|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Tipp |
Hej. Helt ny på BMW men är sugen på att köpa en 325:a, vet inte om dom endast finns med 6:an, eventuellt kanske det blir en 320. Kravet är en BMW ifrån -96 och framåt och det skall vara en 6:a i den. Frågan är, har någon koll på ett ungefär vad det kostar att få dit en turbo? /Tipp |
|
Svårt att svara på eftersom det beror på hur seriöst det ska vara. Att köpa en nyare 320 och turbomata verkar väldigt konstigt för mig. Köp en 328 istället. Bättre att börja med största motorn och sen uppgradera eftersom du då får bromsar o hjulupphängningar som är bättre än på de mindre modellerna. Antingen det eller börja med en fyrcylindrig eftersom viktfördelningen är bättre. |
|
Tipp |
Det jag är ute efter är en bil med mycket power i, ca: 250hk - 300+hk, vet inte riktigt vad som är bäst att börja på, vad brukar en turbo konvertering ligga på ungefär, gärna cirkapris på 4 cyl resp 6 cyl motorer, och hur mycket behövs igentilgen göras för att få i en turbo? |
Grusse |
Köp en M3:a istället, då har du den effekten. |
Tipp |
Ursäkta om jag inte har koll, men har M3:an turbo? Jag vill ha turbo trycket. |
BMW jonas |
nej den har inte turbo men 321hkr den har drag redan från början till slut och spöar säkert din turbo |
|
Det absolut bästa sättet att få mycket effekt billigt är ju turbo. BMW jonas> jag skulle vilja se den dan en orginal M3:a drar en bra trimmad 2,5liters turbo i acceleration. inte en chans säger jag. Du plockar ju "enkelt" ut 400 hästar ut en bra turbo motor. och det behöver ju inte kosta mer än 40 tusen kanske... Billigare än så kan man ju leta efter. Försök hitta en fin M3:a för dom pengarna. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Kan nog hålla med om att en 325 eller 328 med mycket turbo går fortare än en m3a, men det är dyra leksaker att experimentera med. Men att det är så där väldigt enkelt att plocka ut 400hk på ett sätt som inte skämmer en så pass ny bil är kanske att ta i. Jag skulle nog vilja köra riktigt sprut, rejäl turbo och ic. Kompet bör nog sänkas också. Ska du bygga själv ? Jag hade nog kört ny turbo. Kostar säkert 15k för lagom snurra. Sprut, 15-20k för seriösa grejer ? Ic, 5000 ? Nya kolvar 10k ? Grenrör ett par tusen om man inte gör själv. Sen är det allt småpill... Dessa siffror ska inte tas på nåt större allvar. Man kan säkert få det att kosta under hälften och mer än dubbelt så mycket. |
|
Tipp |
Detta låter som en bra lösning, runt 40k för en turbokonvertering på en 325:a, finns det någon i Sthlms trakten som håller på med detta? Man får ju mycket bil för pengarna, borde få tag i en sjysst 325/328 Touring för runt 100k tycker jag. Vet inte om det är en bra motor att sätta på turbo på men det kanske är någon här som har koll på detta. |
BMW jonas |
jo jo men 321hk i orginalmotorn i m3 vad tror du händer om du kanske skrämmer upp den lite då med kanske nytt sprut nya kammar osv då kan du nog också komma up i 400 men kanske lite billigare |
|
hmm, menar du att det 'är billigare att köpa en M3a och börja trimma den? det tror jag nog inte.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
BMW jonas |
nej men om du nu vill ha riktigt med hästar från början istället för att köpa en 520 eller något som har 130 kusar och trimma upp den till 400 kan man börja med en på 321 och fortsätta så menar jag ska själv sätta på kompressor på min får väl se vad det hamnar på |
|
jo, men det blir nog ganska mycket dyrare med, i en sådan bil sitter dte redan finare grejer, insprut och sådant, ska man då har bättre så kan det bli välldigt dyrt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
BMW jonas |
jag har för mig att bilen asså m3an ska klara över tusen kusar kom inte riktigt ihåg vem som sa det till mig men då verkar det en bra bil att trimma men kanske priset på bilen e högt det håller jag med om men 325 har inte den redan 170 hästar |
Paralyzer |
192hk är de i en 325:a .. tusen kusar i en m3:a? skeptisk!" |
|
Tipp: 40k är bara hårdvaran. Ska du inte göra installationen själv (eller med gratis hjälp) så kan du räkna med helt andra pengar. Glöm inte att småkrafset tillkommer. Kan bli allt från 5-50k... |
|
|
Räkna kallt med drygt 100 000:- för en seriös turbokonvertering om du lejer bort jobbet. Om du nu ska ha 400hästar. T Aggregat 10000 IC 5000 Grenrör (mest arbetskostnad) 5000 Sprut 15000 Kolvar (smidda kompsänkta) 20000 Avgas+fullflödeskattar 10000 Mappning 7000 Större kylare ??? Sinterkoppling eller annan stryktåligare 5000 Det var direkta utgifter. Sedan kommer många bäckar små som lätt kan bli en stor å.........Ombyggnad av front, för att få plats med IC och diverse rör, mätare, luftfilter, insug, montering av sprut etc. Och varför inte renovera motorn och få den i toppskick så som den står, turbovåldtäkter sliter mycket. Tänk på att många lösningar inte är hyllvara utan måste lösas specifikt för din application, vilket kan vara enkelt om man är händig och har rätt utrustning men kostar multum om man låter någon annan göra det. |
|
| opps sorry såg inte jonhny's inlägg som var ganska likt, men jag tillförde kanske lite ändå | |
|
hmm, riktigt så mycket behöver ju tine allt kosta. ta avgasystemet tilelxempel, behöver inte kosta mer än 1000-1500:- om man sköter svetsandet själv... + kat om man nu måste ha det. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
///Peter och jag är nog inne på (exakt) samma linje. Gör man inte jobbet själv och kan komma på lösningar på problemen längs vägen så blir det svinigt dyrt. |
|
BMW jonas |
det va någon här inne på forumet som sa att m3an ska hålla för runt 1000kusar äger ingen sån bil men men inget är omöjligt för volvo 740 klarar 300-350hp på veven |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.