AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.509

Byta vattenpump BMW 525 TDS! HJÄLP!

St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Försöker få loss fläkten från slirkopplingen från vattenpumpen, men den sitter så för*annat hårt. Har gjort som i guiden. Har dragit av 2-3 skruvmejslar, men det går inte. Vet att den är vänstergängad.. men hur jag än försöker så får jag inte lös den!..

HJÄLP! .. blir tokig
St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
ingen som har någon idé?
an
643
anlima
735iA -87
Provat med stor blocknyckel och slägga?
Ibland kan det hjälpa med lite större grejer, ta släggan och "snärta" till blocknyckeln. Ett hastigt knyck kan få muttern att släppa.

Lycka till och akta fingrarna

/Mats
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej det är en j¤¤¤¤a jobb att få loss den! Kan du inte få loss hela satsen så får du offra remmen.
Ta remmen runt hjulen o håll riktigt med polygripen eller nåt liknande o med en skiftnyckel eller blocknyckel(vet ej mm) vrid skruven bakom fläkten.
Minns inte åt vilken håll men jag tror att det är vänster gänga på den.

Lycka till!!!

Grabber

St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Tack för tipsen! Ska testa det när jag kommer hem, annars tillverkar jag ett verktyg för det! =)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
den skall ju inte sitta hårt egentligen eftersom den spänner sig själv,men den brukar sitta ändå,vet inte hur det ser ut på din bil,men på min så spänner jag remmen hårt som f n,det brukar hjälpa,ibland har nån brorduktig varit framme och försökt hugga loss den på fel håll,då är det bara att kassera den!
du kan göra ett eget mothåll
jag brukar sätta dit en platta som jag gjort som passar till remhjulet
du skruvar lös två bultar på remhjulet och skruvar dit plattan och använder den som mothåll.
har alltid funkat och kommer att alltid fungera.
ett tips bara

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Helgonet: Jo det ska jag testa!

Förresten, vet du vem jag är?

Stod och snackade lite med dig kanske i höstas. Åkte med en audi 100 tdi avant då..

MVH!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.