|
|
|
|---|---|
|
Hejsan det är så att jag har ett Defa Patriot 700 larm i bilen och lysdioden verkar inte fungera på den. Jag skruvade isär och kollade och det ser ut som om någon har bytt ut orginal dioden mot en ny somlarmet inte verkar orka driva. Dioden som sitter i nu är en 4 volts diod tror jag. Och en polare mätte upp spänningen som larmet skickar ut till dioden och jag tror han fick ut 160 millivolt. Vart kan jag skaffa en lysdiod som jag kan koppla in där? Är det någon speciell variant till just det larmet eller finns det att hitta i någon vanlig butik? Mvh Gagge | |
|
Svindlande 130 :- hos bilradihörnan: Länk Lysdiodens ljusstyrka bestäms av strömmen, till skillnad från glödlampan vars ljusstyrka styrs av spänningen. Oservera att med ökad ström begränsas lysdiodens livslängd. Lysdioden tänds då framspänningen överstiger angiven spänning vilket ligger på normalt 2V. Strömmen måste begränsas till angiven ström och brukar normalt vara 20 mA. För att begränsa strömmen måste lysdioden kopplas i serie med en strömbegränsande resistor. Om strömmen inte begränsas blir den så stor att lysdioden omedelbart förstörs Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Ahh men fungerar den verkligen till Patriot 700 serien? Dom skriver att den passar till 400/800 och Can. | |
|
Du kan hitta vanliga standard 3 och 5 mm lysdioder överallt där man säljer elektronik, t.ex Elfa, Clas i sjön, Kjell & Co m.fl. Pris runt 2:- till 4:-, lite mera för blå och vita. Som G-M skriver är det strömmen som är bestämmande, spänningen blir lite olika beroende på vilket ämne dioden är byggd med (ljusfärgen), röda har lägst spänning och vita effektdioder högst, de ligger runt 3,6V. Mätte du spänningen med inkopplad diod så verkar den kortsluten, bara att byta. Alternativt så har drivsteget (transistorn) till dioden i larmet gått sönder, kan bero på att man glömt resistorn som alltid sitter i serie med lysdioder. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.