|
|
|
|---|---|
Amethyst |
Går det att mäta min LMM för att se om den fungerar som den ska? BOOM BOOM BASS |
Amethyst |
Stämmer detta och på vilka stifft isåfall? Länk BOOM BOOM BASS |
|
Leta reda på schema, sedan kan man mäta spänningen från på lös LMM. Mäter man resistans får man galopperande värden men mäter man med den spänningssatt får man stablia värden. FAF |
|
Amethyst |
OK? så jag får koppla in mig på 2av kablarna när bilen är igång och mäta? Vad ska jag mäta med multimetern? Volt? BOOM BOOM BASS |
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Amethyst, det inlägg som du länkade till gäller inte på din bil. För du har väl en V8:a i din bil? På de tidiga raka sexorna (M20 och M30) mäts luftmängden med hjälp av en "flärp" som påverkar ett vridmotstånd och ger således olika resistans vid olika mycket öppet. Det är denna lösning som diskuterades i den tråden. På den senare raka sexan, M50, gick man över till att mäta luftmassan istället med hjälp av en tunn tråd som värms upp. Mer luft som passerar, desto mera ström går åt att värma upp tråden. På dessa kan man göra en snabb "sanity check" genom att kolla att "burn-off" proceduren utförs av styrdatorn. Efter 4 sekunder från att motorn stängts av hettas tråden upp för att bränna bort skräp. Detta kan man se om man monterar tillfälligt bort luftfiltret och tittar in på tråden när man stänger av motorn. Man ska då kunna se att tråden glöder till. Tror dessa har en 6-polig kontakt. På V8:orna (M60B30 och M60B40) och sista raka sexan (M50TU) mäter man också luftmassan fast med hjälp en tunn film som värms upp. Det är denna lösning jag gissar på att du har. På dessa utförs ingen "burn-off" procedure så där försvann den enkla sanity-checken. Tror dessa har en 4-polig kontakt. Är själv nyfiken på vad luftmassa systemen skickar ut för signaler. Det är ju strömstyrkan som varieras för att hålla konstant temperatur på tråden/filmen. Men MAF (mass air flow) sensorn skickar väl en voltsignal till styrdatorn, man borde väl då kunna mäta spänningen mellan signalpinne och signaljord när motorn är igång och se den ändras när man varierar spjället med gaspedalen. |
Amethyst |
Oki ja det går kanske, då får jag ta multimetern och jorda i karossen och se om där kommer volt från något av stifften, el jord. Vet dock att den påverkar motorn "hade den löst och blåste på den så dog motorn" dock inte hur rätt. problemet är att när jag drar på så känner man att den drar inte jämt utan små hack i axelerationen, Har hört att det kan bero på LMM. Frågan är ju vad den isåfall ska ge för voltantal vid mätning? BOOM BOOM BASS |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.