AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.113

Hur koppla extraljus?

Tjena. Har köpt extraljus till min e36 coupé. Någon som kan hjälpa mig med koppling av el tack. Vill ha dom till att tändas på samma spak som tänder helsljus. Tacksam för ALLA beskrivningar. Gott nytt år vänner

//Andy
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Nu vet jag inte hur det ser bakom dessa lampor då jag inte sysslat med dessa.
Finns säkert någon som kan säga precis vilken kabel du ska ansluta till.
Annars så är det bara att mäta upp på vilken kabel du får ström på när du slår på helljuset och utgå från det.
du kan ta tjuvström från vanliga helljuset på bilen...det är gjort så på morsan E36 sedan iaf, och det funkar bara fint!

BMW CS Nr:06086

Bilen :Länk
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
köp en extraljus-kabelsats..(180:-) så blir det mycket enklare... där finns allt...

ett relä som man kopplar jord,ström,styrström (det finns med en grunka att bara trycka på,svårt att förklara. Men du fattar när du ser den ) och sedan 2 kablar till ljusen.. ska du ha fler ljus så seriekopplar du bara...

det mästa är enkelt... men kan vara bra att ha el-mätverktyg för att lisstaut vilken sladd som är helljus styrströmmen.

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
E3
1.828
E36
USA bilar
Allt är lätt när man kan det, du behöver ingen kabelsats för extraljus, men är du ovan och saknar kabel i garaget så visst förenklar det. Nackdelen är att det oftast är alltför klena kablar i de satserna
Skaffa relä för 30A så kan du köra 2 100W extraljus över samma relä, satsa på Hellareläer istället för lågprisreläerna som bränner ihop

På relät har du 5 el 5 numrerade stift
30 är matning 12V från batteri eller strömuttaget vid säkringsboxen under huven (finns förberett) Använd 4mm2 kabel här och glöm inte säkring!!

85 är jord, jag föreslår att du monterar en knapp i kupen så du kan slå av lysena vid ex snöstorm.. isåfall använder du enklast jorden till det, från relä in i bilen till knappen, sedan till jord (här kan du ha en rätt klen kabel då det inte handlar om annat än styrspänning så för enkelhetens skull 1,5mm2)

86 är manövern, jag använder aldrig scotchloc, sk strömtjuvar! Utan gärna direkt från säkrinsdosan istället, men det finns en bra genväg, sätt på en flatstiftsgren på helljuslampan, så drar du matningen den vägen (även här är det styrspänning, så 1,5mm2 räcker till)

87 är slutligen den anslutning du drar till dina extraljus, 2,5mm2 bör du minst ha på dessa

87a kan du ev ha kvar, den anslutningen använder du inte vid denna inkoppling

Har du fler än 2 xljus så monterar du helt enkelt 2 relän
Du kan då koppla samman anslutningarna 85 och 86 mellan reläerna men dra separat matning till 30, och även här glöm inte säkring!

St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
jag har 3 extra ljus med 100w lampor på ett relä... kabelsatsen är så kallad köpesats.. med säkring o allt... en del sägar att det inte funkar me bara ett relä för 3 extra ljus. att det kan hänga sig.

men bevisligen har de fel.. kan iochförsig ha och göra med vilken kvalite på grejerna det är.

köpesatserna är så behändiga för att jusst ALLT fiinns där.. jag menar det är inte alltid man har sladd på hyllan hemma samt kabel skor etc

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om man räknar på 12 volt drar en 100 watts lampa 8,3 amp, 3x8,3 blir ju ca 25A så ett 30A relä funkar, dock med risk att bränns i förtid.
E3
1.828
E36
USA bilar
Helt riktigt 3x100W och 12V blir 25A, men det är en annan nackdel med att köra allt över ett relä, dels kan man behöva öka på arean på matningen till kanske 6mm2 (beroende på längden på kabeln), dessutom med 25A ström så får man använda 30A säkring, kanske inte alla som har en sån i reserv i bilen? Brinner sen relät, eller säkringen, så är man helt utan xljus, därför brukar jag köra 2 lampor över ett relä även om det givetvis funkar med 1
E3
1.828
E36
USA bilar
Strengbohm: Visst funkar en köpessats, annars skulle de knappast finnas, men nackdelen är fortfarande klena kablar, dvs spänningsfall! Även om det givetvis lyser.. så har du tappat en hel del "på vägen" så att säga
Visa användare
14
peteroliver
325i coupé -95
Kolla in min länk där får du en bild för bild genomgång av förfarandet
Länk

Tjena. Tack för alla bra tips, jätte schysst. Men jag tänker göra så här att jag tar matarström från pluspolen i motorrummet, och manöverström till mitt relä tar jag från en av sladdarna ut till helljuset. Sen tänkte jag ta en strömbrytare och sätta den i motorrummet istället då min sambo snart ska ta över bilen och inte vill ha extraljus så därför vill jag inte göra hål inne i bilen. Dessutom bor jag i skåne och lär alltid använda mina extraljus ändå så. Detta är väl också en enkel och bra lösning eller vad tycker ni? Ha det gott

//Andy
E3
1.828
E36
USA bilar
Ska du bara ha extraljusen temporärt? Hoppa då över strömbrytaren helt! Behöver du släcka de separat någon gång kan du ju lika gärna kliva ur och rycka säkringen på matningen

Funkar bra att ta matningen som du tänkt, men det finns även förberett vid säkringsboxen!

Manövern tar du givetvis från en helljuskabel, men gör du som jag skrev så slipper du att antingen kapa en kabel och grena eller använda sk. strömtjuv, tryck bara på en flatstiftsgren bakom lampan så slipper du alla probs
Okej, men då gör jag så. Ska även ta ström från säkringsboen istället. Som sagt, tack för alla schysta svar. Ha en underbar fortsättning

MVH

//Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.