AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.372

525 tds...är det dags att byta/renovera pumpen nu?

m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Från att ha varit skitnöjd med bilen i ett halvår så hopar sig problemen.
Det började med ojämn/svajig tomgång, vilket hängde med upp till ca 1500 varv/min. Ibland var det ok-ibland inte.Det problemet kvarstår, men nu idag kom det mer problem.
Har i ett par veckor tyckt att bilen verkat mycket slöare, segare vid gaspådrag. Mest i det lägre varvregistret.
Idag när jag skulle starta den så gick den lite ojämnt i 4-5 sek för att sedan gå helt perfekt. Lät den gå ett tag på tomgång under tiden jag skrapade isen av den.
Satte mig i och lade in backen-gasade men ingenting hände. Den lydde inte gas överhuvudtaget. Ställde den i neutralläget och gasade. Då varvade den upp men otroligt segt.
För att få tillbaka bilen på sin plats var jag tvungen att ha N läget i - gasa upp den till 1000-1100 varv och peta i Driven. Då drog den sig knappt framåt, men lydde absolut ingen gas.

Har ställverket gett upp nu, eller vad är det som spökar?
Drar mig i det längsta för att byta pump-det behövs visst nå't specialverktyg till det, samt att kostnaden avskräcker.
Att byta ställverk är ju inte svårt, bara jag vet att det är felet, samt att man får tag i ett begagnat i dugligt skick.
Nå'n som vet lösningen på problemet?
Nå'n som har ett vettigt ställverk till salu?(pumpmod. före -95)

m30 i e30
När bytte du bränslefilter senast?
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Trodde jag skrev ett inlägg i tråden igår, men det kom visst inte med.
Så här är läget nu:
Efter montering av ett bättre begagnat ställverk så lyder bilen gas som den ska igen. Har dock fortfarande orolig/ruppande tomgång, men jag får väl leva med det. Ställverket har ca 27000 mil på nacken. Har även en BMW duktig kompis som hjälpte mig att ställa in pumpen rätt i förhållande till vevaxeln. Gjordes mad en indikatorklocka. Vilken skillnad det blev!!!!! Känns som om det kommit till ca 30-40 hästar i stallet. Mycket rappare på gasen.
Ska även byta diesel filter på den, för det ser ut som om det har suttit sen bilen var ny. Ändrar kanske inte gången på bilen men det behöver nog bytas om man ska gå efter utsendet på det.

m30 i e30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.