|
|
|
|---|---|
¨Hero |
Hej, min 525i har vandrande tomgång när jag startar den, mellan ca. 800-1400 varv. Men efter ett tag så stabiliserar sig tomgången, vad kan det vara för fel ?. |
BMW jonas |
du har ju en kallstartsventil som ger extra med soppa har så på min också brukar inte bry mig för bilen går ju bra efter ett par minuter |
¨Hero |
Ja fast den är lika när jag startar den varm och då borde ju inte kallstartsventilen ge extra soppa. Men ger jag den lite gas några gånger så går den som den ska igen. |
BMW jonas |
hmmm undrar vad det kan va har du bytt tändstift på den senaste tiden eller luftfiltret kan inte komma på vad det kan va så här nu på rak arm |
|
Hmmmmm Kan vara tomgångsmotorn som nämt. Skulle även kunna vara luftmassemätaren som lever sitt eget liv. Mvh/Wallace |
|
|
Hej, Min 525i -88 vandrar också på tomgången, kall som varm. Har hört att det skall vara tomgångsmotorn. Sist jag frågade på BMW skulle den kosta 1600kr. Tycker jag är för dyrt. Köper man en på skroten så är det ju stor risk att det är fel även på den. Min bil har varit så här i 4 år nu. Är det någon som vet om det är skadligt för motorn? Tror inte det i alla fall. Förresten, är det någon som vet hur man kollar om tomgångs motorn är OK? Tar jag loss min och slår på tändningen så öppnar den sig helt. Skall det vara så? |
|
| Verkar vara ett vanligt förekommande problem, min tomgång är också orolig, men den pendlar mellan 600-900 rpm, främst vid stadskörning. Efter en längre körning på landsväg är den alltid konstant, men efter en runda i stan så börjar pendlandet igen, oavsett varm eller kall motor. | |
| hej!det bör vara tomgångsmotorn. gör rent! den e säkert sotig det va min den me 3 stift jag andvände startgas och tops sen slutade den att kärva går som en klocka.för att kolla om den kärvar ta loss tomgånsventilen och vrid den hastigt fram o tillbak så ska kolven där i slå i botten hur lätt som helst åt båda hållen men man ser ju direkt om den e sotig den blir lätt de. OBS inga metallföremål i ventilen repar du kolven blir det garanterat sämre .....mvh benny | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.