar .. i a f i E28 ... kanske du måste höja den i framkant eller ta upp ett litet hål i "kylarplåten". Två bra vippor kan jag skicka dig gratis ... bara för att pigga upp ...maila mig isf. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... toppen är samma på 528/535 - kör själv just nu med en topp från en fabriksrenov 528 på min 535 - det som skiljer är kammen med kamdrivning samt drivningen av fördelardosan fram. Detta kan du lätt isf flytta över från din. Toppackningen ligger då isf på ca 800:- vill jag minnas. MVH /// Paap R |
|
geson, e det nått speciellt med just M30 eftersom du tycker den e så trevlig :P? Beemer, a way of life. |
|
| den som inte vet vad som är speciellt med m30 har inte hållt på mycket med bmw!!!ja ja skäll nu på mig!för det första så kom m30 1969 och fanns ända till 93!bara en sån sak!!sen så är det en helt fantastisk maskin beträffande hållbarhet,körglädje,ljud och inte minst lättmekad!jag tror dom flesta håller med mig?! | |
|
TP_; dd svarade nog precis på varför m30 är så speciell. sen så är jag (precis som m30) född på 60-talet. När jag växte upp var det bara två ventiler/cyl.....o.s.v. Klart det finns bättre motorer i dag, utvecklingen går framåt, men m30 har en särskild plats i mitt BMWhjärta... /Geson |
|
|
aha okej =D Beemer, a way of life. |
|
|
Paap Reeder, Tack för erbjudandet, det var mycket snällt men jag har varit på skroten och fixat några vippor nu på morgonen :) Så fick jag lite övningsmek på m30 toppen också i samma vända. Tur att man har semester denna vecka :D Nu har jag en fråga angående hur topplocksbultarna ska lossas och dras åt igen. Jag gissar att man bara tar en vipparmsaxel åt gången och släpper bultarna bara till den innan man drar fast den igen och tar nästa? Motorn ska vara kall? Bultarna dras med 60Nm först, sedan 80Nm, varvkörning och därefter ytterligare 35 grader på kall motor? Är detta korrekt? Någon som har några andra tips? Utrymmet ser inte ut att vara något problem alls när kylaren är borta. //Magnus |
|
|
Nu sitter alla grejer ihop igen och motorn starta utan problem :) Återstår bara att varmköra imorgon (hänsyn till grannar så här på natten) och efterdra toppen, sedan ska förhoppningsvis Hermann vara tillbaka på gatan ett tag till. Känner kanske mig så upprymd att jag jag byter silentblocken och casterstagsbussningarna av bara farten imorgon om vidare provkörning faller väl ut... Time will tell. //Magnus |
|
Paap Reeder |
... härligt driver med sådana "allt i ett streck-mek". Man slutar inte förrns det är klart. På E12:an / 528 jag hade lät jag Malte Månson fixa till ett block samt MotorNord skickade en sprillans - topp steg II - som jag hämtade ut på Bilespedition i Linköping kl 1500 en fredag em. 1700 på fredagen startade jag bautameket. Kl 0300 kom hyrersvärdinnan - jag hyrde del i en villa - ner med macka och kaffe till garaget ... sedan fram med hylsnycklarna igen. Ut med det gamla och i med ett nytt block samt på detta den nya toppen. Kl 1400 på lördag startade jag så mot Stokholm med en i princip ny M30 steg II .... inte en blund den natten. MVH /// Paap R |
|
Hehehe! Trevligt med förstående hyresvärd i sådana lägen! Nu kände jag mig lite upprymd efter topp-meket så jag gav mig på en casterstagsbussning. Det var inte kul och tog en jäkla massa tid men resultatet var bra, när jag får ork att byta den andra också kommer nog framvagnen kännas riktigt bra. Först måste jag dock samla kraft inne i värmen igen några dagar =) //Magnus |
|
|
Då var det nog slutåkt med Hermann dessvärre.. Han har börjat dricka en massa vatten och det bubblar lite oroväckande i expansionskärlet. Topplockspackningen klara nog inte påfrestningarna när jag lossa några topplocksbultar för att få ut vipparmaxlarna. Får se om jag orkar göra något åt det hela senare i år eller om det blir försäljning, hel eller i bit. Hermanns ersättare tills vidare heter Heinrich och har precis vaknat ur vintersömnen för att rycka in. Vi får hoppas besiktningen tycker om honom imorgon. Oljeschejkerna gör det iaf, V8 på vintern kommer att kosta soppa. Förbrukningsmätaren visar otrevligare siffror jämfört med Hermann. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.