|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta ut min ögeonsten mot en lite mindre, men har inte en aning om vad jag skulle får ge. Har funderat på 320 alternativt 325 (beroende på försäkringspris) men vill ha en relativt ny (typ -01). Naturligtvis måste det finnas rätt mycket utrusning och "lull-lull". Ingen långmilare! Har någon en uppfattning om vad dessa kan vara värda så jag vet när jag ger mig ut på jakt? ;-) | |
|
Det är väldigt svårt att säga. Det beror mycket på skicket och utrustning. Men ta en titt på blocket och på bmw:s hemsida och på det här stället Länk Då får du en uppfattning om vad priserna är i dag. Om du tar god tid på dig så är jag säker på att du kommer hitta en prisvärd bil. Lycka till! |
|
|
Om pengarna räcker så skulle jag titta på en 02:a eller nyare då dessa har facelift. Snyggare och bilen kommer att vara lättare att sälja när den tiden kommer. ___ //Ulf |
|
|
En E39:a är mycket mera bil än en E46:a så mitt råd är att behålla... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Udo: Du menar att E39 är mycket mer gubb bil än E46 :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Gubbil eller inte så känns det som man får mer bil för pengarna om man väljer E39. Spanar ju själv på en E46 (320dAT 02-03) som andrabil och prisnivån på dessa hos tyska BMW-handlare ligger i stort i nivå vad jag betalade för min välutrustade 530iAT -02. När dessa bilar var nya så var ju prisskillnaden 200'+. ___ //Ulf |
|
| Salami,skriv hur mycket pengar du vill lägga på bilen så det blir lite lättare för oss att ge dig några exemplar. | |
|
Programmer: Det grundar ju sig i att 5:Serien har ett sämre andrahandsvärde än 3:serien, inte sant? Mer bil är ett brett begrepp, ja du får mer bil för pengarna rent fysiskt. Jag personligen tycker inte E39 tillför så mycket mer än plats och komfort. Är detta något man prioriterar högt så är valet självklart. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Prisskillnaden som du påpekar är rent relaterat till andrahandsvärde då en 3:Serie och en 5:Serie med samma motoralternativ kostar i princip lika mycket. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: En dag växer väl du också till dig och förstår att uppskatta komforten i en 5:a;-) /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
wendtan: det är sant att 3:an och 5:an med samma motor och utrustning ligger i ungefär samma prisklass som nya. Det jag reflekterade över var att en 3-4år gammal 320dAT med lite lull-lull kostar ungfär detsamma som en lika gammal 530iAT med mycket lull-lull. Slutsatsen är självklart att 5:an har sämre andrahandsvärde. Skillnade mellan 3:an och 5:an är ju som du skriver bl a plats och komfort och det är ju detta som många rent generellt är villiga att betala mer för och det är också detta som är grunden i mitt påstående att en 5:a är mer bil för pengarna då den ger detta i högre grad och dessutom ofta till ett lägre pris än en 3:a. Sen är det givetvis så att flertalet tycker det är roligare att köra en 330 än en 530 men det är ju upp till var och en att prioritera alla faktorer. ___ //Ulf |
|
| M-paket på en E39:a så blir den nästa lika kul som en E46. Och så är den rymligare, konfortablare och i mitt tycke snyggare. En standard E39 är däremot en riktig gubba bil. En 320 01 med "nya" motorn går loss på 120 - 150k eller så beroende på mil utrustning och inköpsställe. | |
|
Eftersom många tydligen väljer att lägga samma pengar för en E46'a som de kunde fått motsvarande E-39'a för så måste ju många välja en mindre sportigare bil framför en rymligare mer komfortinriktad bil. Eller? När jag köpte min 330d så kunde jag välja och vraka mellan ett antal 530d med samma utrustning och åsrmod och de kostade till och med mindre än 330'n. Valet för mig var ändå enkelt eftersom jag inte behövde mer plats och tyckte 3'an var både snyggare ocg roligare att köra. Udo Kan säkert stämma att man kanske prioriterar annorlunda när man passerar 40-strecket eller så......= ) sw |
|
| Jag har passerat 40-strecket och det finns ingen chans i världen att jag skulle välja utrymmena i femman före köregenskaperna hos trean. | |
| Behöver man utrymmen då är det klart att man väljer 5.serien, men om man inte behöver det då är 3-serien ett bättre val tycker jag.(sportigare,man har utrymme så det räcker för 4 personer om det behövs.)Just nu äger jag en e46ci och jag är gift och har barn.Jag klarar mig just nu men mitt nästa val blir en e60-61.Jag tycker att både 3och 5 serien är fina men 3 serien,särskild ci är sportigare medan 5 serien är komfort. | |
| Femman är mera vuxen på alla plan och är lättare att leva med till vardags. I alla fall tills det blir dax att sälja. Är man fobiskt ovillig att köpa på sig något som har potencial att ruinera en och eventuellt inte går att bli av med så bör man undvika allt annat än trean. Fast egentligen så är det nog en silverfärgad Toyota Corolla som man är ute efter. ;) | |
|
Snacka om att skapa debatt! Kul ;-) Jag har inte passerat 40 (28 år) men jag måste ändå säga att jag uppskattar E39:an. Anledningen till att jag tittar mig omkring är att jag oftast kör själv och då kan bilen i bland kännas stor. Att den är "gubbig" vill jag dock inte hålla med om, i alla fall inte min när den är nytvättad (svart med tonade bakrutor och 17'). Jag vet inte riktigt vad jag vill lägga, typ 150 000, men det beror helt utrustning och miltal. Vad jag inte har sett på 3:orna är den stora klimatanläggningen, men den har jag kanske bara missat. Måste också påpeka att jag ännu inte bestämt mig för att byta, men jag uppskattar allas åsikter. Tack! |
|
|
Sen när blev en 5serie, i synnerhet en E39, gubbig? Trodde bilarna hade rykte om att vara ungdomsbilar. Ska vi snacka gubbig är ett bra exempel en ej nedlackad MB 124 på 15" svarta plåtfälgar, årsmodell 89 och ner:D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.