AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.552

Viskofläkten - bra eller dålig?

*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Jag funderar på att byta viskofläkten mot en elfläkt istället.
Då kommer frågorna:
* Är det värt besväret?
* Kommer el-fläkten kyla tillräckligt?
* Hur ska jag byta, lättaste sättet?
* Går det att få viskofläkten att gå på fullvarv hela tiden?
* Vilket sätt är lättast?

Tacksam för svar//Haettman
Bmw 320i -89
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om det är värt besväret är väl en smaksak,man tjänar kanske nån hästkraft,elfläkten kyler minst lika bra,vissa bilar är kanske lite trånga framför kylaren,men dagens elfläktar är ganska tunna,dom går väldigt tyst med jämfört med förr i tiden.finns fläktar att köpa på tillbehör,vet ej pris,men kolla på skroten,sen kan du köpa en ny givare som du stoppar in mellan en kylarslang och rör!du kan spärra visko men då själer den effekt och det tar längre tid att få upp tempen på motorn om du överhuvudtaget får det nu när det är kallt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle placera elfläkten på insidan, du kommer att få bättre kylning ändå jämfört med viskon - elfläkten är mycket närmare kylaren och kan framförallt gå med maxvarv vid stillastående.

Mvh
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vissa fläktar kan bara sitta på utsidan,beror på vilket håll bladen är vinklade!
*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Tack för svaren, måste ha nånting annat än viskofläkten då min bil blir alldeles för varm oavsett vad det är för väder ute, det kan vara minus 10 och bilen rusar ändå upp i temp, men jag ska kolla på el-fläktar, nån som har ett tips på någon bra el-fläkt? Länk?

OO==[][]==OO
Passion For Speed Västerås
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
*Haettman*:

Är det inte bättre att hitta felet då? Låter ju som att din vattenpump skulle kunna vara dålig.

/Fredrik
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hade samma problem på en 528 en gång,kylaren var kass,kolla så du har flöde igenom den!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
det kan inte va termostaten då?

Beemer, a way of life.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
termostaten är ju en billig början!
*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Har kollat termostaten, nybytt vattenpump.. Anledningen till att jag frågar är att jag och farsan (Bilmekaniker) inte hittar nått fel..
det enda jag kan tänka mig är att det är massa skit i nån av slangarna..
Men jag är lite för lat för att stå utomhus och skruva dän alla slangar..

OO==[][]==OO
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hur fort går den upp i temp om du startar den kall?kokar den?inte bara instrumenten som fått fnatt?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Men, du har väl en kass viskofläkt... de håller sisådär 10-12 år. Varför inte bara byta den?

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tips till alla som funderar på el-fläkt!
Skaffa en med så stor diameter som möjligt, jag monterade en förra vintern som var knappt 30cm i diameter och den räckte inte till så fort det blev lite sommarvärme eller när man rastade bilen ordentligt. Var tvungen att montera tillbaka viskofläkten. Ska leta ny STOR elfläkt i vinter.
Kan inte påstå att man känner av någon effektökning, däremot blir motorn aningen villigare att varva utan belastning, som med lättat svänghjul ungefär kan jag tänka mig.
Blåser sedan elfläkten på fel så att säga så är det ju bara att vända polerna!

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
fläktarna är gjorda för att gå på ett håll bara.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
En elmotor snurrar lika bra på vilket håll som helst! Och rotorbladen antingen suger eller trycker luft beroende på vilket håll de snurrar på.
Jag monterade först min egen el-fläkt framför kylaren eftersom den tryckte bak luft om man kopplade "rätt". Eftersom kapaciteten inte var tillräcklig i fläkten testade jag sedan att montera den bakom kylaren för att den inte skulle störa flödet framför kylaren, kopplade om polerna så att den sög luft och det fungerade utmärkt. Fläkten var dock för liten så visko-fläkten åkte senare tillbaka i alla fall.

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
*Haettman*:

Du kanske skulle testa att spola igenom kylsystemet för att få ut ev. skit och kontrollera tempgivaren, jobbigt med såna där fel....

/Fredrik
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Davve<<< det beror på hur bladen ser ut, är de "böjda" så blåser de inte lika bra åt båda hållen. Fläktarna är byggda för att suga eller blåsa.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nee...Håller med "FD-ormen",sätt dit en ny viscofläkt istället,den tar ju knappt någon effekt heller.

Mvh Janne.
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Har hört att just fläktkopplingen är en svag länk på bilar med viskofläkt.
Om motorn blir för varm efter några minuters tomgångskörning är det troligt att man behöver byta fläktkoppling.

Wargen
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Wargen har antagligen felet!

Du får ett urklipp från Forumet.

Generella typfel på E36:
Fläktkopplingen på E36 är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det risk för att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr.

Mr P
*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Ibland så tar det lång tid (10-20 minuters körning) innan den blir varm.
Då stannar mätaren vid normaltempen på mätaren. (mitten) Då lyser inte kylarvätske lampan.

Oftast brukar det ta 2-5 minuter.
Då fortsätter mätaren nästan ända fram till maxgränsen, men kokar aldrig. Men då lyser kuhlwasser-lampan.
Den har aldrig kokat.

Funderar starkt på att tömma hela systemet och blåsa rent det.
Jag tittade ner i expansionskärlet och såg massa svart skit på botten.
Tycker inte att det borde göra så att man måste fylla på glykol varje dag.

Viskofläkten är hur fräsch som helst. Inget fel på den alls!

OO==[][]==OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.