AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.360

Stöldsäkra registreringsskyltarna

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Inför införande av trängselskatt i Stockholm så har ju stölderna av registreringsskyltar ökat markant.
Det blir tydligen ett jäkla problem om man blir av med skyltarna eftersom bilägaren skall bevisa att han/hon inte kört in/ut vid aktuell tidpunkt, hur ska man lyckas med det?
Det borde ju vara omvänd bevisbörda men är tydligen inte det.

Nåväl, jag vill inte bli av med mina skyltar så jag har köpt vagnsbult på Clas Ohlson: Länk

Det borde ju bättra på säkerheten lite. Fram är det ju inga problem att montera men bak måste jag ju borra genomgående hål i bakluckan, något jag kan tänka mig att göra.

Är det någon som har något bättre alternativ på hur man behåller sina skyltar för sig själv?

//Stenback
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Googlade lite i ämnet och hittade följande: Länk
2006-01-17 är alltså dagen man ska komma ihåg.

//Stenback
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jag tog emot en polisanmälan nyligen där tjuven helt enkelt slitit av regskyltarna på bilen.. dom skyr tydligen inga medel..

Mvh
Patrik - Gott Nytt År!

___
Touringklubben: Länk
On
1
Onewheel
Bmw 320i Touring-04
Angående stöldsäkring så har jag hittat på en eventuell lösning, som försvårar lite för tjuven!
Jag blev av med mina nummerplåtar för inte så länge sen!
Vill ju inte bli av med dom nya plåtarna så jag satte dit dom med så kallad "Envägsskruv"
Säljer skruv i mitt yrke så jag plockade hem ett gäng, har faktiskt sålt en hel del!
Man kan bara skruva dom åt ett håll, det försvårar ju en hel del för tjuven...

Vet inte om det är någon annan som har gjort likadant här på forumet, men är Ni intresserade så skicka gärna ett mail..

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Tur att man slipper bry sig i sånt! Tur man är dalmas!!!

Min bil Länk
STOFFE; Problemet gäller alla med Svenskregistrerade bilar, ibland blir inte ens skyltarna stulna, det görs i stället kopior på ditt nummer, så mitt tips är, beställ transponder till alla Svenskregistrerade fordon, oavsett om dom är registrerade i Stockholm, Helsingborg, Sundsvall eller Borlänge...

Mvh Stephan
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Stephan735i:
Så om man beställer transponder kommer kamerorna aldrig att registrera ens skylt?
Är det så låter det ju säkrare, har du någon referens?

Jag har en transponder hemma men hade inte tänkt använda den utan betala manuellt istället.

//Stenback
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag har gjort som så att jag tog superlim på dom vita plupparna som täcker skruvarna :) Så nu går det inte att få loss skyltarna hela..Om inte tjuven är beredd på detta och tar med sig en tång :)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

e34briliant:
Ok, ja det är ju också ett alternativ.

Ytterligare en lösning är att fixa Torx-skruvar, försvårar ju också till viss del.

//Stenback
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Stenback,
om du tagit ut en transponder KAN du inte betala manuellt - även om den ligger hemma, matchas regnumret på bilderna från betalstationen mot ditt autogiro och pengarna dras från kontot per automatik. Plus att du får ett brev hem, med ett påpekande att din transponder inte fungerar.

/// Gunnar E.
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Har blivit av med skyltarna. Detta skulle inte vara något problem då jag åker bil i Stockholm ca en gång i månaden och då kvällstid eller på helger, dvs när det kommer fortsätta vara 'gratis'. Nu kommer jag dock vara tvungen att ringa till deras växel varje dag för att se om någon annan använder 'mina' skyltar. Någon transponder tänker jag inte skaffa för då kommer ju bara pengar dras utan att jag märker det innan kontot är tomt. Sedan kommer det säkert ta ett halvår innan jag får tillbaka pengarna.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

gunnare:
Jag gjorde min första och hittills enda (pappaledig) passage 060103 07:25 utan transponder i bilen. 15 kr har dragits från mitt konto via autogiro men jag har än idag inte fått något brev om att min transponder inte fungerar.

Carnicx:
Hur satt dina skyltar monterade?
Med skruv rakt igenom som det bör vara på en -94a eller hade du nyare skylare som endast klickats fast?
Har dina registreringsskyltar passerat tullarna vid betaltid utan att du framfört fordonet de suttit på?

//Stenback
ET
13
EThell
530iA -02
Det finns en lösning som visserligen kan skapa enorm ilska hos tjuven men som verkligen är värd mödan om man vågar:

Köp några färska rakblad (alltså de fyrkantiga som används till mattknivar mm) Klipp av dem på mitten så att du får två lika stora bitar med var sitt hål i varje. Skruva ur skruvarna i dina skyltar och trä på rakbladet på skruven. Dra fast den igen.
Tjuven kommer att använda skiftnyckel inledningsvis och sedan avsluta med fingerkraft... Voila! Trasiga fingertoppar och olidlig smärta som följd!

Risken med detta är ju att tjuven blir så sur att han slår sönder hela bilen. Värt det eller ej, det är upp till var och en!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.