AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.496

J-vla smitare

janli
Hur kul är det, när jag kommer ut från affären så upptäcker jag att någon har kört på min bil, HELA J_VLA BAKDÖRREN OCH HUNDBENET ÄR INTRYCKT. Man blir så förbannad på folk som bara sticker, den som körde på måste ha märkt det och sedan när man ringer polisen så ska man återkomma på måndag.
Jag blir så j_vla ...........................................
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Nu är jag iofs väldigt partisk i ämnet då jag mycket väl skulle kunnat gett dig det svaret när du ringde, men ändå.
Du hade väl knappast räknat med att en patrull skulle komma ut till dig... tyvärr prioriteras sådana brott långt ner :-(

Då du verkar bo i Varberg så finns det ju där en firma som samarbetar med Polisen i just dessa frågor (Finns på 5 platser i Halland eller så)... retar mig, men jag kan INTE komma på vad den heter nu.
Iaf kan man boka en tid med denna firman för dokumentation av skadan osv... enda tips jag kan ge nu, samt ett JÄKLIGT TRIST NÄR DET HÄNDER..

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
janli
Kort info. Jag ringde till polisen och frågade hur jag skullen göra, en kanslist svarade och sa att den person som tar emot anmälan, var anträffbar först på måndag. Det hon rekommenderade var att fota skadan och kolla om någon person hade sett händelsen.
Jag hade inte räknat med att en patrull skulle komma ut.
Jag ville bara veta tillvägagångssättet.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Alltid tråkigt med folk som smiter man kokar av ilska när man drabbas, blev själv drabbad på juldagskvällen men inte av din storlek av skadan, bara en som backar på våran bil resultat knäcker av två st Hella 3000 extraljus jag har i fronten.Ibland undrar man hur många hederliga medborgare det finns kvar eller har man bara oturen att träffa på rötäggen vid dessa tilfällena.

mvh
Observera

Du hade ngn med dig som kan intyga att bilen var oskadd nar den parkerades inte ar flyttad och var skadad nar ni kom ut igen.
Garna mer an en person. Glassplitter fran den adra bilen fargskrap ar bra.
Antar att man inte gar och handlar sjalv.

Ak till polisen och gör en anmalan, ditt bolag/ TFF vill ha polisanmalan.

Har du tur sa tar TFF det som P-skada, 1970kr sjalvrisk för dig anda.

-Phil
Antar att du inte har vagnskada da du inte namner ngt om att du kontaktat ditt försakringsbolag. Ditt bolag hjalper dig med reglering mot TFF.
Inte roligt alls men inte helt ovanligt. Har enorm tur, sluppit allt sadant har jobbigt i hela 2 ar nu. Vanner och bekanta, grannar har rakat illa ut. Snart kommer val ngn och skall förstöra lite. 525 star utan garageförsakring i en lokal med flera bilar... Roligt....
Länk

-Phil
janli
Givetvis har jag helförsäkring och givetvis kontaktade jag mitt försäkringsbolag, men dom vill ha in skadeanmälan tillsammans med polisanmälan.
Men jag blav så j-vla förbannad på smitaren.
Det är ändå jag som troligtvis får stå för självrisken?.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För några dagar sedan så var jag och handlade på en av ortens större livsmedelsaffärer. Kommer ut med vagnen som jag kör till bilen för att lasta kassarna och hör en rejäl smäll och tittar åt det hållet. Ser en Honda CRV som backat på en Mazda 6. Bilarna var fickparkerade, dvs Hondan framför Mazdan, och det var i samband med att Hondan skulle köra som den backade lite för "långt". Hondan kör lite framåt och det smäller till igen, gissar att någon del hade fastnat i Mazdan. Jag befinner mig ca. 15-20m därifrån så jag tittar med spänning på hur Hondaföraren ska hantera detta...Ut kommer en medelålders man (föraren), en medelålders kvinna och en tjej i tonåren. Dom går och bak och tittar på Hondans bakdel och Mazdans front någon minut. Sedan ser jag hur mannen kommenderar in familjen i bilen och dom kör därifrån med en rivstart....

Det föraren inte hade räknat med var att jag skrivit upp hans regnr. Väntade 5 minuter och sedan kom ägaren till Mazdan ut och jag berättade vad jag sett. Vid en första anblick såg man inte några direkta skador förutom att nummerplåten fått sig en knäck men lite noggrannare undersökning visade sig att några plastdetaljer spruckit varav en detalj som måste lackas.
Han tackade för mina uppgifter och när han dagen därpå ringde mig så berättade han att han efter lite jagande fått tag på ägaren till Hondan och denne hade blivit väldigt tillmötesgående då en ev polisanmälan och vittnen kommit på tal. Hondaägarens försäkring kommer att ta hela kostnaden.

Mazdaägaren var givetvis glad att slippa självrisken. Själv blev jag också glad när Mazdaägare överraskande dök upp kvällen därpå med en liten present :)

___
//Ulf
Ulf: Du är en "god samarit"!!!!!!
Vi behöver sånna som dig!

_____
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Efter en joggingtur i somras var jag 20 meter från bilen när jag ser en Saab 9-5 backa in i min front. Utan att kliva ur bilen kör han framåt ut från parkeringen. Snabbt hoppade jag ut i vägen och stoppade honom. Snopet går han ur och konstaterar att det blev ju inget på min bil utan endast en intryckning på hans egen bil. Visst, men hur kunde han veta det utan att gå ur bilen!? Det som räddade min bil var att det var gamla E30;an med svart list på stötfångaren.
Vart har moralen och ansvaret för andras prylar tagit vägen i vårt samhälle?

/Mats
Jan det är inte helt kart att alla har helförsäkring.
För mig är det helt enkelt inte lönt. Bilens värde kontra premien är väldigt skevt. Eftersom jag inte vill skenförsäkra bilen så har jag inte mycket alternativ. Antar att en hel del är i samma situatuin som jag, vet inte din ålder med det du skrev så gissade jag att du inte var helförsäkrad.

Men visst inte kul att stå för självrisken. Godkänner TFF det som en P-skada blir i alla fall inte självrisken så hög, vanskadesälvrisken brukar i regel vara högre än TFFs 1970kr (troligtvis högre nu i det nya året)

-Phil
janli
Vill bara säg att jag inte har skenförsäkrat bilen, jag är 47år.
janli: Folk verkar ha svårt för att köra in och ut från parkeringsrutor i varberg. Fick en exakt likadan skada som din i november, det var inte hela världen eftersom dörren ändå skulle bytas på rostskyddsgaranti veckan efter och hundbenet kostade 1000 spänn att fixa. Det som är riktigt irriterande är att 3 dagar efter jag fått tillbaka bilen så är det nån dum f*n som har fixat en buckla på samma bakskärm, fast bakom hjulet den här gången.. Är tacksam för att jag inte blandade in försäkringsbolaget vid den första skadan iaf, de hade nog blivit hyfsat misstänksamma när man kommer med 2 såna skador på så kort tid
Råkade ut för en liknande sak under förra våren. Det var solklart att en annan bil hade gjort skadan men TFF tog inte på sig att betala.. Eftersom det inte kunde visas VILKET trafikförsäkrat fordon som vållat skadan.. Det var bara att lägga upp 3000 för lagning och omlackning av bakflygeln. Alltså är det inte självklart att TFF tar sig an skadan, i princip så var man tvungen att producera fram bilen som gjort skadan dvs inga vittnen=inga pengar

Ha en fin..
T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.