AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.641

Webasto i 530d -00 värmer dåligt...

Sida 1 av 2
men den startar o går "hela halvtimmen", det luktar lite diesel om bilen osv. Och visst rutorna är tinade när jag kommer ut på morgonen. Vare sig jag startar manuellt, via navi eller fjärr så funkar den som ovan.

MEN enl instruktionsboken ska bilen vara behagligt varm o om man kör den med tändningen i läge 1 så skulle man kunna ställa temp själv. Men detta funkar alltså inte. Bilen är precis lika kall när jag tar den på morgonen vare sig webaston har gått eller inte..

Några tips på vad dett akn vara???

MVH / Andreas

Och nä jag har inte hittat en tråd som löser JUST DETTA problemet.
sk
21
skantze
BMW X5 3.0 D -02
Hej!

Har precis köpt en X5 diesel, och har samma problem dvs. jag tycker varken motorn eller kupen blir varm, medans värmare går sin halvtimma! Var inne och frågade på BMW i Göteborg, där dom sa att allt var som det skulle och att det inte skulle bli varmt...

Frågan är vad som är meningen med en värmare då?

Hoppas på att någon har några tipps om vad man kan göra för att få bilen varm!

Hälsningar:

//Nisse
Precis skantze! Det står ju även i instruktionsboken att kup`en ska bli behagligt varm?! Men min blir INTE behagligt varm....
Skumt att dom säger att allt är OK på bmw...

Ingen som vet vad some galet med våra Webasto??
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Har iofs en -02:a (hustruns) och den BLIR varm, både motor och kupé på "halvtimmen".

Förra 530d:n -00 hade inte "parkeringsvärmare" original så den "småländska lösningen" blev att programmera om bil-F-n så att den trodde att det fanns parkeringsvärmare! Resultatet för de 400:- blev klart godkännt, men varmare motor och lite kallare kupé än "riktig parkeringsvärmare".

En liten undran - kupéfläkten snurrar väl när värmaren går?

Mvh/Saij
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
På en splitt ny 530da-06 går det att programera om den så den tror att de finns parkeringsvärmare. Så det går att få lite värme eller??

MVH Daniel
sk
21
skantze
BMW X5 3.0 D -02
Hej Saij!

Javisst fläkten går och allt verkar ok, man känner efter ca 15 - 20 min att det börjar komma lite varmluft ur defrostern, men när man kommer ut i bilen efter en halvtimma är kupen fortfarande kall, startar man motorn så står temperaturmätaren så lågt den kan!
Däremot så smälter den snön under bilen utav värmen den alstrar, kan tillägga att det har inte varit speciellt kallt ute när jag testat den!

Hälsningar:

//Nisse
Jepp kupefläkten går!
Exakt samma fenomen som skantze...

Skulle gärna vilja ha bilen varm när man ska köra till jobbet på morgonen..
tänkte tillägga att jag antar att restvärme är samma som parkeringsvärme. För min bil är även utrustad med restvärme, o den värmer inte heller som den ska. För visst ska den väl blåsa in lika varm luft som den gör precis innan man stänger av motorn??

Hänger kanske ihopa??
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
>Skantze >Honke

Märkligt (men, vad ÄR inte märkligt i en modern bil....).

Min (hustruns (bil, alltså ;-)) BLIR varm och skön efter en ½-timme, har iofs inte kollat vad motortempen är efter en ½-timme - men kupé är helt OK och rutor osv is- och snöfria.

Kan själva Webastogrejen för dåligt för att ha nå'n åsikt om fel - är era bilar utrustade med parkeringsvärmare enl. utrustningskoden (så man kan utesluta efterprogrammerade "snikversioner" typ det jag gjort tidigare, men då blev ju motorn varm i alla fall....).

Att snön "smälter", av Webastons avgaser, på en fläck under bilen är helt normalt.

>Honk

Restvärme ÄR en helt annan grej - hämtar bara värmen (kvarvarande) så att säga från motor/kylsystem (m.a.o. ingen "ny" energi tillförs) men kräver ju att pumpar och ventiler funkar som de ska.

