AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.857

E46 är en utsökt vinterbil !

Sida 1 av 2
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Huvudlöst inlägg, men måste bara kommentera, för andra vintern i rad så blir jag helt otroligt överraskad hur bra vinterbil E46:an är, den går som en pansarvagn genom snömoddet, vill man addera lite roliga stunder så leker man med gasen i varje kurva och så...vill man komma fram som bästa Volvo XC90 så då är det bara att köra normalt... ! Wow!

Kommer inte ihåg att min Audi eller Honda bilar var lika bra i snöväder.
Kul att du tycker så, men jag tycker att alla bilar med bakhjulsdrift är svåra att ta sig fram med på packad snöväg, minns hur jobbigt det var med min fd 525 -01 att ta sig fram lite fortare på snöväg. Vid varje korsning så fick man riktigt jobba med gaspedalen och kopplingen för att komma iväg medans Volvon bredvid sticker 20-30 meter ifrån mig direkt, och den gula triangellampan blinka konstant...Helt omöjligt att komma i väg fort! Men visste är det roligt med antispinnsystemet urkopplat och stor tom parkeringsplats :)

Körde en nyare Audi Allroad för några dagar sen och kan bara säga att Quattro är GRYMT!!!

Mvh Dragolito
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har inte haft ngr problem med Bmw på vintern, hjälpsystemen har funkat fint.Kör nu en gammal V____ 945 med dubbfria Gisalved Nordfrost och den lunkar sig fint fram, framhäver inte att volvon skulle vara bra vinterbil men däckvalet är väldigt viktigt.

mvh
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tycker oxå att det funkar hur fint som helst! DSC är klockren =)

// M.v.h. Spajjjs
tycker det är väldigt roligt på vintern, man styr mestadels med gasen. har aldrig haft problem med att andra kör ifrån en heller(möjligtsvis vid rödljus mot en 4wd). Älskar halka, ju mer desto bättre
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Var precis ute ned mammas 325xi, underbart med 4wd, går som en klocka i snöovädret. Ska köra 35 mil imornbitti till sälen. Känns faktiskt säkert!!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag fastnade igen i snön. Jag har fastnat med E46:an när jag hade den. Det går inte bra om det snöat mycket. Annars är den bra att köra i snö.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag hade inga som helst problem med min i djupsnö. Har "åkt fast" en gång men det var bara lägga i backen en liten bit och sen framåt igen. Så länge man har fart går den hur bra som helst och med antisladd kan man köra riktigt fort utan att det känns läskigt. Jag har aldrig kännt mig så säker i en bil på vintern. Möjligen att S80´n är strået vassare men har inte kört den så mkt. Det går som på räls trots full spätta. Känns dessutom väldigt trygg trots breda ställ när man leker.

Antar att killarna som kör 4wd tar sig fram bättre men jag är helnöjd!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hallå, vill bara tillägga att detta är första och sista vintern jag kör med min stackars e46a i snön.
visst den funkar jättebra fast den är lite sänkt och så, antispinnen funkar klockrent när de e snorhalt ute.
men, utan kupevärmaren så hade jag inte kunnat använda den. rutorna går ju inte upp om dom är frusna. i och med att det är glas hela vägen upp, och den där funktionen att rutorna åker ner en centimeter när man tar i handtaget. är de minsta fruset där så går ju inte dörren upp.
nä till nästa år så är de en E30 iX som gäller på vintern... eller något annat.

annars så är de världens snyggaste bil. :-) eller bästa...

/richard
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
tja

fastnade också utanför garaget, fick gräva i en timme.
annars går den som en klocka på hal väglag, mycket bra kontrol på bilen.
Fick garage igen, gud va skööönt.
Njuren
Körde 50 mil idag på E4an och plöjde genom snön ganska hyfsat!

BMW - i nöd och lust?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Problemet är inte att köra på vinterväg utan att man fastnar... Det går bra på vinterväg tycker man.
jag tyckte 528 var en trevlig vinterbil men så kom det in en A8 4.2Q och plötsligt framstod bmwn som ganska dålig
prova en tung bil med quattro så får ni se på klassskillnad, även om däcken spelar nästan lika stor roll
Det är väldigt bra värme i E46!

Keep Your Distance!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
En E46:a i Mälardalen fungerar alldeles utmärkt. Men det är naturligtvis orättvist att jämföra med en Audi quattro. Det är klart det är skillnad.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jag är mycket nöjd över hur min e46:a fungerar på vintern.

Jag har inte fastnat med min, än så länge, och då har jag varit ute på en hel del oplogade vägar. Har dock helt nya vinterdäck, det gör nog sitt till.

Värmen är fenomenal. Det var -12 nu på morgonen, startade bilen, klev ur och borstade av snön från den och satte mig i igen (ca. 1 minut) då kom det redan "varmluft" i den (ingen motovärmare, ska monteras så fort jag fått lite plastclips).

Visst den tar sig inte fram som min kollegas A4 2,0t Quattro på vintern inte, men så långt efter hamnar den inte.
Visa användare
57
Ravanelli
325i cab 1986
325 M-Sport sedan 2001
BMW CS 6240
Vinterbil= 525 IX E34
Jag har riktigt dåliga friktionsdäck på min IX. (kränger över till dubb imorgon...tänkte snålköra slut på de gamla friktionsdäcken)
Bilen tar trots det sig fram som en traktor med lustgas! Först iväg samt går som en plog på oplogade lantvägar!! Kommer sakta och kontrollerat med baken i kurvorna om man trycker på, sedan driver det på sanslöst.
Det gäller bara att komma ihåg att det tar tid att stanna......
Bästa vinterbilen jag kört!

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Tycker också e46 fungerar utmärkt som vinterbil. Men själv har jag lite problem med däcken. Vad kör ni för vinterdäck?, jag använder mig av 17" 225 bredd och den slirar gärna om det är rikligt med snö.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag hade Gislaved Nordfrost 3 på 320:n E46 och nu kör jag med Nokian Hakkapelitta 4. Alltid det bästa och jag fastnar. Nu sist körde jag in med framhjulen där det var plogat. Det var ett misstag. Jag vågade inte köra in på oplogade parkeringen, men med facit i hand så hade det varit smartare att köra in på den oplogade delen.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kör med Gislaved Softfrost tror jag de heter, odubbade Nordfrost. Helt nya sedan en månad, och jäklar vad bra de är, tysta och komfortabla och bra grepp om det inte är blankis. Kan bara hålla med om det första inlägget, nu har jag iofs inte en massa hästkrafter att leka med men jag har helt ändrat inställning till snö jämfört med när jag förr körde BMW, hade bl.a. en 323i-79 i början av 80-talet och det var väl kul, men ibland lite väl spännande för en normalbilist som jag. Har inte ens DSC, bara ASC eller vad den heter, men bilen är ju underbar i lagom mycket snö.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Ja, E46 er helt utrolig safe på vinterføre. Jeg ligger bred i alle svinger, det er utrolig gøy ha sånn kontroll som det går an å ha med denne bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.