AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.479

Vad är det för fel på mätarna?

Ti
61
Tim_82
525i -90
Min hastighets- och bränsleförbrukningsmätare har lagt av.
Har läst att det förmodligen är kontakten på bakaxeln som är glapp kontakt i. Men vad har bränsleförbrukningsmätaren att göra med den kontakten på bakaxeln ? den styrs väl av vacum från isuget?
Kör en 525i -90

tacksam för svar!
/mvh Tim

gott nytt år!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det kan vara så enkelt som att det bildats "rost" på kretskorten till mätarna som ger krypströmmar. Så var det i alla fall på min nuvarande E30, det räckte att skrapa/borsta rent kretskorten försiktigt på baksidan, sedan fungerade hastighetsmätaren igen.
Det är enkelt att skruva av instrumenten på BMW, lossa två skruvar i överkant på mätarhuset till instrumentpanelen. Sedan går den att vrida ur huset ur instrumentpanelen så att du ser kontakterna på baksidan. Lossa dessa, sedan är instrumenthuset löst. Sedan skruvar du bara loss skruvarna som håller ihop huset på baksidan sedan är det klart och inspektera inuti.
En annan vanlig felkälla till strulande instrument kan vara de s.k. SI-batterierna, de sitter också inuti instrumenthuset. Det finns utförlig information om detta under "Gör-det-själv" här på sajten.
Det kan givetvis också vara kontakten i diffen/bakaxeln som du skriver, men jag kommer inte ihåg om denna även skulle få bränsleförbrukningsmätaren att strula.

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Förbrukningsmätaren är ingen simpel vacuummätare, den kalkylerar med uppgifter bl.a från motorstyrning och insprutning. Hastigeten finns med som en parameter också, bl.a så visar inte mätaren något (eller visar max) innan man kör över en viss hastighet.

FP
Ti
61
Tim_82
525i -90
Har hissat upp bilen och kontrollerat kablaget runt bakaxeln vilket såg bra ut.. tog lös alla kontaker och sprayade med 5-56

kan det vara själva givaren som är pajj? kan man mäta upp det?

På väg hem från macken så hoppade mätarna igång men rörde sig lite skumt och hackigt...
Dog efter att fungerat i ca 1min.

Någon som kan komma med fler tips?
Såg inte skruvarna för mätarhuset.. sitter dom verkligen på samma sätt som på e30?

ska bes bilen i veckan så är tacksam för alla svar!
/mvh Tim

Ti
61
Tim_82
525i -90
kan alltså vara kondensatorerna som är pajj? men hur får man lös kretskortet.. hittar ingen beskrivning hur man får lös det på...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag håller med Dawwe!
Hade samma bekymmer med min 635Csi,kopplade ur mätarhus och tog isär det.
Där fanns oxider mellan ledningsbanorna, borstade rent och sprayade kretskortlack över.
Detta kan förekomma då fukt kan tendera när bilen används på vinterhalvåret!
Kan även vara kontakterna till mätarhuset,spraya på kontaktspray!!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tim_82. Kolla in den här länken om hur du lossar instrumenthuset och även hur man tar isär det: Länk Länken behandlar E30 men det ser nästan likadant ut på E34 fast det är enklare på E34! På din E34 behöver du bara skruva ur de TVÅ skruvar som UPP-pilarna visar för att kunna ta ut instrumenthuset, och har du en liten sportratt behöver denna också lossas, annars inte.

------
BMW CS #04839

Ti
61
Tim_82
525i -90
Tack för alla svar! när mätaren lägger av nästa gång ska jag skruva isär mätarhuset.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Här är en Länk
Hur man byter kondensatorer på en E34.
Har gjort det själv, inga problem alls och allt fungerar helt ok efter detta.

mvh Mackan
Ti
61
Tim_82
525i -90
Verkligen svårt att veta vad det kan vara för fel.
det är inget speciellt känneteckan som man kan märka om det är i brädan eller i bakaxeln? ska prova att byta givaren i bakaxeln först...

har inga som helst problem med att tripmätare nollställs när man vrider av tändningen som vissa får problem med när kondensatorerna är slut

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nja, man får nog prova sig fram. Men det är ju gratis att kolla instrumenten så att de inte drabbats av oxid på kretskorten.
Vet inte om man kan med hjälp av BMW´s diagnosverktyg kan avläsa felet, åk till en verktsad och kolla!

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.