AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.729

Vilken utrustning bör en E90 ha för att inte bli iskall som begagnad?

Sida 1 av 2
Hej!
Är ny här och måste säga ni har ett trevligt och lärorikt forum. Har tittat runt och sökt i forumet utan att hitta nått riktigt bra svar på min fråga. Jag är intresserad av en ny E90 till våren, antingen 320dA eller 325i. Jag har fått intrycket av att en sån bil "förväntas" ha en viss utrustning för att inte bli svårsåld som begagnad? T.ex. verkar sportstolar vara nästan ett måste? Det finns ju en hel del paket och dom kan kombineras osv och det är ju jättelätt att hamna på över 50-100000 i extrautrustning, vilket jag tycker är för mkt. Mina krav är typ komfortpaketet, xenon och en bättre stereo. Men en sån bil kanske blir svårsåld sen?
Ursäkta om det blev lite rörigt men jag känner mig lite villrådig (ny i bmw-världen).
Får önska alla ett gott nytt år:) Mvh, Kalle.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det finns presumtiva köpare som tycker att sportstolar gör det jobbigt att kliva in i bilen. I många fall blir också valkarna på instegssidan ganska slitna på sportstolar, vilket drar ner intrycket hos en tänkbar köpare av den begagnade bilen. Köp de stolar som passar dig bäst. Troligen kan det bli svårare att sälja bilen med standardstolen, men det är knappast hopplöst. Sedan beror det ju lite på hur länge du tänkt ha bilen. Ju längre du tänkt ha bilen desto mindre tycker jag du skall på framtida säljmöjligheter. Jag valde till sportstolar, men egentligen endast för att jag rätt ofta kör bilen på ett sådant sätt att sidostöden är till fördel.
ap
9
apex
325i E91
Tjena, jeg er oxo ny her på forummet, har precis beställt E91, med fölgande utrustning
7AP Dynamic&advantage pkt
7RS Comfortpaket
430 Dragkrok
677 Logic 7
536 Kupevärmare
459 Elektrisk stolsinställning
710 M Lädersportsratt
524 Adaptiva strålkastare
430 Aut. avbländande speglar, in o utvändigt
417 Solskyddsgardin
418 Bagagerumpkt
493 Förvaringspkt
FFAT Tyg/läderklädsel

det kostade 109500,- , och är säkkert inte värd mycket når bilen skal byttes om 3-4 år

Gott Slut förövrigt !
M-paket kanske kan övervägas där ingår även sportsolar. Men det är inte ett måste. Däremot så tycker många att skinnklädsel är det.
Välkommen till forumet, fint namn du har :D

Lycka till med bilköpet.. svårt att spekulera i vilken utrustning bilen bör ha för att inte vara kall om några år. Generellt så håller bilar med M-sportpaket värdet något bättre än bilar utan! Om inte M-paket så välj åtminstone Sportstolar, som för de flesta är ett "måste". Skinn/halvskinn är dyrt men också eftertraktat på beg-marknaden.

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Beror även på hur du skall sälja bilen. Vid privatförsäljning kommer ofta mer bilintresserade som kan ha högre krav, tex sportstolar. Vid inbyte hos handlare (definitivt de BMW-oberoende) verkar paketen vara det viktigaste.

Vet flera personer som har köpt BMW och stolt berättar vad vilken välutrustad bil de köpt när det endast är komfortpaketet, Men de skulle nog aldrig "våga" köpa privat heller!

Köp den uttrustning som du själv ser värde av, i förhållande till prislappen.

Mitt eget val föll på en mycket välutrustad 900-milare till samma pris som en ny paketutrustad.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Sportstolar skulle jag rekomendera och ett M-paket gör bilen betydligt mer lättsåld senare samt att det ser snyggt ut när man själv äger bilen. Annars är det kanske skinn som många säger som skulle kunna vara ett plus. Navigation kan ev göra den mer lättsåld också men det kostar ju 25000 extra så använder man den inte själv är det inte värt pengarna.
En 325 eller 330 måste iprincip ha alla tre paketen.
Finns en 330 utan sportpaket på M-Bilar och den är rätt svårsåld.

Keep Your Distance!
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Att köpa till utrustning för att göra bilen lättsåld låter ju helsjukt.
Det är väl vad man själv vill ha som avgör, är det inte därför man köper sprillans nytt istället för en som är ett år gammal, för att kunna välja fritt?

Vad kostar ett M-paket till E90/E91?
Vad kostar sportstolar? (om man bara väljer till det, dvs inte en del av ett paket).

Jag är den typen av kund som handlar privat och nöjer mig med komfortpaket.

En bil med ett grundpris på 300' som är extrautrustad för 100', hur stor tror ni skillnaden är om 5 år på en snik jämfört med en "AutoPower-utrustad"?

