AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.112

Budget eller prestanda däck till M3 ?

Sida 2 av 3
Jag hade då inte prutat på däcken, man märker skillnaden mellan bra och budget däck.

Keep Your Distance!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag håller med dig clubsport! Du behöver inte åka bana/stripp liknande för att märka skillnad. Ett däck är ju inte utvecklat endast för "fortåka".
rullmotstånd=hur mycket bensin, ljudnivå, vattenegenskaper. nu har visserligen Michelin PS2 fått dålig kritik just angående "risk för vattenplaning" finns massor av faktorer som spelar in. varför köpa en M3 och montera sämre däck? köper man inte M3 för att ha en vass bil? Utan vassa däck, ingen vass bil....ANSER JAG!!!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Om du inte kör särskilt fort behöver du hlr inte lägga pengar på ett svindyrt däck. Desto dyrare däck brukar dessutom innebära sämre livslängd pågrund av som tidigare nämnt mjukare gummi. Men köp hlr inte det billigaste. Hade jag varit i din siuvation hade jag köpt något mellan klass däck säg 15-16 hundra.
Ulke
Toyo Proxes T1 S/R eller Dunlop Sp Sport 9000 kan jag rekommendera, Dunlop sitter på min M5 och jag tror de sitter original.......

Båda dessa däcksorter är betydligt billigare än PS2 och de andra och jag kan i min vildaste fantasi inte tänka mig att BMW väljer att slänga på några budgetalternativ på deras prestandaversioner......

De som köper de dyraste däcken utan hänseende till deras speciella egenskaper, köper de däcken för att inte skämmas inför polarna eller.....

Om man undantar de allra billigaste däcken och utgår från en normal nivå, hur mycket tror ni att en svensson som aldrig kommer i närheten av en bana eller liknande körning har nytta av den extra tusenlapp per däck som han lägger ner?

mvh Ulke
Alter Schwede
Skrev i en liknande tråd..är ingen däckexpert men Toyo Proxes T1-R är jag mycket nöjd med faktiskt..både i vått och torrt samt ljudnivå. Slitaget kan jag inte säga så mycket om än då jag bara haft däcken på från aug.-05 till dec. innan v-däcken åkte på. Däcken ser dock fortfarande nya ut trots många snabba autobahnmil + en massa åkande här hemma. Däckdimension 235-45 samt 255-40 x 17".

mvh.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Jag kör med Kumho Marshall däck bak,de är omöjliga att köra slut på under vanlig körning (vill köra slut på dem innan jag byter till bättre)! Hala är de om det är blött eller kallt (ca +10 el kallare). Har Pirelli däck fram, klart bättre (hade kumho fram också innan). Mitt råd: köp ett däck som är bättre än Kumho!
Modano, När jag ser frågan i denna tråd vill jag bara fråga: Hur menar du?

Wingard jag håller med dig om att det är onödigt att köpa en M3a, slänga på skitgrejer och sedan köra den som en 316.

Och som det känns nu kommer det varken bli det dyraste eller billigaste däcket, det lutar åt EAGLE F1 GS-D3.

Någon som vet ett bra däcktest på internet?
Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Finns gott om bra altenativ. Eagle f1 kan va en bra investering. finns inte så många däck i "prestandaklassen" som är helkass. Men det finns bra och mycket bättre.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
modano
Tokerik; det är ju lite som att fråga : Är M3 en prestanda eller standardbil?
Vissa verkar iaf tro att M3 E36 och M5 E34 är världens enda prestandabilar.

Skålade stolar, 17" fälgar, 280 hk, 5-6 växlad låda, sportchassi, blaffa till ratt, DIN-stereo, ACC, läderklädsel, centrallås, nedlackade spoilers, dimljus med mera låter ganska standard idag i mina öron, eller låter det som en monsterracer?

Man blir ju ifrånåkt av en ensamstående 2 barnsmamma med en BMW 130i.
modano
Tokerik, med det svaret så svarar du ju även på din fråga i denna tråd.
Köp AGI, Nankang, Suntic eller liknande. Billigare går inte att få!

Allt handlar väl inte om att bli frånåkt ?
Är det någon som provat AGI, Nankang, Suntic på sin standardbil/prestandabil? Isåfall hur är dem, är dem bra/prisvärda eller är det värt att gå upp en prisklass?

Nej Modano, allt handlar inte om att bli frånåkt, jag tog ett exempel om du inte förstog det. Ska försöka vara lite mer tydlig ifortsättningen. Allt handlar inte om BMW 130i eller ensamstående 2 barnsmammor heller.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag kan i alla fall bidra med att jag åkt med i en bmw 325 som tävlar i långloppscupen som hade hankook k104. Den bilen hade i min mening den bästa väghållningen jag upplevt trots få chassiuppgraderingar. Killarna som körde denna bil hade tidigare haft yokohama a502 (?) och upplevde k104 som stadigare + att de slets mycket mindre!

Kanske kan vara ett bra budgetalternativ? Jag har dessutom för mig att vinnaren i någon RS (konbana) cup, (en saab) också har kört på dessa däck.

Mvh Eric
Eagle F1 GSD-3 är ett bra premiumdäck. De brukar ligga strax under Michelin PS2 i testerna. De har de absolut bästa våtgreppet iregel. Jag tycker det däcket är klart prisvärt och väldigt bra överlag.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Hawar
Jag kan verkligen inte förstå människor som köper M-bilar och sedan snålar på däck ???
Tack iqbad, Hankook k104 verkar vara ett bra däck till ett mycket bra pris, hittade det däcket för 1300 kr inkl frakt och moms. Tror att det däcket fick mycket bra kritik i bilsportsdäck test också. Eagle F1 är väl strået vassare men kostar 1800 kr.
Skulle aldrig sätta ett Hankook på min M3a även om det visade sig vara hyffsat i test. Koreanska budgetdäck hör inte hemma på en premiumbil som BMW, det är en principsak för mig. Ingen slump att M3an leveraras med Michelin/Continental från fabrik. Anser att de däck man monterar i efterhand borde hålla minst lika hög status i folkmun och i test som de som sitter orginalmonterade.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Harris_85:
Man kan ju ha vilka principer man vill, men bilen jag pratar om upplevde jag som mycket värre genom kurvorna än den m3 E46 jag åkt med i tidigare. En indikation på att dessa däck skulle kunna vara bra/prisvärda. Bara för att man har en m3:a så betyder väl inte det att man är ekonomiskt oberoende?
Det handlar knappast om ekonomsikt oberonede då skillnaden är ett par hundralappar mellan ett bugdetdäck och ett premiumdäck. Med andra ord en struntsumma i sammanhanget med tanke på vad bilen kostade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.