|
|
|
|---|---|
|
Har i dagarna köpt och installerat ett par 6x9" högtalare i min hatthylla. Då jag inte vill borra hål i plåten så köpte jag helt enkelt dessa monteringsadaptrar för E36: Länk Samt ett par Sony's XS-F6933: Länk Fick svettas lite med monteringen pga begränsat utrymme under och ovan hatthyllan men resultat blev faktiskt rätt bra. Jag blev faktiskt rätt imponerad över hur mycket bättre det lät jämfört med originalhögtalarna, tom. utan ett slutsteg. Basen känns tillräcklig och har man en bra huvudenhet så kan det låta riktigt bra. Jag kör med en äldre Clarion 4x50w. Och eftersom högtalarna inte sticker ut något på ovansidan så kan man använda originalnätgallret som redan sitter där. Alltså, vill man inte lägga ner flera tusenlappar på en sub och ett slutsteg så är detta ett bra alternativ. Bilder på monteringen: Länk Länk | |
matt1as |
Såg bra ut... funderade själv på den lösningen men köpte en sub istället.. Kommer ljudet in bra genom dom där adaptrarna? MVH Matte Mvh Matte |
|
Rent "högtalartekniskt" så är det tyvärr en förkastlig lösning, man kan som bekant aldrig både ha kakan kvar och ändå äta upp den. Vad jag vill komma till är att om man kunde behålla ett större elements egenskaper och möjligheter till att förflytta luft (basen) så kan man inte sätta en mindre öppning eller kanal framför än vad elementets frontyta motsvarar, tvärtom bör öppningen kona lite på andra hållet för att undvika kantreflexer osv. På diskantsidan gäller motsvarande att elementens ljudande kon eller yta måste sitta helt i nivå med eller framför monteringsbaffeln, det blir lätt otrevliga reflexer och resonansfenomen annars. Man skapar en typ av bandpassfilter genom att sätta en högtalare en bit in i en kanal, vissa fekvenser framhävs och vissa dämpas därmed, gäller även närmast bakom elementen vilket man inte alltid beaktar vid montering osv. Därmed menar jag inte att resultatet alltid blir helt under isen eller att timur ovan gör en knepig bedömning, det belyser kanske bara hur dåligt de tidigare högtalarna lät. Det är alltid den egna bedömningen som gäller och det viktigaste är att man själv är nöjd. Vid montering i hatthyllan kommer dessutom mycket av ljudet att reflekteras i rutan och vidare framåt i kupén, egentligen borde elementen sitta en bit över hyllan och vinklas framåt, i synnerhet mellanregister/diskant. Man får som så ofta kompromissa mellan utseende och funktion. Jag vågar påstå att även ett mindre ( men "riktigt") externt slutsteg hade inneburit ett lyft. Inga huvudenheter ger några 50W ut tyvärr, det avgörs av "naturlagen" 12V-14V matningsspänning eftersom inga huvudenheter har plats för inbyggda spänningsomvandlare som externa steg har. Runt 15-20W kan man krysta ut med bryggade steg vid 4 ohm innan disten stiger för högt. Såg förresten att Panasonic hissat upp sina "försäljningssiffror" till 4x70W nyligen, alla tillverkare brukar öka lite varje år, ingen vill ju ligga lägst... Längre in i specarna och mycket mera finstilt angavs 30W i stället... Åter igen, ingen skugga över timurs bedömning, det är alltid klokt att försöka lyssna, allra helst i egna bilen, och bedömma ljudet. Nu blev det visst nyårsafton, Gott nytt år alla läsare. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.