Kanske kan era problem bero på icke fungerande pumpar eller ventiler som ingår i systemet.

Mvh/Saij
Ok ja jag har ingen anign om hur det fungerar. Tycker bara det är rejält störigt att det inte funkar som det är tänkt.. Får kanske ta o ringa till Bmw o höra vad dom har att säga...

Men jag har läst lite om något glödstift.. Vart sitter det?? Kan ju vara lönt o byta om i fall att...
sk
21
skantze
BMW X5 3.0 D -02
Hej Honke!

Jag kan inte så mycket om vad det kan vara, men jag gissar själv att det är något elektroniskt fel eller någon form av kran som inte öppnar!

Går värmaren och det luktar diesel som den gör för oss så har ju den tänt med hjälp av glödstift!

Om den inte går så kan det vara själva linsen i brännaren som sotat igen osh måste göras ren!

Problemet är väl att få tag på någon som verkligen kan och vet hur allting skall vara och fungera!

Som saht jag var inne hos BMW och fick svaret att det skulle vara så och att den inte blev varmare och jag frågar mig då vad man skall med värmaren till!

Skall försöka kontakta någon som monterar värmare i tex lastbilar, tror nog att det skall gå att få fart på den!

MVH:

//Skantze

För övrigt så står det i instruktionsboken att man liksom AC,n skall köra värmaren året om för att hålla den funktionsduglig!
Okej. Ska oxå kolla runt på olika firmor.

Skriver här om jag får reda på något.. Gör du det oxå?

/ Andreas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nu gissar jag bara men precis som Honke skriver så borde problemet hänga ihop med restvärmen - har för mig att det finns en liten pump som kan ha gått sönder och som cirkulerar det varma kylvattnet i restvärmesfunktionen, Nr.11 på bilden Länk

Finns det olika utföranden på ventilpaket till kylsystemen? Eller är det olika delsystem bara? Länk

Nr.2 ska vara slangen till webaston Länk

Hoppas det blev lite mer överblickbart...

Mvh
Honke:

När jag använder restvärmen på min bil upplever jag det faktiskt som att den ger mer värme än om man kör den nomalt!
har kanske med pumpen att göra som Rob_t_j72 skriver?!
Ba
127
Banditleffe
525i -95 Executive
Min Webasto ger mej en varm o gosig kupé efter halvtimmen :) Skumt att BMW säger att den inte ska göra det på en nyare beemer, eftersom min gamling värmer gött :/
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är bara att lämna in den hos bmw eller dom som servar webaston!
Har ni kollat så att webaston är varm??? när den är igång? kolla det först innan ni spekulerar vidare. Min är jätte varm och slangarna är med varma!

MvH Bmw 4-ever
Har kollat lite på det idag. Webaston tänder o går. Kylslangarna blir ju varma så..
Var inne en runda på bmw o snackade lite o han trodde på pumpen eftersom inte restvärmen heller värmer.
Så till helgen blir det antagligen att kolla o mäta om de e ström fram till pumpen o annat felsökning..
Hoppas bara de e ett relä till pumpen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur gick det Honke?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
surt när webaston eller andra tillbehör inte fungerar som det ska, eftersom det är inte många som kan dom där grejerna hur dom SKA fungera. Utan då TROR dom att det ska fungera på ett sätt men kanske har så fel dom kan ha och då vilseleder dom kunden.
Hoppas det fixar sig för dig, så att du kan få använding av din webasto.

MvH Bmw 4-ever
Jodå pumpen går, slangarna in och ut från pumpen blir varma... Hittade även en pump som jag misstänker har samband med restvärmen att göra, den går oxå! Men ovanför pumpen sitter två (antagligen) magnetventiler.. Dock vet jag ju inte om dessa öppnar.

Snackade lite med en viss Alf på Bil O Marin i malmö o han sa att om pumpen till webaston inte går så stänger webaston av sig efter ca 2 min så att inte vattnet börjar koka..

Så summan av det hela är att nu VET jag att pumpen funkar, och att det är ett skumt fel. :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.