AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.202

Vibrationer vid acceleration

ma
17
marcusi
740iA -94
Det vibrerar från kraftöverföringen på min BMW 740iA E32 vid acceleration då hastigheten är ca 20km/h. Det känns som att det kommer från automatlådan men enligt en bmwverkstad i Sala så kan det röra sig om nåt knutkors på kardanaxeln (vet inte om jag sa rätt nu) också. Är det nån som har haft liknande problem, och hur löstes det?

BMW forever.
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
min bil beter sig liknande!
man jag har inte fått det åtgärdat
just nu så sår kärran i garaget men jag har hittat lite glapp i en drivknut kan ju vara det.
sen kan man få vibrationer av att stödlagret inte är spännt det ska spännas framåt 4-6 mm
ska kolla upp det på bilen
är hardy skivan sliten orsakar den vibrationer men dom brukar komma direkt inte från ca 20km/h
åter kommer om vad som va orsaken på min bil!!

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min 3.0 och 635 har detta berott på två orsaker:
1) Utsliten gummiupphängning vid mittknuten gör att kardanaxeln hänger ner mer än i orginal troligen också i kombination med att gummit dämpar vibrationer sämre.
2) BMW har från början monterat kardanaxeln så att den bildar en liten vinkel mellan framdelen och bakdelen. I org. verkstadshandbok till min 635 står det till och med att man skall justera kardanaxeln så att den blir rak.

På båda bilarna fick jag sänka växellådan och höja gummilagret (mitt på kardanen) så högt som gick för att kardanaxeln skulle bli helt rak.
Säkert kan glappa kardanknutar (speciellt det bakersta) också påverka men jag tror att 1+2 ovan inverkar mest!

Per L
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Finns inte bara hardyskivan på manuellt växlade bilar?

Har haft samma problem fast med 735i E32. Det slog under bilen i hastigheter från 30-50 km/h. Bytte då stödlagret och det blev lite bättre. Då slog det bara från 0-30 km/h. Detta problem hade varat länge på bilen. Man fick slita ner allt igen och smörjde upp allt. Efter det slår det inte mer förän man verkligen nästan misshandlar bilen med gas. Det blev en helt annan bil efter det.
Detta problem är bra att fixa så fort det uppkommer för man kan om man har otur få byta ut hela kardanstången. Har hört priser på ca 6000 kronor på kardanstång till 750iL och ca 4000-4500 kronor till 735iA.

//Schnitzer
ma
17
marcusi
740iA -94
Intressanta synpunkter. Det där med stödlagret verkar lovande. Vet inte om man kan jämföra 635 med 740 så jag ställer mig lite tveksam till att vinkeln på kardanaxeln skulle vara fel.

BMW forever.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Likadant på min fast just då man passerar 50. Ska kolla mer på detta då den kommer ut i trafik igen....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Samma här ! Vibrationer under acceleration dock endast när den är kall. Känns som att det kommer från kardan området. Det finns dock verkstäder som klarar att byta knutar samt balansera till ca halva kostnaden för en ny kardan. Bor någon i Stockholms området så skall Svea Bilverkstad AB, Bromma kunna fixa det.
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
schnitzer___ det sitter iaf en hardyskiva på min 740IA

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, jag trodde bara att de satt på manuellt växlade bilar.

//Schnitzer
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Snackade idag med Svea Bilverkstad. De påstod att de hade haft flera fall av denna symptom på just 5 och 7-serien. De rekomenderade mig att byta den sk. CW-knuten som första åtgärd. Skall tydligen vara knuten före bakaxelklumpen. Kan vara värt att testa.
De betonade dock att de endast befattade sig med demonterade detaljer. Dvs. ingen montering eller demontering på bil.
Min skaade mellan 70-110 km/h men de berodde på att jag inte hade orginal fälgar så de var bara o köpa centrumringar tror ja att de heter... billigt löst problem för min del.
Ni
37
Nightshift
740IA -93
Wups Vad är centrumringar? Har samma problem med vibrationer mellan 70 och 120 vid jämn gas.

Nightshift

Nightshift
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.