|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Står inför valet till en uppstättning nya sommardäck, och frågan är om man ska köpa ett par NS-2:or för ca 1000 kr st eller om det är värt att köpa S-03:or för ca 2000 kr st ? Eller någon som har ett bra alternativ mitt emellan, typ Eagle F1 eller Ventus Sport ? Jag har S-03:or på nu, och jag kan inte klaga på dem, men med mitt användnings område vet jag inte om jag skulle känna nån skillnad mer än i plånboken. Kommer aldrig köra på bana, strippen, superstage eller något liknande. | |
|
det beror väl på hur hårt du kör på gatan? På min gamla M3 3,2 satt det först S02 sedan byttes de till S03 och till sist hade jag Pilot Sport 2 och de klart bästa var PS2 till M3, körde en del bana men överlägset mest på gator. Tror iofs inte du kommer märka så stor skillnad om man jämför mot tex Eagle F1 om du inte kör på gränsen vill säga.. /// mstrutsen |
|
Grubbe |
tokerik: Som du beskriver det så finns det ingen anledning att välja det dyrare däcket. |
| Beror hur/var du kör med bilen. | |
| Jag använder bilen som transportmedel, kör ofta i den farten som man får behålla körkortet i. Klart att man utnyttjar bilen prestanda ibland, men då handlar det om dra lite på typ motorvägen. | |
| Jag köpte 2barum däck till min, duger till det jag använder min till tror jag gav 1200:- st med rabatt har jag för mig. | |
|
Då är mitt förslag att du köper de billigaste däcken.. /// mstrutsen |
|
|
åker man inte på gränsen så kanske man kan ha ett lite sämre däck. jag ska byta mina däck runtom till våren, och det blir Michelin pilot sport pS2. har åkt på såna på min tidigare bil och de är kanon. Jag har dock aldrig förstått mig på folk och kommer aldrig att göra det heller som lägger pengar på väghållningsprylar för hur mycket som helst och sen sätter på skitgummi. det absolut effektivaste sättet att förbättra väghållningen är att ha RIKTIGA däck. |
|
| Jojo men wingard, du får nog betala några slantar för att åka ps2, typ dem dyraste standard däcken på marknaden, hur kör du din bil ? | |
|
jag betalar ca 2000/däck (ps2) www.alven-ingvarsson.se det har bra priser och ligger 2 mil från där jag bor... hur jag använder min bil? Hmm hittills har jag inte använt den alls... Enda jag kört är när jag va och hämtade den å hem, sen har den stått i garaget. Men det kommer bli lite bankörning i sommar, annars kör jag nog som de flesta andra. Jag tycker dock det känns bra att ha riktiga däck på bilen... Kanske behöver jag väja för en älg och de där lilla extra grebbet i ps2 sulorna är det som avgör om jag klarar både mig själv (ev passagerare) och har bilen i behåll... |
|
|
Jag köper bäst däck fram. för att bak spinner de å sladdar ändå! Hellre får de släppa bak än fram! men de är vad jag tycker! men köp de du känner för! Min bil Länk |
|
|
Erik, tycker du ska fortsätta med S03.. Finns ett bra företag som säljer till bra priser, wheelbase heter dom...googla & sök! /Klasse |
|
| Köp inga taiwan-däck. | |
|
Håller med föregående talare! Bridgestone S03 eller RE050A //ACS |
|
|
Ja men hur länge håller däcken vid normal körning? Klart att det skulle kännas bra med s-03or eller Re050A, men är det värt det verkligen. Har inte kört så många mil och har inte den känslan som vissa som pratar om att dem är missnöjda med deras däck för att dem inte är tillräckligt styva i profilen. Det enda jag kan märka av är väl greppet i accerelationen. Vad tror du att man kan få däck för på wheelbase mosse? |
|
|
S03 håller betydligt längre än vad RE050A gör! Fast RE050A är ju nyare, och ska vara ännu vassare! Mina RE050A höll inte så många mil ;) //ACS |
|
| Hur många mil ACS? Framdäcken måste hållt ett tag iaf? | |
|
tokerik: 700 mil ungefär på bakdäcken, sen var dom blanka!! framdäcken hade inte alls slitits mkt fanns 5mm kvar på dom! //ACS |
|
|
Jo, 700 mil, det verkar ju vettigt:-) Ja men då är det ju befogat med riktigt dyra däck till M3:an då:-))) Som sagt lite ironi där, Ventus K104 fungerar alldeles utmärkt även i höga farter och i kurvorna. Provade mina lite på motorvägen i sommras, sick- sackade kraftigt fram och tillbaks i 130 km/h, jag och kompisen kastades omkring ganska mycket i bilen, men däcken bet sig tag ordentligt mot vägen. Inte ens en tendens till att bilen skulle kasta med bakvagnen. Dessutom kan man utan problem köra i 250 km/h med dem. De som jag har på nu kan jag även använda nästa sommar, då blir det den tredje sommaren och ca. 3600 mil med samma uppsättning. Men sen är det definitivt dags att byta ut dem. Observera att jag har provat andra däckmärken till min M3:a också, så det är inte så att jag inte har något att jämföra med. Självklart så är det ju så att greppet i Ventus K104 är sämre än många andra däck, men det är fullt tillräckligt enligt mig för att köra som en biltjuv på allmän väg, plus att de också håller längre än andra med mjukare gummiblandning. mvh/Flisan |
|
|
Jag hade köpt RE050A, före S03:or, jag har hört att RE050A ska hålla bättre än S03 p.g.a att S03:orna är ett mer race däck än RE050A, som ska vara mer ett komfort däck! S03:orna har alltså något mjukare gummiblandning än RE050A, men stommen är precis lika HÅRD, en av de hårdaste på marknaden! Kolla på dackonline.se, där hittar du de billigaste däcken! hutz1975 |
|
modano |
När jag ser rubriken i denna tråd vill jag bara fråga: Skojar du? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.