|
|
|
|---|---|
|
När man har läst en massa importerad bmw bilar som fuskat mycket med miltal. Så undrar jag hur säker är det med svenska BMW bilar som man köper här hemma? Om man upptäcker efetråt att miltal inte stämmer, vad ska man göra?större chans få pengarna tillbaka?? Det vore bra att man vet exakt vad man ska tänka på om det skulle drabba nån som blivit lurad. En gång bmw- alltid bmw! | |
| En svensksåld bil kan vara lite lättare att kolla upp, men visar det sig att den är skruvad sitter du i samma sits som om bilen vore importerad. Därför ska man kolla en svensksåld bil på samma sätt som en importerad. INNAN man köper. :) | |
|
Generellt så kan man säga att det inte går att lita på mätarställningen på någon begagnad bil oavsett om den är svensksåld eller importerad. Sen är det nog så att det procentuellt finns mer skruvade bilar bland de importerade än bland de svensksålda men att köpa en svensksåld och tro att man garanterat får en oskruvad bil är tyvärr inte möjligt även om många tycks tro detta. Om man har köpt en bil och i efterhand upptäcker att den är skruvad så är det i allmänhet svårt att få tillbaka något. Det beror ju mycket på av vem du köpt bilen. Är det en seriös firma så brukar dom ta sitt ansvar men är det från en privatperson så är risken stor att du inte har något att hämta. ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Visst finns det skruvade svensksålda BMW också. Här är ett exempel. Länk Det är ju något enklare att kolla upp en svensksåld bil via bilprovning, vägverket, tidigare ägare, INNAN man köper bilen men det finns ju en del som skruvar tillbaka mätaren att lämpligt antal mil före varje besiktningstillfälle och fibblar med servicarna för att bilen ska hålla ett högre andrahandsvärde när den säljs. Skulle du upptäcka detta så får du ta ett snack med försäljaren om kompensation eller återköp ev polisanmälan för bedrägeri osv. Det finns ju inte nån patentlösning utan olika från fall till fall. ///MVH Hasso Länk |
|
Robotics6: Här kommer min version: Jag utgår ifrån att du inte tror att trovärdigheten på en begagnad BMW är vare sig lägre eller högre än på en VOLVO, SAAB, eller något av de andra bilmärkena som säljs i Sverige. Ohederliga och bedrägliga bilägare/bilsäljare gör som bekant knappast någon skillnad på bilmärket när de försöker lura potentiella köpare. Var särskilt misstänksam på bilar – oavsett fabrikat – som annonseras med en tydlig betoning på ”Svensksåld” även om det finns all anledning att tro att man skyltar med detta av ren nationalistisk enfald också! Det är just i skydd av den större allmänhetens oberättigade övertro på att bilar som är sålda i ”ärliga” Sverige, ägts några år och nu säljs av ”ärliga” svenskar (såväl infödda som inflyttande) är ”ärliga” också, som man skruvar dem; i en omfattning som troligtvis är jämförbar med den i övriga världen. Jag har inget bra svar på din andra fråga men vill gärna säga att man som köpare av begagnad bil bör se till – innan köpet – att man inte hamnar i en sådan situation. Ha det gott Ellinas |
|
|
robotics6: Klicka på länken nedanför i slutet på mitt inlägg..... ___ Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
| Min åsikt att svenskars moral är värd NOLL och så länge ingen ser på så är allt O.K då "alla gör det". Det är svenske som skruvar sin medhavda importbil inte tysken. Lita på inga bilar oavsett "ras". Kolla upp allt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.