När bilen börjar ha gått 15000 mil och inte är pedantskött så tycker jag tygklädsel i regel ser fräschare ut än skinn. Men det är ju jag det =).

Det finns många som nöjer sig med att köpa den billigaste på blocket

Att prata om lättsålt så finns det ju ett lätt sätt att göra den mer lättsåld och det är att sänka priset. Har man köpt billigt kan man sälja billigare.

//Stenback
En försäljare hos M-bilar i Västerås hävdade att en BMW utan skinn och sportstolar är svårsåld ngt annat nämnde han inte.
Som köpare skulle jag hålla med honom fast med tillägget att komfortstolar och gärna med massage är ett förnämligt (läs bättre) alternativ och att navigation, avbländbara backspeglar, bensinvärmare och automatiskt öppningsbar baklucka är måsten, men behoven är naturligtvis olika.
ie
4
ie
525 Touring -02
Z3 2,2 Roadster -02
Hej.
Jag har beställt en ny 320i Touring med Business och komfortpaketet.
Min 525 -02 är utrustad för en bra bit över 120 tusen. Skinn, sportstolar mm mm.
När jag skulle byta in den nu var den extra kostnaden som bortblåst. En del handlare var knappt intreserade av detta. Man gick endast efter "listan".
Därför beställde jag den nya med minsta möjliga utrustning. Dock bedömde jag att komfortpaketet får anses som standard nivå på bilen. Har man inte det så räknar nog handlarna - istället för +.
Tänker du behålla bilen länge så kanske det är extra värdefullt med lite extra lull lull. Du kan ju skriva av kostnaden på lite längre sikt.
Se dock extrautrustning som en kostnad som du inte får mycket för när du byter in bilen.
Lycka till med ditt bilköp.

Gott Nytt År// Ingemar
No
5.161
Nockenwelle
Handlarna tycker nog att extrautrustning inte är mycket värd när de byter in bilen, men när de argumenterar med en tänkbar köpare av den begagnade bilen värderar de nog upp extrautrustningen.
Jag tror nog att mycket extrautrustning gör bilen lättare att sälja, men det är bäst att inte göra sig några illusioner om vilket pris man kan ta ut för utrustningen.
Så länge man inte missar att ha klimatautomatik eller om man väljer en hiskelig färg går nog det mesta att sälja.
Handlarna vill ha lättsålda bilar. Därför så får man skambud för inropare med fel färg och frånvarande grundutrustning. Något extra för en sygg lättsåld vagn får man dock inte. Nybilskunder blir fett blåsta, men det är något som många väljer att acceptera så därför fortgår vandeln...
Det är alltså skillnad på Dynamic och M-sportpaketet. Dynamic innehåller bl.a sportfjädring och sportstolar som många vill ha. M-paketet är bra mycket dyrare och innehåller spoilers och fälgar som få gillar.
Dessutom blir nog detta paketet rätt kallt när nya M3 kommer då det sannolikt kommer ett liknande M-pkt till vanliga E90.

Keep Your Distance!
No
5.161
Nockenwelle
För min del gick M-paketet bort utan minsta tvekan. Det har marginell inverkan på bilens exteriöra utseende, det innehåller saker som jag inte gillar (som inte kan väljas bort) och är dessutom dyrt. Dynamic-paketet innehåller däremot saker som jag skulle ha valt ändå, så det var givet. Faktum är att jag från början tvekade på Komfort-paketet också, eftersom jag inte skulle spara något jämfört med att separat välja till de grejor jag önskade. När jag fick reda på att en del extrautrustning blev billigare i kombination med Komfort-paketet kom dock saken i annan dager och då blev detta paket självklart.
Fullständigt enig! Faktum är att m-sport paketet inte är något vidare snyggt i min mening. Det kommer ett nytt snart iofs, något snyggare men inte mycket.

Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Vad säger du? Kommer det ett nytt M-sportpaket snart?

/Fredrik Swärd
Det gör väl det allt som oftast när M3 dyker upp?
Här är 2 st bilder från Detroitmässan.

Länk

Länk

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Ser fördjävligt ut! Tyvärr. M3 lär få något betydligt vassare M-Sportpaket!
Tycker inte det är sån jätteskillnad från dagens M-paket, men jag håller med, det är det fulaste de någonsin gjort.

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag tycker m paket gör bilen bra mycket vassare samt att man får med allt som man ändå gärna vill välja till ex alcantra klädsel, sportstolar, m ratt/ krycka, alu pedaler, alu paneler, alu instegs list, antacit tak , shadow line, spoortfjädring, 17" m fälg och möjligheten att välja den grymt läckra le mans blå lacken.
Hmm skulle alla gånger valt m-pkt

"Z4 love it"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.